Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har nu sysslat med komposition i typ 3 år och jag märker att jag alltid hamnar i samma situation...

Jag har en idé av låt och bygger den i Cubase. Väljer ljud, samplar, spelar in några vänner (typ blås och stråk som jag inte lyckas få snyggt med datorn (bara det vore anledning till en tråd 😉 men men...)).

Jag har hela låten färdigt i stort sett. Här är ett exempel:

Fast jag kommer aldrig på någon melodi egentligen så här i efterskott! Och jag är ännu sämre på att skriva texter så det blir aldrig någon sång! Och på något sätt känns det frustrerande...

Har någon varit där?

Har ni några tips om just hur man kommer fram till en melodi? Bör man börja med det o sedan bygga på med det rytmiska?

Annons
Posted

...börja med att skriva en text...

...eller börja med en melodi i huvudet...sjung den...skriv ner med papper och penna...det är förbjudet att gå i närheten av datorn ännu...skriv ner alla verser och refränger på papper...

-nu får du spela gitarr och lägga till accord...när du skrivit ner allt "med paaapper och peeena" 😉 ...så kan du få slå på datorn...

(prova den här metoden och berätta hur det gick)