Jump to content
Annons

Vad skall jag köpa (ljudkort/mixer/preamp)?!


Sir Mike

Recommended Posts

Hej alla!

Jag går f.n. i tankarna att investera i ett nytt (alt. begagnat) ljudkort plus eventuellt ett mixerbord/preamp! Vad jag vill kunna åstadkomma är "hyffsade" inspelningar till ett "något-så-när-överkommligt" pris! Har behov av ca 6-8 ingångar, då jag även kommer vilja kunna micka upp replokalen för "live-inspelningar" emellanåt!

Utifrån mina begränsade kunskaper funderar jag nu på dessa två alternativ (kopiera/klistra in länkarna):

Alternativ 1:

DELTA 1010 (pris: 6495:-)

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=3760&artno=106006

Alternativ 2:

DELTA 1010LT (2895:-)

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=3761&artno=106007

Mackie 1402-VLZ PRO (4695:-)

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=8312&artno=105935

Totalt: 7590:-

Några frågor...

- Hur står sig preamparna i det dyra Delta kortet i förhållande till det billiga?

- Vilket av ovanstående alternativ är bästa i förhållande till pris/prestanda?

- Är mixern ett bra köp för mig i alt.2 eller är det bättre att lägga dessa pengar på en bra pre-amp?

- Finns det vettigare alternativ inom samma prisklass (4-7000)?!

... tacksam för alla svar! 😳

/Mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till att börja med finns det inga preampar i Delta1010 kortet. LT-kortet har 2st, men kvalitén på dom kanske inte är den bästa.

1010 kortet har balancerade ingångar, o bättre D/A-omvandlare som jag har fattat det. Dessutom en trevlig breakout-box med riktiga tele-kontakter istället för en knippe kablar med RCA-anslutning.

I pris prestanda är det ju definitivt så att LT-kortet är ovanligt prisvärt. Vill du kunna göra lite "hyffsade" replokalsinspelningar så kan jag garantera dig att det räcker långt. Replokalsinspelningar brukar ju innebära rätt usel akustik, mycket läckage från diverse källor, så om omvandlarna inte håller toppklass spelar det nog ingen större roll.

Frågan är sen om du behöver en mixer överhuvudtaget. Du kanske ska kika på ett ljudkort med 8 preamps istället. Det optimala kanske är ett kort med firewire, då du kan använda det till en laptop, eller kanske ta med det hem till en annan dator. Finns dessvärre inte alltför många sådana alternativ i dagsläget. Det bästa är väl MOTU's 896, men det kostar oxo rätt bra med flis...(runt 15k tror jag).

Presonus har dock ett riktigt intressant alternativ som heter FirePod på G - 8 preamps o firewire för 8000:- (Luthman). Skulle släppas i slutet på Mars har jag för mej. Risken är att min plånbok åker på en bantningskur när den släpps...

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Låter som att LT versionen ger mest för pengarna då... sen får jag väl kika vidare på en vettig mixer/preamp! Har även i sista stund börjat fundera på EMu's nya kort 1820m, för det priset (5995:-) verkar väl det kortet riktigt lovande?!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...