Jump to content
Annons

endast ljud ur ena högtalaren


Bronson

Recommended Posts

Halloj, har stött på ett litet stort problem jag inte kan lösa..

har snömachine och focusrite saffire 6 usb ljudkort

allting har fungerat klockrent tills dess att jag började dribbla med nåt program som skulle spela in ljud från youtube t.ex

jag fick det aldrig att funka så jag avinstallerade det, och återställde värdena som jag ändrade på,

efter så när jag pluggar in gitarren så får jag bara ljud från ena högtalaren samt latency som jag icke haft tidigare.

använder cubase 6.5,

när jag klickar monitor knappen på kanalen så får jag ljud i båda högtalarna samt ingen latency men, jag hör fortfarande den "cleana" signalen i ena högtalaren och den är det latency på vad fan är problemet?

hoppas jag gjorde mig förstådd här nu....kan tillägga att om jag spelar musik i winamp eller dylikt så är det ljud i bägge högtalrna...

tack på förhand rille 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stäng av "software monitoring" i Cubase, du hör signalen dels genom Saffire-kortets medhörning och dels genom den fördröjda signalen som passerat Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror som Linus att "Direct monitor" är förbockad ( "Devices -> Device setup -> VST Audio system -> "Focusrite Saffire 6").. så fördmodligen hör du inte dina effekter om du lagt dem på audiokanalen heller?

"Direct monitor" gör så ljudet vänder redan i ditt audiointerface och det är därför du inte får någon latency..

Link to comment
Dela på andra sajter

"Direct monitor" gör så ljudet vänder redan i ditt audiointerface och det är därför du inte får någon latency..

Han säger ju att det är den "cleana" signalen han har latency på, därav min gissning.

Har själv råkat ut för detta fenomen, körde dock på inbyggda ljudkortet och asio4all då.

Mitt externa ljudkort jag har nu kör jag inte windowsljud på.

Tror fortfarande att han får en "clean" lyssning genom windows, därav latency:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

just fan..skrev ju inlägg här..

tackar för alla svar 🙂 tyvärr ingen hjälp...

direct monitóring i SETUP kan man inte bock i eller för....jag kör på cubase artist kan tilläggas alla features finns inte med på den versionen

jo jag hör effekter och allt när jag bockar för monitoring på KANALEN..o då är allt i fas förutom att man fortfarande hör den förbannade cleana signalen ur ena snäckan som sagt,

vad gäller input i windows så har jag stängt inputs hi o dit inget hjälper...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat Input/Playback-ratten på enheten som gör att du kan blanda det du hör i monitorerna med det du spelar in? Ställ den fullt åt höger (Mixer) och se om det löser problemet.Den sitter som tredje ratt från både höger och vänster sett

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...