Jump to content
Annons

Starta i rätt ände


Kjelle

Recommended Posts

Hej

Eftersom jag är helt novis på det här området så kommer det att komma lite dumma frågor från mig i framtiden.

Jag har en HP Pavilion DV6 bärbar dator med bara USB

Audacity gratisprogram

Clas Olsson mic ( billig modell ) http://www.clasohlso...C-MD150/38-3339

Ljudkort ? Vet ej. Men det är det som sitter som orginal i datorn.

Jag är pensionär och har börjat spela klarinett. Då jag tycker det är svårt att höra hur det låter i andras öron så har jag bestämt mig för att spela in på datorn först för lite egenkritik.

Givetvis stöter jag på problem direkt 🙁

När jag blåser en lång ton så ser jag i programet att toner "faller ihop" efter en halv sek. Vid uppspelningen så blir det bara pip och knaster .

Nu till min fråga

Räcker datorn till ? Är det minnet som gör att tonen inte orkar hålla ut ?

Är det ljudkortets begränsningar som gör att tonen inte orkar hela vägen ?

Det känns dumt att köpa ett ljudkort om datorn ändå inte räcker till.

Kjelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej igen

Ska försöka förtydliga mig.

9854401496_3aff3792b9.jpg

Så här ser det ut när jag spelar en jämn ton. Det är det som jag felaktigt kallar "faller ihop" 😊

Datorn har den här kapaciteten. Hoppas det funkar med länkningen.

Jag förstår att jag måste köpa ett nytt ljudkort. Men räcker det ??

Kjelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kjelle!!

Jag skulle nog inte tro att det är din dator det är fel på. Har sett "sämre" datorer klara av det du försöker göra.

Jag hade en tanke på din Bit-rate inställning att den var för låg, men såg att du har 32 bit..

Du kan ju testa sätta den på 24 bit, eller om inte det skulle fungera - 16 bit. Kan vara så att ditt ljudkort i datorn inte klarar av 32 bitar, som för övrigt är högre än vad de allra flesta "proffs" jobbar med. 24 bit är väl ganska standard.

CD kvalité ligger på 16 bit.

Leta efter Sample rate, bit rate, eller liknande i dina inställningar.

Var bara en tanke från mig. Finns säkert andra som vet mer vad de pratar om!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det blir ingen skillnad vad jag en gör. Har nu provat på 8000Hz och 16 bit och det låter fortfarande som jag kryper ner i en burk och stänger locket. Det borde väl bli någon skillnad ? Jag får väl bita i det sura äpplet och köpa ett ex ljudkort. Det kanske blir så kul att jag dammar av lite andra instrument och gör ett eget litet band :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay vad synd. Ja då kanske det är ljudkortet i datorn som inte är tillräckligt bra. De brukar inte vara de bästa. Skulle samma sak hända så kanske du kan gå ner till närmaste musikaffär och få be att prova en annan mikrofon..

Finns ju iofs bra paketlösningar på såntdär också!

Lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Ska försöka förtydliga mig.

9854401496_3aff3792b9.jpg

ska man tolka bilden så faller volymen efter 1,5s

vad är det för mikrofon du använder - det står "integrerad mikrofonarray"

har du nån ljudjusteringsmekanism inkopplad avsedd för tex skypande eller liknande som automatiskt justerar volymen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...