Jump to content
Annons

KRK VXT4 Problem


escobar

Recommended Posts

Tja! De e såhär att en av mina vxt4 gör ett riktigt störande ljud ifrån sig så fort jag sätter på den.. den har funkat riktigt bra tills någon dag sen..

Har ni några förslag på vad jag kan göra? Har ingen garanti då jag köpte dem begagnade men ni kanske har några tips eller något? Skulle uppskatta alla förslag. Tack på förhand!

Redigerat av escobar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det första låter som kan vara en kalllödning. Apparaten blir varm och metallen expanderar och det blir bättre kontakt. Kan vara kontaktdonen också. Hur starkt är nätbrumet i exempel

två? Man kan förmodligen hitta felet med kylspray. Men KRK ger inte ur scheman så det är ganska stor risk att de måste lagas av KRK. Tyvärr är kvaliteten på KRK's elektronik usel. VXT låter ganska bra. Men de har högt brus och är känsliga för radio störningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som PME säger låter det precis som ett sådant typ av glapp. Frågan är om det någonstans på insidan kan sitta någon form av kabelsko mellan högtalarelementet och kretskortet/drivern.

Frågan är också om du kontrollerat kontaktens ände som sitter i ditt ljudsystem så inte den anslutningen är glapp, eller att någon lödning är dålig i den anslutningen. Många kontakter är ju gjutna så där är det ju svårt att kontrollera glapp om du inte ohm-mäter och vickar på anslutningen i närheten av kontakten.

"Hand gjorda" telekablar kan man med fördel kontrollera genom att gänga av chassiehylsan men även XLR-delen.. Halvdyra kablar kan rätt ofta ha dåligt lödda anslutningar.

Kupol-lödningar på kretskorten brukar avslöja dålig tillverkningsprocess där man inte använt rätt temperatur och då inte fått korrekt genomlödning.. Nu hoppas jag inte att det är så med KrK VXT 4 då jag äger ett par själv 🙂 men man vet aldrig hur företag outsource'ar tillverkning till underleverantörer för att tjäna pengar.

Jag hade ett liknande problem med en av mina större APS monitorer på teleanslutningarna ( Neutrik XLR/Tele kombo i samma) där hålet för teleanslutningen verkar vara något större än standard diameter och gav ifrån sig ett liknade, lite skrapande ljud som försvann när man vred lite på kontakten.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Demonproducenten , Ja precis det låter sådär oavsett om något är inkopplat eller ej.

det la sig i några dagar men idag så började den låta så igen, vet inte vad som kan vara orsaken? Kablarna verkar inte vara problemet ..

Fattar inte det här med kalllödning osv , för avancerat för mig ..

Tack så mycket för era svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du en grenkontakt? Testa att byta plats. Jag hade ett exakt likadant brummande i mina gamla Adam A7. Det visade sig att en av kontakterna var dålig/glapp. Bytte plats och det försvann. Hade dessutom färre inkopplade prylar efteråt för att undvika massa störningar. Jag syftar till ljudet som är i video 2.

Video 1 var fucked up! Det där känner jag inte igen alls. Skrota skiten haha 😉

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...