Jump to content
Annons
  • De 10 bästa distorsionspluggarna 2025

    Utan dist är livet trist – visst? Distorsion kan användas subtilt för att ge tydlighet och liv, för att fylla ut magra frekvensområden eller mer hårdhänt för att ge råhet och attityd. Vi kollar här på tio favoritpluggar för distorsion och mättnad.

    Henrik Andersson Vogel

    Artikelbild, 1800x900.webp

    Du får sammanfattningen direkt. Läs mer nedan om varför distorsion kan vara användbart och lite mer fördjupning kring varje plugg. Här är mina tio personliga favoriter vad gäller pluggar för distorsion och mättnad:

    1. Tone Projects Kelvin 
    2. Sound Theory Kraftur
    3. FabFilter Saturn
    4. Soundtoys Decapitator
    5. Plugin Alliance Black Box HG-2 MS
    6. Soundtoys Devil-Loc Deluxe
    7. Softube Harmonics
    8. Kush UBK-2
    9. Izotope Trash
    10. Softube Saturation Knob

    Varför vill man ha distorsion?

    Distorsion betyder i grunden förvrängning, att något inte riktigt är som det ska. Varför vill man ha det på sin inspelning, kan man undra? Oh, det finns så många skäl! Och det finns distorsion av så många typer och karaktärer som är användbara på olika sätt. Låt oss titta på ett par exempel.

    Många ljudtekniker väljer gärna mikrofoner, mikrofonförstärkare och annan utrustning som bygger på elektronrör. Detta på grund av att den lätta distorsion som rörkonstruktioner kan ge upphov till faktiskt kan ge känslan av större klarhet, tydlighet och livfullhet jämfört med utrustning med låg distorsion. Rördistorsionen består av harmoniska övertoner, som kan förstärka ljudkällans karaktär på ett mycket smickrande sätt. Och på ett sätt som inte uppfattas som distorsion, bara att det låter … bättre. Riktigt ren utrustning, som alltså tekniskt sett är bättre på att fånga verkligheten, kan framstå som något tvådimensionell och livlös i jämförelse. Rörkaraktären kan ge sprill och lyster.

    En annan typ av distorsion får man om man spelar in på rullband. Fördelarna kan vara att bandet rundar av de skarpaste transienterna på ett snyggt sätt och fyller ut ljudet, bidrar med lite hull och värme.

    Om ett ljud känns lite tanigt i botten kan vissa transformatorer, särskilt om man överstyr dem, göra de låga frekvenserna lite tjockare och mer kompakta på ett sätt som är väldigt användbart.

    Distorsion kan även ersätta eller komplettera användandet av equalizer. Olika distorsionsenheter ger olika karaktär, och att lägga till smakfullt vald distorsion kan forma ett ljud på ett sätt som fungerar bättre än om man enbart använder EQ. Det är exempelvis vanligt att lägga till distorsion på basinstrument för att ge dem ökad närvaro i mellanregistret och få dem att höras även på små högtalare.

    Nu har jag hittills främst pratat om distorsion som används subtilt och kanske inte riktigt uppfattas som distorsion. Men det finns förstås också den distorsion som verkligen märks som en tydlig effekt. Att dista en trumbuss, någon synt, körerna eller för den delen leadsången kan vara en spännande kreativ effekt och få en ljudkälla att låta råare och mer förbannad.

    Nå, när vi nu har nämnt några anledningar till varför distorsion är ett användbart verktyg i musikskapandet, låt oss gå vidare till listan. Och du, kom ihåg att kommentera nedan – vilka är dina favorit-distorsionspluggar som jag har missat?

    De 10 bästa distorsionspluggarna

    Tone Projects Kelvin

    Flexibel och välljudande med unik stereobreddning och smart EQ.

    • Tio olika distorsionskaraktärer
    • Två separata distorsionssteg som kan placeras i serie, parallellt eller i mid-side
    • EQ med separata kontroller för ljudet före och efter distorsionsstegen
    • Spread ger unik stereobreddning genoma att placera ut övertonerna i stereopanoramat
    • Defuzz mildrar de ettrigaste övertonerna vid hård distorsion

    Tone Projects Kelvin kostar knappa 1000 kronor inklusive moms. Du hittar den här.

     Tone Projects Kelvin.webp

    Sound Theory Kraftur

    Loudnessmonster med multibandsfunktion

    • Unik algoritm
    • Oerhört bra på att lägga till upplevd loudness utan att ljudet låter kvävt och litet
    • Bidrar med känsla av tredimensionellt djup på bussar 
    • Distorsionen kan läggas över hela frekvensspektrat eller delas upp på tre separata frekvensband för en mer transparent effekt och större kontroll
    • Mycket bra automatisk volymkompensation
    • Lätt att använda

    Sound Theory Kraftur kostar knappt 1000 kronor inklusive moms. Du hittar den här.

    kraftur.webp

    FabFilter Saturn 2

    Extremt flexibel, mångfacetterad och med mängder av kreativa möjligheter

    • 28 olika distorsionskaraktärer – extremt mycket att välja på
    • Multibandsfunktion, välj distorsionskaraktär och -inställning per frekvensband
    • Kan även användas i mid-side, dock inte olika distorsionsalgoritmer
    • Inbyggd modulation ger stora kreativa möjligheter
    • Mängder av bra presets
     

     

