Jump to content
Annons

Problem med mixen utan limiter.


skydrumz

Recommended Posts

Hej !

Nu är det så att en person ska mastra en låt åt mig och självklart vill han att den exportade wav:en ska vara fri från plugins på mastern och inte peaka mer än -4db.

Problemet är att låten blir väldigt konstig när jag tar bort limitern (ska det bli så?) och att på vissa ställen ex. 2sek innan ett dropp där jag lagt en effekt så låter effekten sjukt högt och med extrem "dist". Blir därför kneppigt för mig att balansera db till -4, för om den ska peaka högst -4b så blir jag tvungen att sänka ljudet på låten sjukligt lågt... typ (-15) till (-20)db.

Någon som kan hjälp mig och förklara hur jag ska göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dra ner masterkanalen ett antal db, så det inte distar och ha sig. Prova det, eller så har du kvar limitern och skickar över det som det är. Det ska inte utgöra några problem för mastraren. Det är ju trots allt du som är uppdragsgivaren och han som ska göra vad du begär, ifrån det grundmaterial du ger honom.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Japp, men då kan jag nog ordna till så det peakar rätt:)

Dock tycker jag att det låter väldigt stelt när jag tar bort limitern, brukar det göras det och sedan fixas det till vid masterprocessen?

Redigerat av legendofdeath
Link to comment
Dela på andra sajter

Mastrare, i modern mening, vill oftast vara den som paketerar ihop låten till sitt slutgiltiga format o ljud. Därför brukar mastrare vilja att mixaren inte redan "paketerat ihop" mixen för mycket redan innan mastring - t.ex. med mycket kompression, limiting, EQande och annat. Det begränsar mastrarens redigeringsfrihet. Det är garanterat därför han vill att du ska leverera mixen utan "paketerande" saker på masterkanalen - t.ex. limiter.

Men om limitern får det att låta som du vill att mixen ska låta, dvs om du tar bort limitern så låter mixen inte alls så att du är nöjd, då ska du ju ha limitern kvar. Alternativet är att göra om mixen utan limiter så den blir som du vill utan limiter, men det låter omständigt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det låter som att du mixat igenom en limiter. Det är nödvändigtvis inte dåligt men om den limiterar hårt är det svårare att mastra.

Kanske läge att fundera på om du ska mixa genom limitern om du ändå måste ta bort den vid bouce. Jag mixar endast igenom sådant som ska med i mixen men använder en limiter som referens så jag får lite vibbar av hur den står "pressad".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...