Jump to content
Annons

Bli demosångare - Hur att gå till väga?


Nemo2060

Recommended Posts

Hej, hej!

Det finns en liknande tråd uppe här någonstans nu med ämnet att lyckas bli anställd som typ... musikproducent/ljudtekniker(?), så jag blev lite inspirerad att göra en liknande.

Hursomhelst:

Jag har sjungit i ganska många år nu och tycker jag börjar få kläm på både klang och register och får alltid komplimanger när jag tar ton (av främlingar och sångkunniga, inte mamma). Jag har börjat bli intresserad av vad det kan finnas för möjligheter att tjäna pengar på den här sånggrejen och hur jag ska gå till väga för att få dessa "gigs".

Att bli betald demosångare vore ju ganska kul eftersom jag inte har några som helst ambitioner att ta världen med storm med mitt artisteri utan helt enkelt gillar sångdelen. Jag undrar vad som krävs för att få just den sortens gigs, mer än att naturligtvis se till att ha en portfolio av något slag, och vad de potentiellt betalande väntar sig av demosångaren. Jag har varit med om en del röstcoachning, så jag vet redan att man ska lita helt och fullt på vad coachen eller producenten vill höra, och göra det utan konstigheter, för av det blir det utan tvekan bäst resultat.

Jag överväger också knata ner till närmsta kyrka och se vad de kan tänkas ha för nytta av en där.. fler förslag? 🙂

Tack på förhand!

Jesper

EDIT: Apropå portfolio; vad vill man höra i den?

Redigerat av Nemo2060
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu är jag personligen lagt åt det företagsamma hållet och jag upplever inte att det är svårt att komma på vad du ska göra. Men du ska få lite tips. Vi utgår från att din röst är tillräckligt komplett.

1. Se till att du har ett bra rum och bra inspelningsutrustning(som nämns ovan) för att kunna göra bra sångtagningar. Du blir mer flexibel(än om du bara kan spela in i någon annans studio) och du kan göra egna demos för din portfolio. Satsa på kända och välrenommerade prylar.

2. Skaffa en enkel och stilren hemsida alternativt en sida på Facebook där du gör reklam för din röst. Det är ju din sång och röst som ska bli din produkt som du vill sälja. Personligen hade jag satsat på Facebook.

3. Spela in sång mot olika typer av låtar. Lugna, rockiga, poppiga ja allt som du anser att din röst passar till. Ju flera genrer din röst platsar i desto fler potentiella kunder. Välj gärna låtar som folk känner igen. Ta någon karaoke variant och lägg upp.

4. Gör reklam och sälj ut dig ordentligt. Du nämner att en del sång kunniga sagt att du är bra. Om någon av dem arbetar inom musik använd dem som referens på din sida. Alla goda visdomsord är bra reklam.

Mvh Pierre

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten varning dock är att man inte får lägga upp covers hur som helst.. Inte för att någon upphovsman antagligen skulle bry sig, men det kan vara bra att veta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det säkert en marknad för det här , vad vet jag

Men dom flesta demo sångare/sångerskor jag känner är även låtskrivare så

man spelar in och skriver låten med i ett samarbete.

Detta är ett mycket vanligt sätt att jobba då det är svårt att ta betalt för Demosång om

man inte är som Usher, Neyo ,Lady Gaga etc eller liknande artist vilka alla började som

Låtskrivare/Demosångare.

Sen är det ju givetvis beroende vilken marknad och genre du tänkt sikta på men

majoriteten av Låtskrivare som söker demosångare är ju oftast inte inriktade på sverige som

marknad och då gäller det att din sångröst , Uttal , Rytmik etc är lika bra om inte bättre än en Amerikansk/Engelsk demosångare.

Med dagens teknik , Internet etc är dessa personer dom du konkurrerar emot.

Så mitt råd är att söka upp producenter/låtskrivare du tycker är duktiga och försöka etablera ett samarbete med dessa men inte ta betalt får sjungandet utan mer gå in som Låtskrivare/Demosångare.

Alternativt är att du presenterar låtar där du sjunger åt Förlag och erbjuder dina tjänster som

sångare till respektive förlags låtskrivare/producenter.

Sedan är ju detta forum ypperligt att promota på MEN du måste ha något att promota.

Så lägg upp ett par låtar i varierande stil där man kan höra vad du går för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...