Jump to content
Annons

Bli känd/upplockad


twochain (oregistrerad)

Recommended Posts

twochain (oregistrerad)

Tjena,

Tänker ställa en kanske barnslig eller oseriös fråga som vissa skulle säga men jag är otroligt seriös med min fråga!

Folk säger ofta att det är så sjukt svårt att bli känd osv, många säger t ex "Det är så sjukt svårt" osv. Ni vet vad jag menar.

Nu är det så att jag är väldigt duktig inom hiphop (engelsk text) och det är inte bara jag som säger det. Har rappat runt 5 år kanske för mig själv och lärt mig mer och mer, jag är nu vid en del där jag känner att mina texter skulle kunna vara precis lika bra som de absolut kändaste, alltså jag får en känsla typ: "Så där bra kan jag också göra det" , "Shit, det där klarar jag" osv. Jag är inte den här typiska drömmaren som tror att jag är extremt bra, jag är tvärt emot, jag ser massa fel och jag känner direkt om jag gör nåt som inte låter bra alls.

När jag har dessa känslor om hur bra jag är och vet att jag skulle kunna vara på en hög nivå med lite mer träning med riktig utrustning så har jag bara en fråga, är det verkligen så svårt att bli upplockad/känd egentligen? Kanske säger folk det eftersom det är så många som tror att det är otroligt bra? Är det så för de flesta är ganska dåliga och att det finns otroligt många?

Jag har skrivit ett otroligt seriöst och ärligt inlägg här och vill också ha svar utifrån det. Vill också tillägga att det är först nu jag tänkt göra nåt med musiken och ta tag i det på riktigt, jag jobbar sten hårt med det jag "settar min mind to" så att säga och jag är inte den vanliga extrem optimistiska tonåringen så alla vet.

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
twochain (oregistrerad)

Vill också lägga till eftersom jag själv tycker att jag kan få fram riktigt bra grejer så kanske mina chanser är mycket större då det nästan är obefintligt i sverige med engelska rappare, (det finns såklart men tror ni vet vad jag menar om jag nu är ett slags undantag)

Link to comment
Dela på andra sajter

MARY G (oregistrerad)

Hejsan 🙂

Jag tror det är svårt eftersom det finns så många som håller på med musik, man drunknar lätt i mängden tyvärr. Det handlar nog mycket om att kunna marknadsföra sig själv och ha så bra material att folk uppskattar det och sprider det vidare. Sen om man ska bli signad till större bolag så krävs det antagligen att man har ganska många fans.. Men om man är unik och duktig så är det nog inte omöjligt i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om hur bra man är ...det är som att jämföra en ung, begåvad idrottare...

...du kan ha 100 000 st fotbollsspelare som är exakt lika bra på ett ställe men bara 200 st på något annat men de med 200 vinner alltid för att:

förutsättningarna är olika beroende på vem du är, var du befinner dig och med vem du lirar med.

Målet att bli känd/rik/bäst är något destruktivt och handlar om så mycket mer om hur bra du är... att leva på musik eller öht inte gå back är det få som kommer uppleva !

Men drömmar gå det att ha...

Link to comment
Dela på andra sajter

damn nigga bitchez money ☺️ modern hip-hop handlar väl extremt lite om texter.

Tvärtom tycker jag. Hip-hop lyssnar jag väldigt sällan på. Men om jag gör, så är texterna det enda som spelar någon roll för mig. Antar att det kanske är en smaksak.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

twochain (oregistrerad)

Tack för svaren!

Åter igen så kommer chansen att bli något upp. Ta in faktumet att det gäller hiphop i Sverige med engelsk text , vilket betyder eftersom det inte finns några/väldigt lite som gör det jag skulle göra så borde ändå chanserna va högre kan jag tycka, samt om man kontaktar lokala radiostationer o bygger relationer hela tiden.

Det där med texter du nämnde: Det spelar roll, allt spelar roll, dedikation är verkligen inget jag saknar heller, man kan säga att jag kanske kan vara den som verkligen skulle passa in i artistlivet då jag jobbar otroligt hårt, älskar det över i princip allt annat och skulle aldrig ge upp. Det som saknas är folk runt om en, alltså kontakter. Samt equipment som gör detta möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

MARY G (oregistrerad)

Jaa kontakter är ju jätteviktigt! Tror det är bra om man siktar högt och har drömmar, då kommer man ju förhoppningsvis jobba för det och utvecklas vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom tycker jag. Hip-hop lyssnar jag väldigt sällan på. Men om jag gör, så är texterna det enda som spelar någon roll för mig. Antar att det kanske är en smaksak.

troligtvis mer klasskillnad än smaksak 😆 har svårt att tänka mig att någon som gått ut gymnasiet tycker mainstream-hiphop består av litterära genier

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Mina tankar:

Vill man bli känd snabbt så är det nog ett format som "idol" som funkar bäst idag. Vill man däremot bli etablerad och erkänd så är det hårt jobb (spela in, spela live, synas i lokaltidningarna, bygga upp sitt varumärke) och tro på sig själv som gäller. (Vissa tar visserligen vägen via t.ex. just idol för det här så som Måns Zelmerlöv, Agnes, Amanda Jenssen m.fl.)

