Jump to content
Annons

Route main out


Mattias420

Recommended Posts

Hej!

vi har precis införskaffat ett presonus studio live 16.0.2.

Vi kör denna via firewire och och anvÀnder logic.

Vi har haft lite olika svÄrigheter, men ett problem som kravstÄr nu Àr att routa main out i logic till en stereokanal exempelvis 15/16 pÄ mixerbordet.

Har googlat runt en del men verkar inte söka pÄ rÀtt saker, nÄgon hÀr som vet hur vi kan lösa detta?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Tack 🙂

precis! kanske Àr jag helt fel ute, men det vi vill Ästakomma Àr helt enkelt:

Att kunna spela in via studio live till logic med effekterna som finns i studio live, sedan kunna lyssna med "torr" signal ut genom studio live. alltsÄ, endast höra Logics ljud ut, opÄverkat av studioliven pÄ "utvÀgen".

Det som hÀnder om vi assignar effekter till kanalerna via main out spelas hela lÄten upp med dessa effekter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag förstĂ„r verkligen inte alls vad du menar 😛

Har ert ljudkort inbyggda effekter? Om ni lÀgger pÄ effekter och sedan spelar in ljudet sÄ kommer Àven effekternas ljud att spelas in i ljudfilen i Logic. Med andra ord gÄr det inte ta bort i efterhand.

Varför vill ni spela in med effekterna samtidigt? Det Àr bÀttre att lÀgga pÄ dessa i Logic i efterhand.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vi upplever att effekterna i studiolive innehÄller mkt vi vill anvÀnda helt enkelt.

Och som jag skrev, var default nÀr vi kopplat in det att skicka main out till kanal 1 samt 2 pÄ mixerbordet.

Och, dÄ har vi ju assignat effekter till dessa kanaler i och med att vi spelar in via dom, det betyder att nÀr vi spelar upp lÄten sÄ spelas dessa effekter Àven upp.

Det vi gjorde dÄ var att skicka kanalerna i logic till input 7 och 8 (alt 15/16) sÄ vi fÄr dessa separat och kan ha dem utan effekter. Dock nÀr vi renderar ut lÄten sÄ finns ju inget ljud, för det har ju skickats till 7-8 input.

sÄ... vi vill ju skicka main out i logic till 15/16 och ha den kanalen utan effekter (för lyssnandet).

men det mÄste ju gÄ via main out i logic, annars gÄr det ej att rendera ut lÄten.

ursĂ€kta mitt kladdiga skrivande, försöker beskriva sĂ„ tydligt jag kan haha 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker ni krÄnglar till det onödigt mycket. Jag tycker personligen valet av det ljudkort ni skaffat Àr lite mÀrkligt eftersom ni ÀndÄ spelar in i Logic. Det hade rÀckt med ett vanligt ljudkort med ett visst antal ingÄngar och utgÄngar, alltsÄ utan massa inbyggda effekter. Logic Àr ett mycket kompetent DAW, man kan göra minst lite mycket med effekter dÀr som i er presonus.

Du behöver bli lite tydligare pÄ att beskriva saker. Kanal 15/16 i Logic Àr inte samma sak som kanal 15/16 pÄ ljudkortet, sÄ nÀr du beskriver att ni skickar ljud nÄgonstans mÄste du sÀga om du gör det pÄ routningen pÄ ljudkortet, eller om ni gör det i mixern i Logic.

Sen mĂ„ste jag Ă„terigen sĂ€ga att jag inte förstĂ„r varför ni vill göra det du beskriver, om jag förstĂ„r dig rĂ€tt dĂ„ 😛 Ni spelar som sagt in effekterna i ljudfilen i Logic eftersom effekterna lĂ€ggs pĂ„ redan i ert ljudkort. Det spelar alltsĂ„ ingen roll vart ni skickar ljudet, effekterna kommer Ă€ndĂ„ finnas med.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vi valde studio live pga att ocksĂ„ ha till livebruk 🙂

Problemet Àr ju att som default skickades ljudet frÄn logic till mixerbordets kanaler 1 och 2.

