Jump to content
Annons

Min showreel - lyssna, tyck till, sprid!


davedecay

Recommended Posts

Hallå alla!

https://soundcloud.com/davidontherocks/showreel

Jag har till och från i två års tid fått äran att använda mina kunskaper främst inom trumeditering på några kända och mindre kända skivor.

Jag har nu laddat upp en showreel på min Soundcloud som jag har tänkt att sprida som ett virus på diverse forum, lyktstolpar, brevinkast etc. etc.

Ni får gärna lyssna, tycka till och sprida ifall ni känner någon som är intresserad av mina tjänster (erhm...).

Det jag alltså har ägnat mig åt (förutom inspelningsassistent vid vissa album) är sångeditering (putsa till, välja tagning) samt trumeditering (välja tagning, putsa till, kvantisera vid behov, trigga). Sen en del kaffekokande förstås...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trumeditering, är det att rätta till otajta ak trummor efteråt?

Tredje klippet hade fint gung.

Nästa sista sångklippet lät ganska illa, det tog en stund innan jag hörde att det var på svenska personen sjöng. Då var growwelsången mkt bättre! 🙂

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Börja inte med en fade-in mitt i ett riff. Börja (och sluta) den starkt, Pang liksom. Typ som partiet som börjar 13 sekunder in. Sången på slutet låter bra, men lämnar en lite hängandes i luften liksom. Bättre dunka näven i bordet och sluta starkt.

Glöm inte att lägga till att du är en jävel på kaffe 😉

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Trumeditering, är det att rätta till otajta ak trummor efteråt?

Tredje klippet hade fint gung.

Nästa sista sångklippet lät ganska illa, det tog en stund innan jag hörde att det var på svenska personen sjöng. Då var growwelsången mkt bättre! 🙂

Ja, delvis; det handlar om att använda örat till att avgöra hur mycket det bör tajtas till och över huvud taget om det behövs tajtas till. Det handlar inte om att identifiera låtens generella tempo, och trycka på en knapp så att allt anpassas efter det - du måste identifiera bit för bit och sedan kvantisera det som behövs. Dessutom har jag på nästan samtliga låtar "triggat", d.v.s. sätta ut ett midi-virvelslag/midi-baskaggeslag på varje riktigt dito. Och anpassa styrka/velocitet efter orginal - ett jävla jobb på låt tre, som du kanske förstår!

Ang. sång på låt tre: är det mixen du tycker är dålig eller sättet han sjunger på? Han är nämligen lite känd för att det låter som han biter ihop, så det är hans sound.

Börja inte med en fade-in mitt i ett riff. Börja (och sluta) den starkt, Pang liksom. Typ som partiet som börjar 13 sekunder in. Sången på slutet låter bra, men lämnar en lite hängandes i luften liksom. Bättre dunka näven i bordet och sluta starkt.

Glöm inte att lägga till att du är en jävel på kaffe 😉

Tack för tipsen! Ska verkligen anamma detta till nästa smakprov jag gör.

Haha, kanske det viktigaste, eller hur?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...