Jump to content
Annons

Hur ska jag döpa min mix?


Lillplexus

Recommended Posts

Hej alla! Jag har precis börjat på en remix som snarare är en slags "mashup" av två låtar där jag har tagit acapellan från låten Zedd - clarity och leadmedodi med ackord från en annan artist som vi kan kalla Anders (för att det ska bli lite hemligt). Självklart är synthar, beats, breaks, arr osv. skapat med egen prägel och inte identisk med orginalet, men melodin är ändå Anders som sagt. Hur tusan ska jag nu döpa denna? För det är ju ingen mashup heller? Snarare en dubbelremix. Står still i huvet. Jag kallas Henkoo som alias. Nu får ni gärna skriva hur det ska se ut! Mvh Henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant!

Detta är faktiskt inget jag stött på förut och ärligt talat kommer jag inte på någon perfekt benämning på vad du gjort. Det du kan göra är dock att döpa det till en Bootleg vilket i runda slänger är en låt där du använt element från ett verk du inte har rättigheterna till.

Zedd - Clarity/"Anders- Anders låt"(Henkoo Bootleg)

Eller bara använda dig av benämningen "Mashup" vilket antyder på att du blandat två låtar sen att du lagt till egna komponenter kommer väll inte riktigt fram då.

Zedd - Clarity/"Anders- Anders låt"(Henkoo Mashup)

Allt detta beror ju på hur seriöst du ska "släppa" låten. Antar att du ska lägga upp den på soundcloud/youtube. I sådanafall spelar namnet inte så jättestor roll egentligen och du skulle helt enkelt bara kunna skriva:

Henkoo - Clarity/"Anders låt", eller något dylikt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lär sig visst något nytt varje dag. Har aldrig förstått skillnaden på remix och bootleg så det tackar jag för! 🙂

Har haft problem att få upp alla tidigare remixer på spotify pga upphovsrättsskäl (även att det finns tusentals andra remixer?) så detta kanske kan vara en lösning till det med.

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej alla! Jag har precis börjat på en remix som snarare är en slags "mashup" av två låtar där jag har tagit acapellan från låten Zedd - clarity och leadmedodi med ackord från en annan artist som vi kan kalla Anders (för att det ska bli lite hemligt). Självklart är synthar, beats, breaks, arr osv. skapat med egen prägel och inte identisk med orginalet, men melodin är ändå Anders som sagt. Hur tusan ska jag nu döpa denna? För det är ju ingen mashup heller? Snarare en dubbelremix. Står still i huvet. Jag kallas Henkoo som alias. Nu får ni gärna skriva hur det ska se ut! Mvh Henke

Då har du förstås skaffat upphovsmännens tillstånd?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
phonkoholic (oregistrerad)

de e väl upp till varje kreatör, jag brukar ge mina barnförbjudna namn. Men det jag ser att du inte menar mix i den bemärkelse jag tänkte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...