Jump to content
Annons

Hur göra automatisk backup?


Starsailor

Recommended Posts

Hur går jag på enklaste sätt tillväga om jag har två interna 3.5" diskar och ”fortlöpande” vill göra automatisk backup av audiodisken? Det jag spelar in på audio-disken ska mao även hamna på backup-disken utifall någon av diskarna går sönder.

 

Är inte så insatt i RAID och spegling och undrar därför om en automatisk backup innebär att även omtagningar hamnar på backup-disken (jag antar det) och vad händer om jag går in och tar bort omtagningar som inte kommer att användas? Går det att göra så att dessa omtagningar även försvinner från backup-disken när jag tar bort de från audio-disken?

Redigerat av Starsailor
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör en enkel variant själv: En stor extern USB-disk. Med hjälp av ett bra backup-program kör jag en synkroniserings-backup, tar bara någon minut.

Programmet jämför alltså vad som redan finns i backupen med vad som finns på diskarna, och kopierar enbart över det som skiljer. Tar man bort nåt från datordisken så tar programmet bort det i backupen med förstås. Det ser till att både backup och originaldiskar är identiska. Med USB-3 interface går det på några minuter för 2 hela diskar.

Jag kör det manuellt, vill inte backupen ska dra igång automatiskt mitt i en tagning eller så.

Att gå in och ta bort omtagningar som inte kommer användas, det är nog bäst att göra det i DAW-programmet i första hand, så inte du går in i mappen manuellt och tar bort några detaljer som sen programmet kommer sakna och projektet bli instabilt, korrumperat eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en enkel variant själv: En stor extern USB-disk. Med hjälp av ett bra backup-program kör jag en synkroniserings-backup, tar bara någon minut.

Programmet jämför alltså vad som redan finns i backupen med vad som finns på diskarna, och kopierar enbart över det som skiljer. Tar man bort nåt från datordisken så tar programmet bort det i backupen med förstås. Det ser till att både backup och originaldiskar är identiska. Med USB-3 interface går det på några minuter för 2 hela diskar.

Jag kör det manuellt, vill inte backupen ska dra igång automatiskt mitt i en tagning eller så.

Att gå in och ta bort omtagningar som inte kommer användas, det är nog bäst att göra det i DAW-programmet i första hand, så inte du går in i mappen manuellt och tar bort några detaljer som sen programmet kommer sakna och projektet bli instabilt, korrumperat eller nåt.

Ah, det låter ju väldigt smidigt. Precis så vill jag att det ska funka!

Det bör väl knappast vara någon skillnad om jag gör samma sak fast backup-disken är intern.

Vad är det för mjukvara du kör för synkroniseringsbackupen?

Hur ofta gör du back up om man får fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja gör hela system-backup minst 1 gång i veckan. Men under pågående projekt, där saker förändras fort kan det blir flera gånger på en dag som mest - bara på audiodiskarna. Överlag kanske 1-2 ggr om dan. Jobbar man många timmar så är det en bra idé att ta en paus då o då, och då kan man ju låta backupen gå.

Ja kör Second Copy av Centered Systems (Länk).

Finns 1 skillnad om du kör internt: får du inbrott, brand, översvämning, ström-överslag så datorn kajkar .. då ryker all data. Har man tur kan specialföretag gräva fram lite data ur resterna av strömöverslag eller brand, men då kostar det minst 10 lakan.

Med extern disk kan du lägga den t.o.m. utanför bostaden. (ska du lägga den utanför bostaden, så kryptera den). Ett annat alternativ utanför bostaden är online backup via FTP, köpa lagringsplats. Går lite långsammare men ska funka bra.

Beror förstås på hur noga du vill/orkar vara 🙂 Backup o sånt finns i så många olika lösningar så det är en bra idé att lyssna på massor av olika folk, hur dom har gjort och vad som rekommenderas.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och bock för bra svar! Jag hittar nog en bra lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...