Med det sagt så är jag övertygad om att man blir "upplockad" av de stora skivbolagen om de tror sig kunna tjäna bra med pengar på dig. Om du tror att du har hela paketet (personlighet, uttryck, material, drivet) som jag tror de stora skivbolagen vill ha för att satsa på dig, så är väl förmodligen det vanligaste sättet att skicka demos i hopp om att de lyssnar på dig. (De gör de tyvärr långt ifrån alltid, är min erfarenhet). Det sitter ju i slutändan, mer eller mindre, vanligt folk bakom email-adresserna och titlarna, som alla vill få lön så de kan köpa mat. Dock är det ju deras uppmärksamhet man vill åt, och den kan man få genom att som sagt skicka demos, nätverk, eller någon annan kreativ manöver (t.ex. känna igen dem på stan när de är mottagliga för en kort och trevlig presentation, där du ger dem ett visitkort eller demo).

Konkurrensen är stenhård där ute men det är också fullt naturligt att det kommer fram nya artister så se till att du är en av dem =)

Om du inte har möjlighet att spela in egna demos, eller back-tracks för live -gig, så tycker jag du ska ta kontakt med någon utav många musikproducent/ ljudteknik-utbildningar som finns. De söker ganska ofta "objekt" att spela in inom ramen för utbildningen vilket innebär att du får det gratis.

Jösses, vad jag känner mosig i huvudet. Hoppas jag fick ner något av intresse för dig. Nu tar jag god natt.

Mvh CJ

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

tror det tom är naivt idag att det handlar om att skicka demos ?!?!

Likes, antal delningar och antal views bör väll vara grejjen?

...sociala medier och hur du där marknadsför dig själv är viktigare än att skicka demos...

Att bli funnen av någon idag i en gengre som inte säljer plattor är hur jag kan se det omöjligt. Marknadsföra sig själv och spela in kaffe-pengar på klubbar är väll realistiskt?!?! -eller är jag en bitter tjur-gubbe?

Ärligt, hur många hip-hoppare i sverige kan leva, jag menar vekligen leva, få maten, hyran och räkningarna betalda med sin musik?

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

tror det tom är naivt idag att det handlar om att skicka demos ?!?!

Likes, antal delningar och antal views bör väll vara grejjen?

...sociala medier och hur du där marknadsför dig själv är viktigare än att skicka demos...

ja demos väger nog iaf tyngre om du bifogar din facebooksida med 2000 likes

Link to comment
Dela på andra sajter

troligtvis mer klasskillnad än smaksak 😆 har svårt att tänka mig att någon som gått ut gymnasiet tycker mainstream-hiphop består av litterära genier

Klasskillnad eller maktbegär är ju frågan? Jag vet inte riktigt när mainstream hip-hop kom in i bilden. Den typ av Hip-hop som tilltalar mig ska innehålla något artisten vill få ut verbalt, annars är det totalt ointressant för mig. Av de nominerade till Årets textförfattare på den kommande Grammisgalan är 60 % verkande inom Hip-Hop. Tycker det är ganska talande.

(Förlåt för OT)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Klasskillnad eller maktbegär är ju frågan? Jag vet inte riktigt när mainstream hip-hop kom in i bilden. Den typ av Hip-hop som tilltalar mig ska innehålla något artisten vill få ut verbalt, annars är det totalt ointressant för mig. Av de nominerade till Årets textförfattare på den kommande Grammisgalan är 60 % verkande inom Hip-Hop. Tycker det är ganska talande.

(Förlåt för OT)

det är klart det är mainstream det handlar om, snubben vill ju bli stor och känd och jämför sig med de största artisterna och resonerar som så att "det kan jag göra lika bra". läste du min kommentar ur något annat kontext har det skett en misskommunikation

det finns säkert hip-hopartister som är duktiga på att skriva texter. men bland de mer kända och stora namnet är texter sekundärt. det ska vara image, de ska vara från ghettot, helst skjutit en snut eller dylikt mm

Link to comment
Dela på andra sajter

ja demos väger nog iaf tyngre om du bifogar din facebooksida med 2000 likes

tror du det?

...tveksamt. Vad skulle få någon få en musiker att bli signad i denna gengren?

Att någon skickar en demo eller att någon redan har publik?

vem signar någon?

eller äsch, jag ska sluta skriva. Kan inte se någon verklighet i detta bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

tror du det?

...tveksamt. Vad skulle få någon få en musiker att bli signad i denna gengren?

