Jump to content
Annons

Behöver kritik på mitt arbete med EQ på en låt

Recommended Posts

Bergstrom93 (oregistrerad)
Postat

Hallå! 🙂

Slängde snabbt ihop en låt (ofärdig, ska lägga till mer trummor, lead ljud osv) som är torr - har alltså inte slängt på några effekter förutom EQ. Anledningen till detta är för att jag ska använda denna låt som en långsam process till mitt utvecklande inom mixning, där jag nu har valt att börja med EQ! Där ska jag stanna tills jag känner mig nöjd för att sedan börja med nästa verktyg.

I alla fall, behöver lite kritik på mitt arbeta med EQn. Framförallt i refrängen som startar vid ca 50sek in i låten. Förutom kicken, virveln, claps, och hi-haten så går det ett piano, en synt endast och en bas.

Jag har tagit ett högpass filter på alla de spåren. Nästa grej jag gjorde var att höja pianot vid 2750Hz med 4dB för att jag ville att tonerna där skulle sticka ut mer. Jag sänkte även basen och synten vid de frekvenserna. Tänker jag rätt nu, är det såhär man använder EQ korrekt? För jag tyckte t ex att pianot blev tydligare och det är väl en bra sak - eller? Skulle ni gjort något annorlunda? Synten tänker jag skicka till ett reverb när jag ska lära mig det för att få det "bakom" pianot.

En annan sak, tycker det låter lite mulligt/dovt jämfört med professionella låtar. Är det vanligt att man sänker instrument som synt och piano vid 200-500Hz? För enligt ögat känns det fel av någon anledning. Något tips hur jag får bort det dova/mulliga/grötiga?

Andra synpunkter är välkomna!

Låten:

https://soundcloud.com/modern-rockstar/demo-only-eqs-applied

Alla svar är GULD!!!! 🙂

Annons
Postat

PÅ mina mixar brukar jag alltid testa att höra om det låter bättre om jag gröper ur master eq bara nån dv vid ca 250 till 400. hz. Och de brukar alltid låta lite snyggare med en boost nånstans vid 3,8 khz upp till kanske 6 khz. 1,5 db ner vid 350 hz o en db upp vid 5,5 khz kan göra väldigt mycket mot "dovhet".

Postat

PÅ mina mixar brukar jag alltid testa att höra om det låter bättre om jag gröper ur master eq bara nån dv vid ca 250 till 400. hz. Och de brukar alltid låta lite snyggare med en boost nånstans vid 3,8 khz upp till kanske 6 khz. 1,5 db ner vid 350 hz o en db upp vid 5,5 khz kan göra väldigt mycket mot "dovhet".

Tack för tipset! Låter vettigt 🙂

Postat

Det låter som en bra start. Kan inte ge nåt konkret omdöme på själva låten för jag kan inte lyssna nu. Men i allmänhet så låter det rätt tänkt. Där det låter rätt att höja eller sänka är det säkert rätt. Hur lågt har du högpassat instrumenten? Ofta kan man skära mer än man tror och speciellt med högpassfiltret eftersom man vill att bas och kick ska regera basfrekvenserna och lågmidden. på din specifika fråga skulle jag säga att du ska sänka bas och trummor lite vid 300-500 istället för där kan det bli grumligt speciellt i trummorna. Tänk på att inte sololyssna på instrumentet när du ska sänka utan på helheten i mixen, nåt som låter fattigt för sig själv kan passa in asbra när allt låter. Det handlar om att bygga i frekvenserlager helt enkelt om du förstår..?

@bergstromFörsök undvika att lägga eq på mastern innan du har mastrat alla kanaler med de effekter som ska vara där (eq,kompressor, verb osv,,). Briljansen kan du få till i slutet med att kanske dra på lite på mastern om det behövs
Postat (redigerat)

@klasho

Brukar skära med högpassfiltret till precis innan varje instruments grundton.

Angående dovigheten, att skära bas och trummor där vid 300-500 istället för piano och synts hade jag faktist inte tänkt på - så det ska jag pröva! Men samtidigt så säger du att kick och bas ska regera på bas- och lågmid frekvenserna, blir det inte lite fel om man skär basen vid 300-500 då?

Ang EQn på masterkanalen så tänkte jag bara att man kunde sweepa lite med den där för att höra vart allt låter, inte använda det praktist alltså 🙂

Tack för svaret!

Redigerat av Bergstrom93
Postat

Grundton, schmundton 😉 har man många instrument som spelar i samman ton/harmoni så behöver man ibland inte ens instrumentets grundton utan kan klara sig med att övertonerna ligger och skimmrar. Det är naturligtvis väldigt olika per låt/instrument/mix/arr

Det är ofta en bättre idé att sänka frekvenser ur andra instrument på det stället än att höja dem i instrumentet där du vill ha klarhet i i just det instrumentet. Speciellt sant ju basigare frekvenser det handlar om.

Nja beror på hur högt man tycker lågmid är. Men vid 300-500hz finns det mkt grumlighet och akumullation av instruments grundfrekvenser.

Ahh du tänker szååååååå... ☺️ Men det kan vara en idé att komprimera först ändå. För det kommer dra fram instruments frekvenser på vissa ställen, både sånt man vill ha och sånt som är oönskat. Många brukar gilla regeln subtraktiv eq innan kompressorn och additativ efter kompressorn. Jag brukar oftast åtminstonde högpassa instrument innan jag komprimerar (eftersom kompressorn har mest jobb med låga frekvenser) och lägga till frekvenser jag vill ha efter. Sen kan man självklart komprimera igen efter den eq:n. Men varje situation är unik.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.