Det Àr samma kanaler som vi ofta spelar in i, dvs att vi har assignat effekter dit och nÀr vi dÄ lyssnar pÄ det vi precis spelat in tillsammans med det som redan finns i logic sÄ Àr ju effekterna igÄng pÄ dom kanalerna, sÄ hela lÄten fÄr t.ex. reverb.

Det enda vi vill göra Àr att spela in med studio live till logic och kunna lyssna pÄ detta utan att det pÄverkas av studio live pÄ vÀgen ut.

DÀrför ville vi skicka main out frÄn logic till ex kanal 15/16 pÄ studio live.

PÄ dom kanalerna i studio live har vi inga effekter, dvs ljudet ut blir opÄverkat av studio live pÄ vÀgen UT.

effekterna assignas ju till main out pÄ studio live.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

vi har precis införskaffat ett presonus studio live 16.0.2.

Vi kör denna via firewire och och anvÀnder logic.

Vi har haft lite olika svÄrigheter, men ett problem som kravstÄr nu Àr att routa main out i logic till en stereokanal exempelvis 15/16 pÄ mixerbordet.

Har googlat runt en del men verkar inte söka pÄ rÀtt saker, nÄgon hÀr som vet hur vi kan lösa detta?

Kanske Àr helt ute och cyklar nu men Mix, I/O Assignemnts?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kanske Àr helt ute och cyklar nu men Mix, I/O Assignemnts?

utveckla gĂ€rna 🙂 Ă€r inte sĂ„ hemma pĂ„ dom termerna.

Men som sagt, förtydligar, logic skickar signalen till input 1 och 2 av nÄgon anledning.

LÀgger jag till output 15/16 pÄ ett nytt track i logic verkar det som att den hoppas över logics main out, och nÀr jag dÄ renderar sÄ Àr filen tyst.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vi valde studio live pga att ocksĂ„ ha till livebruk 🙂

Problemet Àr ju att som default skickades ljudet frÄn logic till mixerbordets kanaler 1 och 2.

Det Àr samma kanaler som vi ofta spelar in i, dvs att vi har assignat effekter dit och nÀr vi dÄ lyssnar pÄ det vi precis spelat in tillsammans med det som redan finns i logic sÄ Àr ju effekterna igÄng pÄ dom kanalerna, sÄ hela lÄten fÄr t.ex. reverb.

Det enda vi vill göra Àr att spela in med studio live till logic och kunna lyssna pÄ detta utan att det pÄverkas av studio live pÄ vÀgen ut.

DÀrför ville vi skicka main out frÄn logic till ex kanal 15/16 pÄ studio live.

PÄ dom kanalerna i studio live har vi inga effekter, dvs ljudet ut blir opÄverkat av studio live pÄ vÀgen UT.

effekterna assignas ju till main out pÄ studio live.

Nu Àntligen förstÄr jag! Det du egentligen menar Àr att Main out frÄn Logic, alltsÄ inte pÄ ljudkortet, att main out frÄn Logic lÀgger sig pÄ kanal 1 och 2 pÄ ljudkortet. LÄter lite mÀrkligt, men kanske det Àr sÄ att nÀr kanal 1 och 2 pÄ ljudkortet tar emot ljud sÄ skickas det automatiskt vidare till main out pÄ ljudkortet.

Jag sÀger det igen, du mÄste sÀga om det Àr i Logic eller ljudkortet du pratar om.

Du behöver inte alls skicka main out frÄn Logic till t.ex 15/16 pÄ ljudkortet. Du behöver bara routa om sÄ att Logic skickar sitt main out till ljudkortets main out.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Àntligen förstÄr jag! Det du egentligen menar Àr att Main out frÄn Logic, alltsÄ inte pÄ ljudkortet, att main out frÄn Logic lÀgger sig pÄ kanal 1 och 2 pÄ ljudkortet. LÄter lite mÀrkligt, men kanske det Àr sÄ att nÀr kanal 1 och 2 pÄ ljudkortet tar emot ljud sÄ skickas det automatiskt vidare till main out pÄ ljudkortet.

