LDB Postat 31 mars 2005 Postat 31 mars 2005 Jag har nu sysslat med komposition i typ 3 år och jag märker att jag alltid hamnar i samma situation... Jag har en idé av låt och bygger den i Cubase. Väljer ljud, samplar, spelar in några vänner (typ blås och stråk som jag inte lyckas få snyggt med datorn (bara det vore anledning till en tråd 😉 men men...)). Jag har hela låten färdigt i stort sett. Här är ett exempel: Your browser does not support the HTML5 audio tag Fast jag kommer aldrig på någon melodi egentligen så här i efterskott! Och jag är ännu sämre på att skriva texter så det blir aldrig någon sång! Och på något sätt känns det frustrerande... Har någon varit där? Har ni några tips om just hur man kommer fram till en melodi? Bör man börja med det o sedan bygga på med det rytmiska?
Hwagang Postat 1 april 2005 Postat 1 april 2005 ...börja med att skriva en text... ...eller börja med en melodi i huvudet...sjung den...skriv ner med papper och penna...det är förbjudet att gå i närheten av datorn ännu...skriv ner alla verser och refränger på papper... -nu får du spela gitarr och lägga till accord...när du skrivit ner allt "med paaapper och peeena" 😉 ...så kan du få slå på datorn... (prova den här metoden och berätta hur det gick)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.