Jump to content
Annons

Portabel recorder med lågt egenbrus?


Joelbille

Recommended Posts

Hallå!

Jag sysslar en hel del med ljuddesign av olika slag och gör mycket fältinspelningar av allt från trafik till fågelsång via kylskåpsbrum och folkmassor, och använder till det min H4n, som jag i många avseenden är mycket nöjd med. Tyvärr uppelver jag att den har ett ganska starkt egenbrus, som blir ganska påtagligt när jag spelar in tysta källor, så som fågelkvitter. Jag har kollat lite på internet, och det verkar vara fler som har konstaterat detta och sett ganska höga mätvärden på signal/brus-förhållanden. (http://www.kenrockwell.com/audio/zoom/h4n.htm)

Bifogar tabell längst ner.

Så, frågan är alltså om någon känner till något alternativ med lägre brusnivå? Jag var inne på Andreassons i Göteborg och frågade, med de verkade tro att jag var "nybörjare" och försökte förklara att det alltid blir brus på inspelningar...

Har hört att det finns en Olympus som ska ha lägre brusnivå, någon som vet något om det? Jag behöver inte ha alla häftiga funktioner som H4n har, det ända jag behöver är ett par bra mickar och micsteg, typ som Zoom H1, fast vad jag vet har den samma problem. Jag tänker mig något i liknande prisklass som H4n, alltså typ 3 000 kr, men intresserad av allt som funkar, även om det är dyrare.

Några förslag?

---

Signal-to-Noise Ratios

Input 100 mV balanced at 1 kHz, input gain at 39, output 1 VRMS (output gain at 84), measured analog input to analog output:

88.7 dB (14.4 effective bits, A-weighted) at 96/24 bits WAV.

89.1 dB (14.5 effective bits, A-weighted) at 44.1/24 bits WAV.

88.9 dB (14.4 effective bits, A-weighted) at 44.1/16 bits WAV.

---

Redigerat av Joelbille
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Någon som provat en platta (typ ipad, android) med usb ljudkort som alternativ lösning?

RME's usb kort, typ babyface fungerar numer med både android och ipad. Det blir i alla

fall billigare om man redan har ljudkort och platta. Sedan finns ju den nya zoom h6. Den ser ganska spännande ut! Bättre preamps än h4n ska det i alla fall vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som provat en platta (typ ipad, android) med usb ljudkort som alternativ lösning?

RME's usb kort, typ babyface fungerar numer med både android och ipad. Det blir i alla

fall billigare om man redan har ljudkort och platta. Sedan finns ju den nya zoom h6. Den ser ganka spännande ut! Bättre preamps än h4n ska det i alla fall vara.

Problemet är väl att det blir lite klumpigt.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan kanske vara värt att läsa:

http://www.sonicsens...er-snr-shootout

Spännande, där påstås ju att bruset är i princip det samma på alla. Jag har inte lyssnat igenom med egna öron, youtubeklippet funkar inte och inte heller ljudfilen på H4n.

Ipad är nog inte aktuellt, då jag inte har någon. Känns inte värt att köpa en för detta ändåmål, och känns lite klumpigt i sammanhanget. Hade varit väldigt bra med något med inbyggda micar. Ska nog ta och prova Olympusen och se vad den har att säga.

Tack för alla svar!

/Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande, där påstås ju att bruset är i princip det samma på alla. Jag har inte lyssnat igenom med egna öron, youtubeklippet funkar inte och inte heller ljudfilen på H4n.

Ipad är nog inte aktuellt, då jag inte har någon. Känns inte värt att köpa en för detta ändåmål, och känns lite klumpigt i sammanhanget. Hade varit väldigt bra med något med inbyggda micar. Ska nog ta och prova Olympusen och se vad den har att säga.

Tack för alla svar!

/Joel

Hur tycker du handling ljudet (handling noise) på enheten är när du spelar in?

Min Zoom H1 tycker jag Handling noise är fruktansvärd.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns ju den nya zoom h6. Den ser ganska spännande ut! Bättre preamps än h4n ska det i alla fall vara.

Såg intressant ut, undrar hur handlings ljudet är på den?

Bra pris med tanke vad man får. Sugen att köpa den när den kommer ut.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...