Jump to content
Annons

Börja dj:a


Jontejoe

Recommended Posts

Hej jag är intresserad av att börja skapa "elektronisk" musik hur ska man börja? Vad ska man ha för mjukvara? Ska man ha en kontroller, isf vilken? Högtalare osv! Tack för svar 🙂

// En nybörjare 😛

Redigerat av Jontejoe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Verkar som att du vill börja både producera musik och DJ, kan börja med att lära dig skillnaden 🙂 en producent är en som gör musiken, en DJ spelar upp musiken på en nattklubb osv, många tror att DJ=producent.

Mjukvara: själv använder jag FL studio, tycker det är grymt, lätt att lära sig och går snabbt att arbeta i, men finns även abelton, logic (endast mac), cubase, reason, studio one osv

Vad för typ av kontroller är du ute efter? En DJ-kontroller? Vad har du för budget?

Högtalare, om du är seriös kan du köpa studiomonitorer, men är absolut inget måste när man börjar, själv använder jag hörlurar och mixar musiken i och lyssnar på vanliga högtalare om det låter bra, också här undrar jag vad du har för budget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Först innan du börjar köpa in alla grejer.. Du måste fråga dig själv.. har du suverän taktkänsla? Testa spela en låt.. Håll takten med handen eller foten. sänk ljduet till noll .. fortsätt håll takten.. höj ljudet igen.. kommer du i synk med låten är det bra =)

Annars som de andra säger.. Du måste inte ha de bästa högtalarna mm.. men du vill ha stereo/högtalare som har så låg latency som det bara går. annars kommer ljudet du spelar upp ur högtalarna vara efter ljudet som kommer ur dina hörlurar.. Väldigt jobbigt och frustrerande..

mvh

Phille

Link to comment
Dela på andra sajter

Först innan du börjar köpa in alla grejer.. Du måste fråga dig själv.. har du suverän taktkänsla? Testa spela en låt.. Håll takten med handen eller foten. sänk ljduet till noll .. fortsätt håll takten.. höj ljudet igen.. kommer du i synk med låten är det bra =)

Annars som de andra säger.. Du måste inte ha de bästa högtalarna mm.. men du vill ha stereo/högtalare som har så låg latency som det bara går. annars kommer ljudet du spelar upp ur högtalarna vara efter ljudet som kommer ur dina hörlurar.. Väldigt jobbigt och frustrerande..

mvh

Phille

finns det högtalare med hög latency ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Först innan du börjar köpa in alla grejer.. Du måste fråga dig själv.. har du suverän taktkänsla? Testa spela en låt.. Håll takten med handen eller foten. sänk ljduet till noll .. fortsätt håll takten.. höj ljudet igen.. kommer du i synk med låten är det bra =)

Annars som de andra säger.. Du måste inte ha de bästa högtalarna mm.. men du vill ha stereo/högtalare som har så låg latency som det bara går. annars kommer ljudet du spelar upp ur högtalarna vara efter ljudet som kommer ur dina hörlurar.. Väldigt jobbigt och frustrerande..

mvh

Phille

Håller med, innan du börjar lägga pengar på dyr utrustning. Ställ dig frågor likt dessa!

  • Har jag bra taktkänsla?
  • Är någorlunda musikalisk? Kan jag lätt höra om en person sjunger falskt?
  • Har jag tiden som krävs för att bli duktig?

Att börja producera musik och dj:a kräver både tid och pengar. Det värsta du kan göra är att börja med att köpa "halvbra" utrustning. Är du osäker? Börja med att testa T.ex. Virtual dj och dja lite. Testa FL studio och lek runt lite. Känner du att detta är som gjort för dig? Köp ett par ordentliga monitorer plus ljudkort. 2 spelare och en mixer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars som de andra säger.. Du måste inte ha de bästa högtalarna mm.. men du vill ha stereo/högtalare som har så låg latency som det bara går. annars kommer ljudet du spelar upp ur högtalarna vara efter ljudet som kommer ur dina hörlurar.. Väldigt jobbigt och frustrerande..

Ursäkta för lite off topic, men det finns inga högtalare med latency. Att man får latency beror på helt andra saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...