Jag sÀger det igen, du mÄste sÀga om det Àr i Logic eller ljudkortet du pratar om.

Du behöver inte alls skicka main out frÄn Logic till t.ex 15/16 pÄ ljudkortet. Du behöver bara routa om sÄ att Logic skickar sitt main out till ljudkortets main out.

Hehe ursĂ€kta för min otydlighet 😉

lÄter som nÄgot som skulle funka! hur genomför jag detta? alltsÄ att routa logic main out till studio lives main out?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

i envirionment kan du vÀlja vilken aktiv kanal som output ska skickas till

edit: och sÄklart Àven i preferences/ audio/ output device

skrev fel I/O Assignments...(som fredrik skriver nedan)

i environment kan du routa mer komplext om du vill...

Redigerat av spass
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Grejen Àr, (hoppas jag inte skriver runt svaret nu) vi har ju lyckats routa kanalerna i logic till kanal 7 och 8 pÄ studiolive.

Det som hÀnde dÄ var att vi verkar ha gÄtt om main out i logic, och nÀr vi renderade ut lÄten var det bara tyst.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AlltsÄ rÀtta mig om jag har fel. Men du vill kunna mixa lÄten med hjÀlp av Presonus inbyggda effekter? Du vill Àndra sÄ att istÀllet för att höja och sÀnka ljudet genom ch1 och ch2 vill du kunna göra det genom 7-8? SÄ att du kan ha spÄren pÄ dom första kanalerna och kunna lÀgga effekter pÄ dom?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vi lyckades nu genom att, Àndra vid I/O Assignments till 13/14, linkade dom för stereo pÄ studio live.

DÄ har vi ljud genom main out frÄn logic till 13/14 (y)

att Ă€ndra output vid I/O assignments Ă€r alltsĂ„ inte samma som att Ă€ndra output nĂ€r man lĂ€gger till nytt spĂ„r? 🙂

tack alla som bidragit! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÀrligt. Det var ju det jag har försökt förklara hela tiden haha. Nej det Àr inte samma sak. Vid I/O Àndrar du dit allt ljud kommer komma. Men tÀnkt pÄ att utanför Logic kommer det fortfarande va ch1 och ch2 som gÀller sÄ lÀnge ni inte lyckas Àndra det. SÄ om ni har massa effekter pÄ ch 1-2 kommer effekterna Àven ligga pÄ om ni spelar ex spotify. Funkar dock om ni trycker in Post Eq&Dyn knappen pÄ ch 1-2

Redigerat av Fredrik Engman
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Man kan pĂ„ tvĂ„ olika sĂ€tt vĂ€lja hur man ska skicka ut ljudet. Ett sĂ€tt, vilket Ă€r pĂ„ varje spĂ„r man skapar i Logic, Ă€r att helt enkelt vĂ€lja vart det ska skickas. Problemet Ă€r att man inte kan det pĂ„ "Master", utan dĂ„ fĂ„r man istĂ€llet gĂ„ in i ljudinstĂ€llningarna för hur in och utgĂ„ngar ska routas. Det Ă€r just den delen som jag hela tiden har pratat om hĂ€r i trĂ„den 🙂 AlltsĂ„ inte pĂ„ det virtuella mixerbordet i Logic, utan under instĂ€llningarna.

Personligen hade jag valt att Master-ljudet ska skickas till Main out pÄ ljudkortet/mixerbordet. Det kÀnns onödigt krÄngligt att behöva skicka till en kanal pÄ mixerbordet. Skickar man istÀllet Mastern till main out sÄ behöver man aldrig tÀnka pÄ att effekterna hamnar pÄ det ljud som spelas upp, och man slipper tÀnka pÄ att tvÄ av kanalerna pÄ mixerbordet bara Àr till för uppspelning.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...