Jump to content
Annons
  • Izotope FXEQ: Smidig multibandseffekt i Catalyst-serien

    Vi tittar närmare på multieffekten Izotope FXEQ, en plugg som gör det möjligt att lägga olika effekter på specifika frekvensband med hjälp av en lättöverskådlig multibands-eq.

    Peter Marchione

    iZotope - FXEQ, test artikel 1800x900.webp

    FXEQ är det senaste tillskottet i Catalyst-sortimentet, en serie där Izotope presenterar specialbyggda pluggar som alla är designade att erbjuda enkla lösningar för olika specifika uppgifter. Vi har tidigare fått en deessern Velvet, reverbet Aurora, delay-enheten Cascadia och saturator-pluggen Plasma. Multieffekten FXEQ, som levereras som AAX-, AU-, och VST3-pluggar, kan lägga olika effekter på olika frekvensband, genom en smart och lättöverskådligt multibands-eq som filtrerar ut givna spann.

    Gränssnittet påminner spontant om XLN Audio RC-20 Retro Color men det rör sig absolut inte om någon direkt 1:1-kopia, långt ifrån. Medan XLN-pluggen erbjuder en linjär effektkedja jobbar Izotope parallellt i FXEQ.

    Övergripande kontroll

    Överst i pluggens gränssnitt hittar vi en rad med övergripande inställningar där i princip alla knappar och reglage är självförklarande: Bypass gör det enkelt att stänga av och jämföra med hur signalen lät innan vi började förvränga ljudet, FX only ger oss en förhandslyssning av hur endast den effektade signalen låter, Limiter ger oss en säkring som ser till att vi inte ställer till med digital dist.

    Amount-reglaget påverkar alla eq-nivåer som vi ställt in i relation till varandra (lite som en VCA-fader). En kul grej hittar vi också vid preset-bläddraren: en tärning som slumpar fram någon av de förinställningar som finns. Alltså inte en ren slumpgenerator för parametrar, utan bara när det kommer till att välja i biblioteket.

    Eq-delen

    Varje effektmodul har alltså en egen eq, men alla dessa samsas i en och samma visning och hålls lätt särskilda genom olika färger. Hanteringen av de olika banden och inställningar för kurvor följer väl etablerat Izotope-upplägg; vi som är vana vid exempelvis Ozone är snabbt på banan. Med det sagt är gränssnittet väldigt pedagogiskt i sig så även de som inte kört något från denna tillverkare bör komma igång utan att behöva lusläsa någon manual. 

    Frekvensmässigt får vi ett spann på mellan 20 och 20 000 Hz och möjligheten att dra upp till 6 dB med Q-värde  mellan 0,1 och 40. FXEQ erbjuder fyra olika kurvkaraktärer: bell, shelf, low shelf samt high shelf.

    Det är inga problem att lägga till egna punkter och det är också möjligt att justera flera olika på samma gång genom att cmd/ctrl-markera – och då även för olika effektmoduler.

    Saturate

    Först ut i själva effektkedjan är Saturate. Som namnet tydligt signalerar rör det sig här om olika möjligheter att överstyra det utvalda frekvensområdet. Vi har här åtta olika karaktärer att välja mellan: Satin, Tape, Grit, Foldback, Snap, Bump Steel och Corrode, som ger oss allt från subtil överstyrning till extrem ljud-massakrering. Med tillhörande reglagen Drive och Tilt håller vi koll på hur hårt vi vill överstyra samt eventuella balansering inkommande eq, före själva processandet. De som vill ha lite extra kvalitet kan med fördel aktivera 4x oversampling på Saturate-modulen.

    iZotope - FXEQ, test artikel-2 1800x900.webpVarje modul har en tydlig dropdown-väljare för att snabbt växla effekt-typ.

    Reverb

    Nästa modul är ett enkelt, men väldigt välljudande reverb med Hall, Chamber och Plate att välja mellan. Båda tillhörande reglage för pre-delay och och Decay kan synkas till aktuellt tempo. Väldigt bra när man vill fläska på med reverb men samtidigt vill att det klingat ut innan nästa beat – helt utan att behöva befatta sig med någon gate.

    Delay

    Delay-modulen bjuder på Classic, Reverse, Crunch och Modulation. Här kan vi välja om vi vill ping-ponga själva repetitionerna, men vi kan inte påverka stereobredd eller något annat finlir. Däremot kan vi styra delay-tiden och då antingen som millisekunder eller enligt aktuellt tempo.

    Modulate

    Under huven på Modulate hittar vi Chorus, Doubler, Phaser och Flanger. Här kan de två tillhörande reglagen styra över djup och hastighet. Den senare kan synkas mot tempo.

    Lo-Fi

    Sist ut i vår parallella effektkedja är Lo-Fi och här har vi Radio, Cassette, Vinyl och Tape att välja mellan. De två reglagen sty i denna modul slitage (wear) samt Wobble och via en egen knapp kan vi ställa om sample rate och få till emulerad försämrling av DAC-kvaliteten snabbare än vi hinner säga “vintage-sampler”.

    Kul och snabbjobbat

    Visst, man kan argumentera för att Izotope FXEQ erbjuder något som vi redan har i de flesta inspelningsprogram redan från början: en eq och de olika varianter av effekter som vi får här. Men om vi tänker ett steg till, alltså på hur motsvarande upplägg skulle se ut om vi byggde allt helt själva … ja, då skulle vi ha ett virrvarr av routing med tillhörande gruppspår och parallell-tappningar. 
    I slutändan är ju också tanken med hela Catalyst-serien att erbjuda slimmade och effektiva lösningar för tydligt definierade ändamål. Med allt samlat på detta direkta sätt, och i ett gränssnitt som är föredömligt tydligt, blir ljud-skruvandet väldigt effektivt och – inte minst – roligt.

     

     


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.