Jump to content
Annons

Hur mycket tar ni för en poplåt?


GaGaQueenOfPop

Recommended Posts

Hejsan!

Det är nämligen såhär att jag har gjort ett par låtar, men siktar verkligen på en utav dem. Vill gärna spela in den i en studio och få den producerad. Har tänkt mig att den ska vara i ''She Wolf - David Guetta'' stilen. Hur mycket tar du UNGEFÄR per låt, eller per timme? Har du någon annan låt som du har producerat förr som du vill länka?

 

Vore väldigt tacksam!

MVH

Redigerat av GaGaQueenOfPop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag tar ungefär 3500kr inklusive moms för ett sådant projekt. Det spelar stor roll för tidsåtgången (projekt-pris uppskattar jag efter hur lång tid projektet kan tänkas ta) hur färdiga idéer artisten har för sin låt. Detta pris menar jag vara när artisten har idéer som jag kan komplettera längs vägen. Annars tar jag 300 kr/h inklusive moms.

Mvh CJ

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det visserligen en bra ide att kontakta folk här och inget ont om ovanstående eller om din låt heller för den delen MEN om du är seriös med att släppa låten kommer du kunna locka mycket mera potentiella medarbetare om du gör en mer utförlig presentation.

Tex ,

I vilken omfattning skall låten produceras ,

Vem skall sjunga ,

Vem ska spela in sången ,

Har du presenterat låten till Förlag/Skivbolag och fått dom att stå bakom projektet med tex Artister som ska framföra låten ,

Om inget skivbolag är kontaktat har du då dom kontakterna som behövs för att få låten presenterad till dom ( Personligen ) och inte via nån mail.M.a.o kan du ringa och boka möte hos ett majorbolag.

Baserat på vad du har för svar på dessa frågor kommer du per automatik få en annan typ av erbjudanden samt en annan typ av producenter som kanske kommer vara intresserade.

Om tex producenten ska stå för kontakterna och inspelningen kommer han troligtvis vilja ha ett fast pris samt en rejäl del av upphovsrätten för att engagera sig i din låt.

Det kan låta lite hårt allt jag säger men detta är tyvärr verkligheten.

Om du inte har möjligheter med skivbolag etc skulle jag hellre föreslå att du försöker

hitta en form av samarbete med någon producent som i sin tur har nytta av dig som tex låtskrivare.

På så sätt är det inga pengar inblandade och samarbetet kan sträcka sig längre än en låt och

kanske leda till ännu bättre låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket Piccazzo! Nej, tycker inte alls det låter hårt det du säger, tvärtom, är jag alltid glad för att få kritik på hur saker och ting kan förbättras. Ska nog göra en mer ordentlig presentation.

Jag är en 17 årig kille som har skrivit låtar och sjungit sedan jag var 7. Har min egen stil, satsar mycket på hur jag framför låtar, det ska sticka ut. Har spelat in några låtar, men har dessa på en annan dator så får länka till det enda videoklippet jag har. Lade upp den på youtube nu. Sjunger lite surt här och där men jaja. (Fokusera inte på det jag sjunger, hittade bara på en massa ord för att jag inte orkade lära mig texten) COVER PÅ BON JOVI - ITS MY LIFE http://www.youtube.com/watch?v=_79Lb6Drbd0

Vem ska sjunga?: Jag är den enda som ska sjunga i låten.

Vem ska spela in låten?: Ja detta undrar jag också. Söker efter en studio där jag kan spela in min låt samt få den producerad.

Kontakt med skivbolag?: Nej, har inte kontaktat någon skivbolag, har planerat att släppa den själv, och kanske bli signad efter att jag släppt den.

Hur ska jag nå ut om jag släpper den själv?: Har en sida på Facebook ''The typical tonåring'' med ungefär 65 000 likes, 30-70 000 visningar per post, 2000-15 000 gillningar per post. Är ''poppis'' på Lady GaGas fan-sida, får upp till 3000 likes per post där. Har planerat att dela min låt flera gånger på sidan. Har även stöd från 15-20 utländska kompisar som då kommer köpa flera exemplarer av låten. Har ca. 1500 subscribers på Facebook. Har alltså det som krävs för att få fart på baken.

Hur vill jag att låten ska vara?: Piano/pop/techno. Ungefär i den stilen.

