Jump to content
Annons

Ordning och reda i Mixern? Cubase 6 [ Löst ]


ApelsinKanon

Recommended Posts

Har precis tagit mina första stapplande steg in i DAW-världen.

Ledig från jobbet idag så jag satt och funderade lite över hur man skall bringa ordning i mixerträsket..

Jag noterar att det fort blir en jäkla massa kanaler i Mixern. Jag (tror) jag fattar grunderna i hur mixern fungerar (alltså ytligt hur input/output/eq/send/insert etc funkar) men jag har inte hittat någon bra strategi för hur jag skall "anpassa" arbetsytan i mixern.

På själva "arbetsytan" har jag buntat ihop kanaler i "Folder tracks" för att kunna öppna & stänga det jag "jobbar med för tillfället". Behöver inte se 10 trum(instrument)spår och kanske tillhörande 10 audiospår. Men så här blir det för rätt många spår och effekter och så..

Min fråga: Någon som kan tipsa om någon bra länk (jo, jag har googlat & youtub:at lite, men polletten har uppenbarligen inte trillat ner) som visar hur man kan trolla/anpassa med mixerbordet [F3]? Kan man "dölja" kanaler för att enkelt plocka fram dom med shortcuts, kan man grupper kanaler och visa enbart vissa i mixern?

Som Ni förstår är jag ute efter någon tutorial som hjälper mig att bringa ordning i mitt "mixerstök"..

Tack på förhand!

/ApelsinKanon

BTW: Är EZ Drummer bästa "enkla" trumplugin:en?? Jag måste ha tag i något till mina egenskrivna alster som låter anständigt.. 😉 DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Redigerade trådtiteln, och som Leynerd Sleynerd säger så är det vettigt att ha tråden kvar om andra har samma funderingar.

Jag har efter 20+ år med Cubase fortfarande inte lyckats hitta en riktigt bra strategi som funkar i alla lägen... om det är till någon tröst 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...