Jump to content
Annons

En till "är detta något"-tråd


Hemluth

Recommended Posts

Sitter och funderar på att skriva någon liten gullig pianoballad, men det blev lite så bra att det säääkert redan är upptaget, så jag låter helt enkelt er lyssna på den så att den itne känns igen allt för mycket.

http://s28.yousendit.com/d.aspx?id=3NWX4PE...621LZ9SJTDQX1RE

Ackorden är helt enkelt F, Bb, F, Bb, etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker att det påminner skarpt om storkänd låt av någon som hette typ nåt med Len... Jay Leno... Hmm kan det ha varit han? Hmm... Leningrad Cowboys? Lena Nyman? .... Lennon, John Lennon? Japp!!! John Lennon var det visst. Imagine, tror jag att den visst heter. 😆

Ackordsföljden alltså. Slingan på slutet känner jag dock inte igen.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det påminner skarpt om storkänd låt av någon som hette typ nåt med Len... Jay Leno... Hmm kan det ha varit han? Hmm... Leningrad Cowboys? Lena Nyman? .... Lennon, John Lennon? Japp!!! John Lennon var det visst. Imagine, tror jag att den visst heter. 😆

Ackordsföljden alltså. Slingan på slutet känner jag dock inte igen.

/H

Jag håller med, fast inte slingan i slutet som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Skall kolla upp saken i detalj...

EDIT: Har kollat nu.. Tonarten är ungifär så långt ifrån den kan bli, vilket är bra för min del. Spyr jag bara upp några bistämmor så kommer jag nog kunna känna mig lugn sedan.

"Slingan på slutet" skulle man nog då okcså kunn atänka sig att den påminner om Lennon, då det är precis samma slinga som den första, fast i 2-takt.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, basgången mellanlandar på E från F, och på D från Bb. Samma som Lennon använde, men det är iofs den naturliga basgången tillackorden. Men den halva oktav som skiljer i tonart gör välldigt mycket för själva soundet.

Melodin har jag inte riktigt arbetat klart med, men den gick desvärre lite FÖR likt Lennons, så jag ska arbeta om den lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...