Jump to content
Annons

Apple Mac Pro


Delcio

Recommended Posts

Hej

Tänkte fråga er om det är nån idé att köpa en Apple Mac Pro?

Har hört att det ska komma en ny mac pro, men vet inte riktig när den kommer att släppas.

Ska jag vänta tills den nya Mac Pro kommer ut eller ska jag slå till och köpa den som finns?

Tacksam för ett svar.

Mvh

Delcio

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Måste du ha en dator just nu så köp en begagnad! De "nya" som finns till försäljning är över 2 år gamla i arkitekturen, dock till samma pris som när de var fräscha.

Det går halvt bekräftade rykten att det skall dyka upp en ny MP i år men inget är ju säkert...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Måste du ha en dator just nu så köp en begagnad! De "nya" som finns till försäljning är över 2 år gamla i arkitekturen, dock till samma pris som när de var fräscha.

Det går halvt bekräftade rykten att det skall dyka upp en ny MP i år men inget är ju säkert...

Kan det bli mer bekräftat än att VD:n för apple bekräftar det? Nya XEON:er E5v2 kommer i Q3. Men Intel kan få problem. 12 core (24 trådar per CPU) Man undrar naturligtvis om det finns någon DAW som kommer skala med. Fast jag skulle helst se att de kom en Mac Pro med i7 och möjligheten att skippa ECC minnen.
Link to comment
Dela på andra sajter

...De "nya" som finns till försäljning är över 2 år gamla i arkitekturen...

Mer ändå. Samma modell som dom från Mars 2009. Så nog är det en gammal burk nu!

Till trådskaparen: Säger som dom andra. Antingen köper du en begagnad eller så vänta in det nya fartmonstret.

Alt om du kan få ett riktigt bra pris i butik. För på Apple Store finns den ju inte mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första så finns inte Mac Pro att köpa inom EU sen 1 mars i år. Du ser det på svenska Apple Stores sida där "Köp nu"-knappen uppe till höger saknas för Mac Pro: http://www.apple.com/se/macpro/

Orsaken är att Apple inte täckt över fläktbladen enligt kraven inom EU. Apple lät bara detta hända vilket de sannolikt inte skulle ha gjort om det inte var en ny Mac Pro på gång i närtid. De har alltså noll försäljning av Mac Pro inom EU just nu, inget de vill fortsätta med gissar jag.

Senaste mindre uppdateringen kom under förra årets WWDC-konferens, dvs för nästan exakt ett år sen. I den efterföljande diskussionen så kommenterade VD Tim Cook det så här till en som undrade:

"Our Pro customers like you are really important to us. Although we didn’t have a chance to talk about a new Mac Pro at today’s event, don’t worry as we’re working on something really great for later next year."

Apples PR-avdelning gick sen ut med ett förtydligande att "later next year" bara gällde Mac Pro, inte iMac. Svaret på varför de gjorde ett förtydligande fick vi i höstas när Apple presenterade nya iMac.

-> Referens

Om tre veckor så går WWDC 2013.

Håll koll på köpråd för alla Apples produkter med hjälp av Mac Rumors Buyer's Guide (senaste ryktena och grönt/gult/rött ljus för köp).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Den gamla Mac pro finns att köpa i Sverige på vissa hemsidor, däremot så tror jag att jag kommer att köpa en beg Mac Pro.

Men måste säga att Apple har extrema höga priser på sina prylar. Hemskt.

Nej! Inte om du jämför med en annan märkesdator!

Bygga själv är billigast. Men det finns ju lixom inte lösa appledelar att köpa. Då är det PC-prylar och Hackintoch som gäller isf

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Nej! Inte om du jämför med en annan märkesdator!

Bygga själv är billigast. Men det finns ju lixom inte lösa appledelar att köpa. Då är det PC-prylar och Hackintoch som gäller isf

Det brukar vara ganska svårt att hitta motsvarande. Mac pro var det lysande alternativet som gick och jämföra. Men man kan jämföra en mac pro med tex hp z820 eller dell t7600. Prisskillnaden är inte så stor. Den stora skillnaden är mängden optioner som kan väljas. Man kan välja att köra 8 xeoner gång 8 core och HT om man vill. Det valet finns inte hos apple. Skulle dock vara kul att se hur cubase reagerade om den fick möjlighet att köra 128 trådar samtidigt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade gärna köpt en Pc men jag kör Logic så det bara apple som gäller för den del. Känns som att den bästa alternativ är att köpa en beg Mac Pro. Jag tror den nya Mac Pro kommer att kosta en del, speciellt på som finns inuti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade gärna köpt en Pc men jag kör Logic så det bara apple som gäller för den del. Känns som att den bästa alternativ är att köpa en beg Mac Pro. Jag tror den nya Mac Pro kommer att kosta en del, speciellt på som finns inuti.

Det får du ju spekulera i bäst du vill. Jag tror nog att du gör bort dig om du köper en beggad nu!

Dels pga du & jag har egentligen ingen aning om vad det rör sig om för priser och specifikationer & options. Om du väntar så kommer du få besked om priser och utgå från det. Men det kommer oxå bli en rejäl uppsving på den begagnade marknaden då många kommer att vilja köpa nytt! Så tänk på det, softa ett tag till. Har man väntat sen aug 2010 (egentligen mars 2009) så kan man nog hålla ut ett tag till 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...