Jump to content
Annons

Guitar Rig


Jimmy

Recommended Posts

Hej! Sitter här o labbar med demoversionen av Guitar Rig. Jag får det NÄSTAN att fungera. Jag väljer ett preset-ljud från vänster halva av programmet. Vad jag än väljer så är det i princip tyst. Om jag stänger av alla "moduler" i höger halva så får jag ett rent ljud - ungefär som det går rakt igenom programmet utan att "färgas". Om jag knäpper på modulerna en efter en så får jag ibland svaga försök till ljud, ungefär som om effekterna finns där men inte är kopplade till ljudet.

Vad har jag missat? Jag tycker jag har gått igenom alla möjligheterna.

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! Jag lyckades få igång det! Jag kör den fristående versionen och där så finns det en knapp på input-modulen som heter "Rig kontrol" där auto var iklickat. Växlade över till "on" och ljudet gick igång (har ingen aning om varför dock). Det här var ju sanslöst kul! Jag har inte hunnit jämföra med andra "gitarr-simulerings-program", men det låter rätt ok faktiskt. Speciellt kul vore om det gick att styra andra program o syntar via midi. Jag ser att det finns midi-stöd så kanske, kanske...

FX-delen var lite klen. Finns det mer urflippade presets att få tag i till programmet?

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag lyckades få igång det! Jag kör den fristående versionen och där så finns det en knapp på input-modulen som heter "Rig kontrol" där auto var iklickat. Växlade över till "on" och ljudet gick igång (har ingen aning om varför dock). Det här var ju sanslöst kul! Jag har inte hunnit jämföra med andra "gitarr-simulerings-program", men det låter rätt ok faktiskt. Speciellt kul vore om det gick att styra andra program o syntar via midi. Jag ser att det finns midi-stöd så kanske, kanske...

FX-delen var lite klen. Finns det mer urflippade presets att få tag i till programmet?

/Jimmy

jag håller också på med Guitar Rig lite, har precis skaffat det.. det skulle vara kul att ha lite bättre effekter tycker jag med.

Annars så får man ju riktigt bra ljud i det tycker jag.. (gitarr alltså) bättre än en POD? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fundering bara. Nästan alla ljud har ett väldigt markerat "stärkar-brum". Ungefär som en jäkligt kass kabel. Är det så det ska vara eller beror sånt på att jag själv stoppar in en dålig signal i programmet? Vissa ljud har inte det där brummet.

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

När det gäller mjukvaruversioner av gitarrprylar så är

det frågan om det är värt att köpa. Det kostar mer än

vad det smakar. Skulle hellre satsa på riktiga gitarr prylar

och lajna in det i burken direkt som audio. Du får säkert en

bra ministärkare och effekt pedal för samma peng. Dessutom kan

man använda detta i andra samanhang, typ live osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med.

Den absolut största styrkan med exempelvis Guitar Rig är att man kan totalt ändra gitarrljudet vid mixning, något som är helt omöjligt med uppmickade stärkare osv.

Att ställa in riktigt bra gitarrljud är inte helt lätt, då ett gitarrljud som låter svingrymt ensamt kanske inte alls funkar när det är 3 guror + bas + trummor samtidigt.

Allt brum kan ha med massor av saker att göra, men testa minska disten lite och lägg på en noisegate i Guitar Rig och kolla om det blir bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle aldrig ersätta min Tonelab med GuitarRig just för att ljudet är avsevärt mycket sämre i GR, och tonelaben sitter mycket bättre i en mix. Men det finns ju inget som hindrar en från att använda både och? tappa en clean gitarr på ett spår för att kunna re-ampa om det verkligen är nödvändigt.

Men GR är ett väldigt bra verktyg, praktiskt om man bara vill plugga in gitarren i ljudkortet och skissa. Dessutom funkar det väldigt bra till synthar, bas och i vissa fall sång.

Men det ersätter varken PodXT eller Tonelab när det gäller gitarrförstärkarsimulator tycker jag. Och prislappen är satt på tok för högt. Jag menar, de har säkerligen samma eller lägre utvecklingskostnad som Korg och Line6 och de har dessutom praktiskt taget ingen reproduktionskostnad. Det borde kosta max 2000kr.

Men det finns ju alternativ, både NI's nedbantade versioner och pluggar från andra utvecklare. GR är nog den som håller högst klass av de jag provat dock. Speciellt när det gäller effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...