Egenbyggda syntar och att omfamna spretighet med artisten Nissoka
Av Lotta Fahlén
Nissoka.
Nissoka, som både är Hjalmar Lundquists artist- och mellannamn, producerar och spelar experimentell elektronisk musik där stort fokus läggs på att utforska ljud och texturer med hemmasnickrade synthar, samplingar och effekter. Nissoka är nu aktuell med sitt första släpp, en EP med namnet EP 1, innehållandes fem låtar inspirerade av Stephan Bodzin, Aphex Twin och Moby.
Hur väcktes ditt intresse för elektronisk musik?
– Jag har så länge jag kan minnas varit musikintresserad men mitt intresse för just elektronisk musik började nog när jag fick höra techno ute på dansgolv. När jag sedan började prodda techno och elektronisk musik var jag hooked direkt. Det var också i samband med att jag köpte min första synth så intresset för musiken och analoga synthar fick växa tillsammans.
– Att elektronisk musik är så himla brett är något som verkligen tilltalar mig. Det finns inget traditionellt sätt att skapa sådan musik och det känns som att alla artister har olika approach och arbetssätt. För mig som älskar att arbeta med ljuddesign i en DAW finns det verkligen utrymme att göra det i den elektroniska musiken jag skapar. Samtidigt får jag jobba med analoga synthar och trummaskiner som jag också älskar.
Du har nyligen gett ut din debut EP, har du jobbat utefter något speciellt tema?
– Jag tror att jag snarare har låtit musiken komma till mig än att jobba efter ett tema. Dock har jag försökt jobba för att låtarna ska ha en form av enhetlighet och att de ska passa ihop. Detta har jag haft i åtanke när jag har komponerat och producerat men jag har också fått välja bort några låtar som jag från början tänkte ha med i projektet för att de inte riktigt passade in med resten av EPn.
– Jag har alltid varit väldigt spretig när det kommer till musik, både vad lyssnar på och vad jag vill skriva för musik. Jag lyssnar på allt från rock, reggae och jazz till hip-hop, techno och modern pop. Detta har gjort att det har tagit ett tag för mig att komma på vad för musik jag vill ska representera mig. Nu tycker jag att jag har lyckats sätta ihop en EP som jag kan stå för. Men jag är också taggad på att fortsätta vara spretig i min musik och utforska många hörn av musiken!
Du har bland annat använt dig av hemmasnickrade synthar i produktionen, kan du berätta lite om dem?
– Ja! Jag har byggt Eurorack-moduler med hjälp av DIY-kit som jag köpt från Frequency Central. Några moduler har jag byggt från scratch med hjälp av YouTube-tutorials. Jag har hämtat mycket inspiration från Youtubern Look Mum No Computer som har gjort massvis med videor och tutorials på hur man kan bygga egna moduler, bland annat en 1v/oct oscillator, ett analogt filter och ett DIY-case. Det är en superunderhållande YouTube-kanal även för den som inte vill bygga sin egen synth.
– Mitt case byggde jag från en gammal gitarrförstärkare. Såhär i efterhand kanske det var att ta sig lite vatten över huvudet att börja med ett helt Eurorack-system. Många av modulerna fungerar inte riktigt som de borde men jag kan ändå göra patchar som låter coolt även om jag aldrig riktigt kan lita på att saker ska fungera på ett visst sätt. Det blir ofta att jag patchar lite utan att egentligen veta vad jag vill åstadkomma och om det blir coolt spelar jag in det och jobbar vidare med ljudet i datorn. Men att löda ihop kretskort som kan skapa ljud och användas musikaliskt är något jag tycker är superkul och som jag definitivt kommer att fortsätta med.
En gammal gitarrförstärkare fick bli ett Eurorack-case.
Finns det något i processen av att släppa musik som du önskar du visste innan du satte igång?
– Det känns som att jag fortfarande har ganska dålig koll på vad som ska göras när en släpper musik. Det är en del saker jag inte tänkte på när jag bestämde mig för att släppa, exempelvis sådana simpla saker som att komma på namn till låtarna, vad jag ska ladda upp på sociala medier, att jag måste ha en omslagsbild och så vidare. Sådana grejer slog mig ganska sent i processen och hade varit skönt att börja fundera på lite tidigare. Men nu har jag lärt mig och kan vara bättre förberedd inför nästa gång.
Work in progress.
För många kan det vara svårt att besluta sig för att vara färdig och faktiskt ge ut sina alster. Har du några tankar och tips kring att våga ta det steget?
– Hm, bra fråga! Jag själv har i perioder svårt att lita på mina öron ifall något är bra eller inte. Men det känns som att man blir bättre och bättre på det med tiden. Jag tror man får försöka lita på sig själv och samtidigt vara ärlig mot sig själv. När man har skapat musik som man kan stå för och som man vill att andra ska kunna lyssna på är det bara att ge ut, det behöver inte vara värsta grejen!
Nissokas egenbyggda Eurorack.
Musik på Spotify:
Måndagsintervjun är en serie av @Lotta Fahlen där intressanta personer från musikbranschens alla hörn delar med sig av sin expertis. Artister och musikproducenter till PR-snillen och ljudtekniker ger en inblick i sina skapandeprocesser, arbetsmetoder och delar med sig av värdefulla tips och erfarenheter de samlat på sig längst vägen.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.