Jump to content
Annons

Hjälp med material.Pågående bygge


nilom

Recommended Posts

Halloy!Först ska jag bara säga detta är ett grymt forum,tack för alla tips!

Jag har lite funderingar om jag kan sätta gipsen direkt på reglarna eller om man måste ha dämpande lim,och vad jag ska ha på golvet innan heltäkningsmattan slängs på,just nu är det bara ett lager spån.Jag beskar inte lusläsa igenom hela forumet gipset slängs på i morgon,det är med lite kort arsel så att säga.

Men se bilder.

post-36407-0-44646700-1391193041_thumb.jpg

post-36407-0-86975200-1391193042_thumb.jpg

post-36407-0-37162000-1391193044_thumb.jpg

post-36407-0-83520500-1391193045_thumb.jpg

post-36407-0-05292200-1391193273_thumb.jpg

post-36407-0-13708400-1391193274_thumb.jpg

Redigerat av nilom
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror på vad du vill uppnå med konstruktionen, vilken ljudklassning du vill uppnå helt enkelt.

Ju mer massa och ju större luftspalt, desto bättre ljudisolering får du, något som du säkert redan har koll på. Rätt utförda tätningar, genomföringar osv är viktigt likaså.

Om du vill biffa upp ljudisoleringen ökar du massan i golv, väggar och tak enklast och främst med fler lager gips i väggar och tak och betong el. fibercementskiva (limmas med NoiseKiller) för golvet om detta är uppreglat.

Kom ihåg att all gips bör ha upplag runt all kanter (finns inte i övergång tak vägg just nu).

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svar!Golvet är uppreglat på gummifötter(aurlex)med 130mm lösull stenull,men det låter burkigt nu.Har tänkt att gipsa med två lager gips runt om.Ska jag plasta vägarna med plastfolie eller ska jag hoppa det?är inte det bara för ytterväggar?

Noisekiller är inget måste?ska bara spela med ett par Genelec 830 ev. sub och festhäng osv.

Upplag?

sorry för korta svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Korrect dubbel vägg/tak serut så här: Massa(oftast flera lager gips) - luftspalt(isolering bakom gipen) - frikopplad massa(oftast flera lager gips).

Anledningen till att man har isolering är att absorbera ståendevågor i luftspalten, luftspalten är från baksida på massa till baksida på massa.

Ni bör undvika så kalld "triple leaf" vilket är vägg med dubbel luftspalt - altså massa - luft - massa - luft - massa, detta försämrar ljudisolerinegn.

Om man bygger "rum-i-rum" konstruktion i ett befintelingt rum med gips väggar så bör man ta bort den befinteliga gipsen in mot rummet. så att alla väggar blir Massa - luft - Massa. Är det betong väggar så räknas betongen som en massa, altså betong - luft - massa(nya vägg/golv/tak)

När det gäller golvet så blir det inte lika bra ljudisolering med golvspånskiva än flera lager gips, det är ett vanligt fel att to att golvspånskiva räckar bara för att den är tjock.

Heltäckningsmatta ska ni inte ha det kommer förstöra akustiken, exempelvis laminat golv är att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rummet är i betong och jag har,massa(betong) - luft - massa - sen den befintliga väggen med stenull som står på det flytande golvet.

okej bra tips men kan jag skruva gipsen direkt på reglarna utan något lim eller försämras det markant?

Redigerat av nilom
Link to comment
Dela på andra sajter

Kortlingen sitter för högt upp menar du?

Nej, du har inget att skruva takgipsets kortändar mot. Lägg in en kortling där.

Rummet är i betong och jag har,massa(betong) - luft - massa - sen den befintliga väggen med stenull som står på det flytande golvet.

okej bra tips men kan jag skruva gipsen direkt på reglarna utan något lim eller försämras det markant?

Nej, inget lim mellan gips och regel vad gäller väggar och tak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjoho!tack för alla svar!jag kommer sätta glespanel i taket cc30,har det något att göra med luftspalter etc?

Kör du gles så behöver du ju ingen kortling där men glesen kommer försämra ljudisoleringen (i olika grad beroende på antal lag gips) eftersom den gör taket styvare. Mitt råd är att lägga in kortling vid ändarna samt vid skarvarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

..Golvet är uppreglat på gummifötter(aurlex)med 130mm lösull stenull,men det låter burkigt nu...

Lägg på 2lag golvgips om möjlighet finns.

Ska jag plasta vägarna med plastfolie eller ska jag hoppa det?är inte det bara för ytterväggar?

Skippa plasten och se till att utrymmet mellan inre och omslutande skal, och det inre skalet (din studio)kommer vara mekaniskt ventilerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...