Jump to content
Annons

Transponera MIDI spår


Driver

Recommended Posts

Jag är fullständig nybörjare på de här, har Cubase elements7 och har fått en del komp(bakgrunder) i midiformat av en bekant som han har gjort.

Problemet är att de mesta är i för mig fel tonart kan ja transponera allt på en gång och hur gör ja i så fall?

Tackar på förhand Med vänlig hälsning, Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du får nog ta ett spår i taget. Är det midi är det inga större krånglighter. Teoretiskt skulle du kunna sätta Cubase pitch correction (vet inte om den ingår i elemts) på masterbussen. I praktiken tror jag inte det fungerar då det blir för mycket information för pluggen att hantera

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du gör bäst är att lägga in MIDI filen i ditt arrangement ( om det är en standard Midi file 0 eller 1 du menar, typ "Karaoke-midi" = sammansatt midifil där alla intrument huseras i ) vänsterklicka på filen så den markeras och välj i menyraden "MIDI" -> "Dissolve part" och välj "to separate tracks" i dialogen som dyker upp. Sedan kan du markera alla spår som inte är trummor och välja menyraden "MIDI" -> "Transpose setup" och där prova dig fram

Eller så finns det en liten smidig Transpose-funktion direkt på varje enskilt MIDI-spår om du tittar i "Inspectorn" till vänster om alla spår under fliken "MIDI Modifiers"

Redigerat av Lundin
Uppdaterat med exakt information
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så finns det en liten smidig Transpose-funktion direkt på varje enskilt MIDI-spår om du tittar i "Inspectorn" till vänster om alla spår under fliken "MIDI Modifiers"

+1, det är en smidig lösning jag själv använt mig av, funkar fint

Link to comment
Dela på andra sajter

+1, det är en smidig lösning jag själv använt mig av, funkar fint

Det Cubase är bra på är alla MIDI-pluggar den har och exempelvis Midi input transformer är en riktigt Swiss Army Knife när man tror att undergången är nära och man är på väg att bryta ihop.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...