Jump to content
Annons

Samplings format


Jari

Recommended Posts

Hej

Nån som kan hjälpa mej reda ut det här me samplinsg format?

Jag har en Kurtweil K2000R och cdrom till den.

Har några samplinsskivor i AKAI format som funkar att ladda in.

Men när jag försöker ladda in i PC:n och köra via mjukvarusmplern

så hittar inte datorn några filer på CD:n.

Cd rommen surrar till ett tag men hittar inget. 😉

Redigerat av Jari
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

AKAI-skivorna har ett speciellt format, som inte är kompatibelt med den vanliga ISO9660, utan som på något sätt beter sig som en image av en hårddisk i stället.

Du får skaffa en SCSI-disk - eller kanske en SCSI Zip-drive eller liknande och ett SCSI-kort till PC:n, formatera disken med FAT-format och sedan använda den disken som mellanlagring när du ska ha in samplingarna i datorn.

FAT-formatet fungerar med din Kurzweil. Det fungerar i alla fall till min gamla K2000...

Omständligt, men ändå. Man kan ju hoppas att det finns något annat sätt - men jag har inte letat, eftersom det inte känns lika meningsfullt att använda en hårdvarusampler i dag, som det gjorde för 10 år sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows kan inte läsa Akai-skivor rakt av. Däremot finns det mjukvarusamplers, t.ex. halion som fixar det.

/J

Kan HALion hantera AKAI-skivor? Det var som 17! 😉 Det måste jag testa. Då kan man ju börja damma av diverse samplingsskivor och se vilka som fortfarande låter kul... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows kan inte läsa Akai-skivor rakt av. Däremot finns det mjukvarusamplers, t.ex. halion som fixar det.

/J

Kan HALion hantera AKAI-skivor? Det var som 17! 🙂 Det måste jag testa. Då kan man ju börja damma av diverse samplingsskivor och se vilka som fortfarande låter kul... 🙂

Fan Claes! Jag som trodde du kunde allt! 🙂😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows kan inte läsa Akai-skivor rakt av. Däremot finns det mjukvarusamplers, t.ex. halion som fixar det.

/J

Kan HALion hantera AKAI-skivor? Det var som 17! 🙂 Det måste jag testa. Då kan man ju börja damma av diverse samplingsskivor och se vilka som fortfarande låter kul... 🙂

Fan Claes! Jag som trodde du kunde allt! 🙂😉🙂

Även solen har sina fläckar... 🙂🙂

ALLT är det nog ingen som kan - men forumet är en oändlig källa till ny och förbättrad kunskap, så det är verkligen guld värt! 🙂

Alla medlemmars samlade kunskaper omfattar nog det mesta. Kanske inte riktigt allt - men bra nära. 😎

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Även solen har sina fläckar... 😛🙂

😛

Synd att det inte finns nån svensk distributör. Om CDXtract hade sålts i butik hade det säkert varit ännu mer populärt här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett mail från Creamware support.

Dom mena att jag ska ladda hem nån ASPI driver från adaptec.com

Då ska det funka att läsa av en AKAI skiva rakt av utan krångel.

Sagt och gjort... det funkar inte än.

Ska läsa ännu mer noggrant instal filen och försöka lösa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom mena att jag ska ladda hem nån ASPI driver från adaptec.com

Då ska det funka att läsa av en AKAI skiva rakt av utan krångel.

🙂

Nej. Creamware verkar vara ute och cyklar, tyvärr...

Eller missförstånd.

ASPI kan säkert användas med fördel av program som CDXtract, men Windows läser inte AKAI-skivor - oavsett ASPI eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...