Redigerat av GaGaQueenOfPop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska jag nå ut om jag släpper den själv?: Har en sida på Facebook ''The typical tonåring'' med ungefär 65 000 likes, 30-70 000 visningar per post, 2000-15 000 gillningar per post. Är ''poppis'' på Lady GaGas fan-sida, får upp till 3000 likes per post där. Har planerat att dela min låt flera gånger på sidan. Har även stöd från 15-20 utländska kompisar som då kommer köpa flera exemplarer av låten. Har ca. 1500 subscribers på Facebook. Har alltså det som krävs för att få fart på baken.

Inte riktigt , men nästan.

Saknas Radio , Bloggar tex vilket ofta skivbolag är väldigt duktiga på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt , men nästan.

Saknas Radio , Bloggar tex vilket ofta skivbolag är väldigt duktiga på.

Har hört att man kan vara med i sverigesradio som ''dagens artist'', kan lägga en summa pengar på sponsorer och annat på bloggar, andra sidor etc. Men sedan sprids det ju vidare av folk via deras egna bloggar om de verkligen gillar låten.

Lång väg, menmen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst tycker jag att det låter som att du har en bra röst. Funderar dock på varför du inte orkat lära dig texten? Skriv aldrig ut sånt. Det ger sken av en ignorans som inte är ok i den här branschen. Alla som jobbar med musik jobbar stenhårt och har gjort det under många många år. Att vara nonchalant och lat ger dig inga bra möjligheter. Ta vara på din röst och ansträng dig.

En professionell produktion kostar i Sverige normalt sett från 20 000:- och uppåt. Detta beror på projekt och hur många låtar det gäller. Det beror givetvis också på vem producenten är. Men en producent med nån hit i ryggen kostar ca 20+. Till melodifestivalen brukar man dock behöva mer i budget om man behöver extern mix, riktiga stråkar osv.

Är det någon producent som tycker du är en talang och värd att satsa på så kan han/hon jobba "gratis" för att ta fram ett showreel för att presentera för bolag. Producenten kommer då antingen att licensiera eller sälja produktionerna till skivbolaget. I detta fall är det också normalt att producenten skriver ett managementavtal för att säkra sin satsning och inte bli blåst.

Lycka till...

Mvh,

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst tycker jag att det låter som att du har en bra röst. Funderar dock på varför du inte orkat lära dig texten? Skriv aldrig ut sånt. Det ger sken av en ignorans som inte är ok i den här branschen. Alla som jobbar med musik jobbar stenhårt och har gjort det under många många år. Att vara nonchalant och lat ger dig inga bra möjligheter. Ta vara på din röst och ansträng dig.

En professionell produktion kostar i Sverige normalt sett från 20 000:- och uppåt. Detta beror på projekt och hur många låtar det gäller. Det beror givetvis också på vem producenten är. Men en producent med nån hit i ryggen kostar ca 20+. Till melodifestivalen brukar man dock behöva mer i budget om man behöver extern mix, riktiga stråkar osv.

Är det någon producent som tycker du är en talang och värd att satsa på så kan han/hon jobba "gratis" för att ta fram ett showreel för att presentera för bolag. Producenten kommer då antingen att licensiera eller sälja produktionerna till skivbolaget. I detta fall är det också normalt att producenten skriver ett managementavtal för att säkra sin satsning och inte bli blåst.

Lycka till...

Mvh,

Fredrik

Tack så mycket! Det är mycket jag har lärt mig under dessa timmar jag har varit medlem här. Ångrar verkligen att jag skrev det nu.. Jag ska tänka på det nästa gång, ber om om ursäkt.. Jag har jobbat stenhårt med att få fram låtar, har några låtar som verkligen skriker av sig: SLÄPP MIG. Inte bara låtar, har även planerat väldigt mycket över hur jag ska gå tillväga och skapat en egen image. Dock lägger jag flera timmar på musiken. Musiken är i centrum.

Just produktionen och inspelning som står i vägen.

Återigen, tack för informationen! Betyder väldigt mycket!

MVH

Alex

Redigerat av GaGaQueenOfPop
Link to comment
Dela på andra sajter

MARY G (oregistrerad)

Det som Sonefors skriver är väldigt sant. När jag gick på musikskola i London fick de som inte hade lärt sig texten verkligen ångra det. (Lärarna var själva aktiva inom musikbranschen) Det finns så många som verkligen vill samma sak och konkurrensen är hård, man får inte sabba sina chanser på såna saker om man är duktig 🙂 Man ska alltid göra sitt bästa 🙂

Hoppas det går bra med dina låtar!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...