Jump to content
Annons

Hiphop-frågor


Procedomani

Recommended Posts

Hejhej,

sitter här på min kammare med några frågetecken angående hiphop. Den enda erfarenhet jag har av detta är att jag lyssnade lite på en Public Enemy-platta för 18-år sedan. Så hav förtröstan över min okunnighet... :rolleyes:

Ja, då kör vi!

1. När jag läser andra inlägg om hiphop eller artiklar i tidningar osv så omnämns alltid samplingar. Samplingar vet jag ju vad det är. Men hur används dom? Samplas det alltid av andra artister och pulas det sedan in i "min" egen låt? Byggs det aldrig upp ifrån grunden själv med egna pianon, trummor osv? Eller spelar man själv bara en slinga på pianot (som blir samplingen) och kör den sedan runt om och om igen? Finns det inga riktiga hiphop-instrumentalister (med risk att få en dödsdom över mig)? Hoppas ni förstår min fråga.

2. Beats? Rhymes det är väl texten om jag inte är helt ute och cyklar, men vad är Beats för något? Har det något med taktslag att göra? Är det ett riff, vers, refräng, stick? Eller?

Hoppas att ni vill svara på dessa "självklara" frågor blir smått frustrerad över detta nu.

Och så här 18 år senare, vilket håll skall man ha kepsen åt nu'rå? 😲

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1- Alla använder inte samplingar. Mycket av dendär "MTV hip hoppen" använder sig inte av samplingar. Timberland är ett bra exempel på en snubbe som inte använder samplingar. Riktigt sjyssta grejer kan han göra. Sen finns ju N.E.R.D., som spelar instrument istället. Samplingar är i detta fallet att "ta" delar från befintliga låtar och göra om de till en annan låt.

2-Beats är musiken. Beats= Hip hop utan sång/rap...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejhej,

sitter här på min kammare med några frågetecken angående hiphop. Den enda erfarenhet jag har av detta är att jag lyssnade lite på en Public Enemy-platta för 18-år sedan. Så hav förtröstan över min okunnighet...  🙂

Ja, då kör vi!

1. När jag läser andra inlägg om hiphop eller artiklar i tidningar osv så omnämns alltid samplingar. Samplingar vet jag ju vad det är. Men hur används dom? Samplas det alltid av andra artister och pulas det sedan in i "min" egen låt? Byggs det aldrig upp ifrån grunden själv med egna pianon, trummor osv? Eller spelar man själv bara en slinga på pianot (som blir samplingen) och kör den sedan runt om och om igen? Finns det inga riktiga hiphop-instrumentalister (med risk att få en dödsdom över mig)? Hoppas ni förstår min fråga.

2. Beats? Rhymes det är väl texten om jag inte är helt ute och cyklar, men vad är Beats för något? Har det något med taktslag att göra? Är det ett riff, vers, refräng, stick? Eller?

Hoppas att ni vill svara på dessa "självklara" frågor blir smått frustrerad över detta nu.

Och så här 18 år senare, vilket håll skall man ha kepsen åt nu'rå?  😄

/H

Många av de klassiska låtarna har både samples och spelade intrument, så att säga.

Ett beat är "en instrumental". Bara låten, utan rap.

edit pinsamt...jag läste lite fel i Pazo's inlägg...så detta blir en dubbelpost 🙁

😄

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...