Jump to content
Annons

Låna tramporgel för inspelning i Stockholm


everlastingrecords

Recommended Posts

Jo, jag håller på att spela in mitt tredje album och insåg nyss att en av låtarna behöver tramporgel i verserna. Förut hade jag en på långlån i lokalen jag är i men så en dag var den tyvärr borta, återlämnad till ägaren. Tycker instrumentet är fantastiskt, det går att använda som basmatta eller för att skapa en annorlunda lite suggestiv ljudbild.

Så jag tänkte höra om någon här har en tramporgel stående som de sskulle kunna tänka sig att upplåta för inspelning? Alltså inte att jag lånar den utan att jag kommer på besök och spelar in över en kopp kaffe eller. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du inte hittar någon tramporgel så är jag säker på att Sven Bornemark har justa samplingar från en! http://store.precisionsound.net/

EDIT: här t.ex http://store.precisionsound.net/shop/langegard-pumporgan/

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Ja, det kanske får bli så, att jag kör med plug. Har även samplad orgel via NORDs sample library. Ska jämföra ljuden och se vilken som låter mest realistisk (gissar på någon av de ni tipsat om).

Vi har en tramporgel i släkten. Den flyttades med från Finland till Sverige i början på förra seklet och är tydligen byggd av en av Finlands största orgelbyggare (påstås det, har inga belägg). Den står hos min kusin och är dock sönder, ena trampan funkar inte. Vore så klart allra bäst att restaurera och sedan använda den. Men då ska släkten engageras och sen har jag inte plats för den heller, varken hemma eller i lokalen. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en gammal tramporgel hos morsan. Länge sedan jag testade den, men det jag kommer ihåg var att den funkade bra i alla fall.

Något ostämd har jag för mig, men det är väl lite av charmen kanske? 😉

Bor förvisso inte i Stockholm, men bara c:a. 30 minuters bilresa därifrån.

Om du vill kan jag knalla över och undersöka skicket på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite som att en tramporgel ger ett lite för specifikt ljud för att det ska vara värt den fysiska platsen den tar...

Åtminstone om man har det trångt bland leksakerna 🙂

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...