Jump to content
Annons

Radiomaster...


Sonefors

Recommended Posts

Annons

Det finns såklart hur mycket som helst att säga i ämnet.

Sök gärna lite på forumet, kolla in mastrings-sektionen.

Generellt kan man väl säga att det är läge att tokmaxa.

(Låg antilimiterbashingen börja! 😆)

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. en riktig radiomaster. Hmm.. Jag gjorde en sån för en massa år sedan och då skulle jag spela in en 440 HZ ton i 60 sekunder på 0 dB nivå innan låten så att dom kunde ha som referens och sånt tjafs också.. Undrar om det verkligen behövs numera.

Hör väl mer hemma i magnetiska medias värld kan jag tro.. Får dom en CD så har man ju redan maxa nivåerna ju... Bara att utgå från att man peakar mot 0 dB då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

kortfattat: lär dig mixa och förstå hur frekvenser och dynamik fungerar samt relation mellan instrument/röster etc, det finns ett otal bra böcker skrivna i detta ämne och tyvärr så tror många att det finns nån slags "recept" typ som en pizza-menu för hur man gör och det gör det inte utan det är varje projekt samt kunskap och insikt hur saker i detta ämne fungerar som avgör, detta kan ju låta syrligt men det är fortfarande så att om man skaffar kunskap och då genom öva, öva, öva och åter öva som med allt annat så blir man bättre och bättre på att ta fram det man är ute efter.

Tips: lyssna, testa lyssna, testa mer och lyssna igen och sedan testa ännu mer så är du snart där, det mesta går att göra även med s.k. skit-grejjor även om bättre utrustning ger mer möjligheter.

Även en grogg kan förbättra saker även om det inte märks dan efter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! =)

Men jag är ganska hemma på "Vanliga" Masters.

Det ja egentligen vela veta var om det är något särskit som jag ska tänka på när jag gör en master som ska spelas i radio..

///Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...