Jump to content
Annons

Thank you for being you



Recommended Posts

LÅTNAMN: Thank you for being you

ARTIST/GRUPP: Kristian Martti

GENRE: Smörpop

LÅTLÄNGD: 2:13

KOMPOSITÖR: Kristian Martti

PRODUCENT: Kristian Martti

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: Mp3

STORLEK: 2.04 Mb

STATUS: Nästan färdig demo

LÅTLÄNK: Thank you for being you

Hejsanhej!

Här kommer min andra låt. Den är nästan färdig, sånär som på ett par trummfill. Eventuellt någon omläggning på sången på vissa ställen. Nu vill jag höra era åsikter, det kanske finns annat jag bör tänka på!?!

The Mr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter lite mkt "Live" om det här, och då menar jag inte programmet.

Jag tror det är reverbet som bör minskas en hel del. Annars en fin låt.

Påminner väldigt mycket om Elton John, så skicka en länk till Hammagrella 😉

Jättebra sångröst, passar bra till låten =)

Konstigt slut 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt slut :rolleyes:

Eftersom låten inte är klar, funderar på något solo av någon typ, så lät jag låten fada ut i slutet. Så den ska absolut inte sluta så... 😄

Kom igen nu, några fler kommentarer kan man väl få 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ViktorDenStore om ljudbilden. Det låter som om allting är lite långt borta, ute och svävar i rymden lixom, om du förstår vad jag menar.

Det låter som du kör med Groove Agent på trummorna. Det blir lätt lite grötig matta med dem om man inte pillar lite med dem tycker jag av egen erfarenhet. Nu kan det ju också bero lite på att du har reverb på hela ljudbilden. Jag tycker mig kunna se på min eq i min mediaspelare att du inte pillat speciellt mkt med att dra upp nivåerna. :rolleyes:

Du sjunger bra och lirar schysst på pianot och guran. Dock saknar jag stereobredd i ljudbilden. Allt ligger lixom i mitten.

Prova att;

*antingen panorera ut piano och guran åt varsitt håll (typ 50%) och ha sången i mitten

eller

*spela in guran två gånger och panorera ut dem åt varsitt håll (100%) och ha pianot och sången i mitten, kanske förskjuta pianot aning till vänster eller höger.

Avslappnande och trevlig musik. Elton John?...ja kanske lite men det är ju bara ett gott betyg i så fall. 😄

Bra jobbat men behövs finslipas lite. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ViktorDenStore om ljudbilden. Det låter som om allting är lite långt borta, ute och svävar i rymden lixom, om du förstår vad jag menar.

Det låter som du kör med Groove Agent på trummorna. Det blir lätt lite grötig matta med dem om man inte pillar lite med dem tycker jag av egen erfarenhet. Nu kan det ju också bero lite på att du har reverb på hela ljudbilden. Jag tycker mig kunna se på min eq i min mediaspelare att du inte pillat speciellt mkt med att dra upp nivåerna. 😱

Du sjunger bra och lirar schysst på pianot och guran. Dock saknar jag stereobredd i ljudbilden. Allt ligger lixom i mitten.

Prova att;

*antingen panorera ut piano och guran åt varsitt håll (typ 50%) och ha sången i mitten

eller

*spela in guran två gånger och panorera ut dem åt varsitt håll (100%) och ha pianot och sången i mitten, kanske förskjuta pianot aning till vänster eller höger.

Avslappnande och trevlig musik. Elton John?...ja kanske lite men det är ju bara ett gott betyg i så fall.  🙂

Bra jobbat men behövs finslipas lite.  😄

Mvh / djonas

Ännu ett tips för att få bredare stereobild är att lägga på en effekt kallad "Doubler", som dubblerar kanalen, måste vara en stereokanal eller två monokanaler för att denna effekt ska funka dock 😉 Finns bland annat i Waves Diamond Bundle.

Låter jättebra, skulle föreslå att du lägger en sånn på gitarren eller ev pianot 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra som sagt åt Elton John eller Billy Joel-hållet. Bra driv i pianokompet och trycka i rösten som dock är aningen off-tune ibland. Snygg melodi! 😄

Ännu ett tips för att få bredare stereobild är att lägga på en effekt kallad "Doubler", som dubblerar kanalen, måste vara en stereokanal eller två monokanaler för att denna effekt ska funka dock 😱 Finns bland annat i Waves Diamond Bundle.

Precis en sån plugg har jag letat efter! Får man inte samma effekt om man kopierar spåret i sequencern och tids- (fas-) förskjuter den något? Eller lätt chorusljud?? Finns pluggen som gratisvariant eller i andra bundles?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mig kunna se på min eq i min mediaspelare att du inte pillat speciellt mkt med att dra upp nivåerna. 😉

Till att börja med, tack för den omfattande konstruktiva kritiken! Det är den här typen av kritik jag önskar få när man lägger upp en låt här. Alltså inte bara "Bra låt" eller "Värdelöst lirat" eller liknande.

Stereobilden har jag faktiskt aldrig jobbat med. Jag spelar visserligen in all audio i stereo, men det är väl så långt jag har sträckt mig. Jag har inte testat att panorera ut ljuden åt olika håll, men det låter ju intressant så det ska jag ta och testa.

Jag har hört att det låter lite surt på vissa ställen när jag sjunger, så de partierna ska läggas om. Eventuellt lägger jag om all sång, med ändrad ljudbild.

Vad menade du Djonas med "att dra upp nivåerna"? Är det normalisering av hela ljudbilden, eller är det bara vissa frkvenser?

The Mr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mig kunna se på min eq i min mediaspelare att du inte pillat speciellt mkt med att dra upp nivåerna. 😆

Vad menade du Djonas med "att dra upp nivåerna"? Är det normalisering av hela ljudbilden, eller är det bara vissa frkvenser?

The Mr...

...jo jag menar man kan se på eqkurva i mediaspelare om man pillat med ljudet med avseende på kompressor, eq, spectralizer o.s.v. mer eller mindre vad man kan kalla för mastring. 🙂

Släng på en låt i datorn från en skiva där ljudbilden är bra och kolla om du har realplayer på audio analyser. Du kommer se en jämn nivå av toppar som nästan slår i taket. På din låt går topparna strax över mitten.

Börja med att lägga kompressor och reverb på trummorna och försök få dem feta. När jag säger feta menar jag kanske inte specifikt att det ska låta pampigt eftersom det inte alltid passar i alla låtar, utan mer att man försöker få en så klar ljudbild på varje enskilt instrument som möjligt. Helt enkelt gör en så ren mix som möjligt.

På sången gäller också kompressor och reverb, lägg dock märke till att kompressorn här bör ha en annan inställning än på trummorna, men det där är en lyssningssak.

Använder du Cubase SX? I så fall så innan du exporterar projektet till en audiofil så se till att ljudet inte klipper. Dra ner stereoregeln så mkt att den röda lampan med c:et inuti inte tänds.

Jag rekommenderar Wavelab för att mastra och dra upp nivåerna i. I Wavelab kan du oxå göra en sluteditering vad gäller eq, reverb, stereoexpander, spectralizer, kompressor m.m. Det är i Wavelab som du fetar till allting så bli inte orolig om det inte låter tillräckligt fett i Cubase (om det nu är det program du använder 😉)

Hoppas du fattar nåt av allt detta röriga. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...