Att någon skickar en demo eller att någon redan har publik?

vem signar någon?

eller äsch, jag ska sluta skriva. Kan inte se någon verklighet i detta bara...

kan du skriva detta på svenska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Dina texter kanske är bra men hur är det med låtarna? Det är låtarna som avgör och som gör att någon för upp öronen för en. Det spelar ingen roll hur bra texterna är om låtarna inte är kanon också. Som redan sagts så finns det så mycket musik som drunknar i mängden. Är dina texter så bra som du påstår att de är kanske du ska starta med försöka få in en fot som textförfattare först?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du bli känd så gå med i en dokusåpa, berätta i såpan att du håller på med musik. Blir du väldigt pupulär i såpan, kan du räkna med skivsläpp.

Annars är ett gediget arbete mot främlingsfientliget en annan väg att gå, många svenska hip hoppare bygger sina karriärer runt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

twochain (oregistrerad)

Tja igen tack för alla svar !

Såklart måste det låta bra och inte bara "vara bra". För detta måste det finnas utrustning och bra mixing vilket jag själv inte skulle kunna sköta på den nivån jag tycker att jag ligger på musikaliskt, så det är ett hyffsat stort problem.

Med att bli en i mängden är sant, det är väldigt stor risk att man hamnar so men sådan, men enligt mig själv så jobbar jag 100ggr hårdare än de som lägger upp nåt när de känner för det om jag ska säga det så.

Fler spekulationer om det jag skrev nu eller på det jag skrev först? Vill gärna fortsätta diskussionen och ta den vidare med hur jag skulle göra isåfall osv. Jag hade personligen jobbat sten hårt med att marknadsföra via Facebook, twitter, och läge upp på youtube medans man bygger lokala kontakter och jobbar uppåt hela tiden.

Fler spekulationer och idéer tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du kan ju börja med att lägga upp något här så får vi höra om talangen finns där. 🙂 Strunt samma om mixen inte är den bästa, det är inte det primära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nog få genvägar. Och är det någon som känner till sådana håller hen nog dem för sig själv 🙂

Så det är bara att bita ihop och jobba. Någon nämnde idrottsmänniskor. Det är samma här. Även om du har talang så är det förmodligen ändå mängden timmar du lägger på att utveckla den som avgör om du lyckas eller ej.

Det absolut första du ska göra är så klart att spela in lite musik. Att ha en massa bra idéer funkar sällan bra, de flesta som stött på sådana människor vet erfarenhetsmässigt att det mest är tomt snack. Så, spela in musik.

Sen är det bara att jobba stenhårt för att sprida den. Lägg upp på YouTube, Spotify, försök få den recenserad av tidningar och bloggar som har en läsarkrets som kan vara intresserad, försök få låtarna spelade på radio och klubbar, ut och gigga själv.

Att spela in en eller några videos är bra. YouTube är stort och folk tycker nog i allmänhet att det är roligare att se rörliga bilder än att bara höra musiken.

Sen kommer en nog inte ifrån att det numera också ofta gäller att hålla en hyfsat hög uppdateringstakt på olika sociala medier. Facebook, Twitter, blogga o s v. Minst en gång per dag. Helst oftare.

Link to comment
Dela på andra sajter

twochain (oregistrerad)

Hej!

Jag förklarade kanske dåligt men jag har inga grejer, alltså det jag är lite rädd för att inte få tag i rätt utrustning och hantera det rätt själv. Skulle liksom behöva någon som skötte det så kan jag fokusera på det jag gör bra.

JJRockford, dina sociala medier förslag låter bra och allt sånt är under kontroll eftersom jag redan nu använder mig av dem dagligen som privatperson.

Tänkte bara, är det SÅ svårt som folk säger när jag nästan är den enda som sysslar med rap på engelska i Sverige om man kollar på kända artister samt att jag jobbar sten hårt med det isåfall.

Bara lite spekulationer och tar gärna del av fler av era.

Link to comment
Dela på andra sajter

MARY G (oregistrerad)

Det beror nog också på hur stor publik som finns. Det är ju bra om det finns många som vill lyssna på den sortens musik liksom. Fast man får ju ändå konkurrera med utländska artister med samma stil. Dock kanske inte dom har så mycket spelningar i Sverige..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du rappar och skriver texter men inte har utrustning för produktion av musiken, kanske du kan samarbeta med någon som gör rap beats? Sedan behövs en mick för att spela in rap förstås. Om det är rätt väg att bli känd rappare vet jag inte men du kommer igång och gör musik iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag nästan är den enda som sysslar med rap på engelska i Sverige om man kollar på kända artister

Det kan även bero på att efterfrågan på svenska rappare som rappar på engelska är låg...?

Bara för att det inte finns så många kända i Sverige som gör det behöver inte betyda att du är ensam om det, mörkertalet kan vara stort.

Varför ska Sverige ha rappare på engelska när det finns de med engelska som modersmål som förmodligen gör det bättre?

Enligt mig finns det två vägar.

Ut och marknadsför dig själv genom spelningar eller att synas på annat sätt så branschen lägger märke till dig och kan se potential.

Eller via kontakter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...