    Saturn 2.webp

    Soundtoys Decapitator

    Snabbjobbad branschstandard

    • Fem olika distorsionskaraktärer som bygger på analoga förlagor
    • Lätt att forma karaktären ytterligare med filter och tonkontroller
    • Begränsade valmöjligheter, men därmed också mer snabbjobbad
    • Mycket utbredd, får betraktas som branschstandard
     

     

    decapitator.webp

    Plugin Alliance Black Box HG-2 MS

    Rörbaserad boutique-distorsion

    • Snygg rördistorsion med lagom många valmöjligheter
    • Två distorsionssteg i serie, med pentod- respektive triod-rör för olika karaktär
    • Filter för att kunna begränsa vilket frekvensområde som påverkas av distorsionen
    • Mid-side-funktion
    • Ganska lättjobbad
     

     

    Blackbox HG2 MS.webp

    Soundtoys Devil-Loc Deluxe

    Världens råaste dist och kompression?

    • Bygger på Shure Level-Loc, en kompressor för PA-anläggningar
    • Ger rå, smutsig lo-fi-distorsion
    • Egentligen är enheten en kompressor, men den distar så hårt att den platsar på denna lista
     

     

    devil-loc.webp

    Softube Harmonics

    Flexibel, snygg och med unik transientkontroll

    • Fem olika grundkaraktärer
    • Character-ratt går från att främst dista bas och diskant till att fokusera på mellanregistret
    • Unik “dynamic transient control” som behåller ljudkällans transienter trots hård distorsion
    • Lättjobbad med en karaktär som går mer åt det subtila

    Softube Harmonics kostar cirka 1700 kronor inklusive moms. Du hittar den här.

    Harmonics.webp

    Kush UBK-2

    Distorsion och kompression byggd på UBK Fatso

    • Två distorsionssteg med kompressor emellan
    • Särskilt bra för fet, varm distorsion
    • EQ före distorsionen för att påverka karaktären
    • Utmärkt och lättanvänd kompressor
    • Inspirerad av UBK Fatso, en vidareutveckling av Empirical Labs berömda Fatso

    Kush UBK-2 kostar cirka 1900 kronor. Du hittar den här.

    UBK2.webp

    iZotope Trash

    Kreativ distorsion byggd för användning i realtid

    • Markanta distorsionseffekter för tydlig påverkan och ljuddesign
    • Dubbla XY-kontroller för att enkelt kunna manipulera ljudet i realtid
    • Mängder av distorsionskaraktärer, filter och andra effekter
    • Mycket populär bland producenter av dubstep och liknande
     

     

    izotope trash.webp

    Softube Saturation Knob

    Standarden bland gratispluggar

    • Gratis men bra
    • Extremt lättanvänd med en enda ratt för mängden distorsion och tre filterkaraktärer
    • Bygger på distorsionen från en icke namngiven analog enhet

    Softube Saturation Knob är gratis. Du hittar den här.

    Saturation knob.webp

    Puh, det var det! Nå, vilka har jag missat tycker du? Skriv i kommentarsfältet!

     

    • Gilla 2

    Användarrespons

    Recommended Comments

    Subzot

    Postat (redigerat)

    Alla kan upptäcka vilka av ovanstående som också dras med problemet aliaserande när övre registret möter Nyquistfrekvensen och viks ned i hörbart frekvensområde. Det är mycket ofta inte lika njutningsfullt som överstyrd eller mättad elektronik. Ibland märks de negativa effekterna förstås mindre, men själv tycker jag att kvalitetsskillnaderna blir av magnituden natt och dag när det gäller vissa produkter. Att distorsion och mättnad (saturation) ibland har fler sådana problem beror ju på att övertoner genereras i processen och kan komma såpass högt upp i registren.
    En del utvecklare är helt enkelt bättre än andra på att hantera aliaserande. Kanske för att de bryr sig. Ibland blir det så underligt att flertalet produkter låter rätt illa jämfört med annat, men att en produkt låter utmärkt. Det där är nog algoritm-beroende i viss utsträckning, gissar jag.

    Redigerat av Subzot
    Henrik Andersson Vogel

    Postat

    On 2025-09-29 at 21:04 sa Subzot:

    Alla kan upptäcka vilka av ovanstående som också dras med problemet aliaserande när övre registret möter Nyquistfrekvensen och viks ned i hörbart frekvensområde. Det är mycket ofta inte lika njutningsfullt som överstyrd eller mättad elektronik. Ibland märks de negativa effekterna förstås mindre, men själv tycker jag att kvalitetsskillnaderna blir av magnituden natt och dag när det gäller vissa produkter. Att distorsion och mättnad (saturation) ibland har fler sådana problem beror ju på att övertoner genereras i processen och kan komma såpass högt upp i registren.
    En del utvecklare är helt enkelt bättre än andra på att hantera aliaserande. Kanske för att de bryr sig. Ibland blir det så underligt att flertalet produkter låter rätt illa jämfört med annat, men att en produkt låter utmärkt. Det där är nog algoritm-beroende i viss utsträckning, gissar jag.

    Helt klart dras vissa pluggar mer med vikningsdistorsion (aliasing) än andra. Sedan kan jag tycka att problemet ofta överdrivs. Vikningen kan bli jättetydlig i ett ylande gitarrsolo, där en massa konstiga toner kan börja dyka upp om man använder en gitarrförstärkarplugg. Men vikningen är betydligt svårare att uppfatta, och än svårare att uppfatta som ett problem, om man till exempel distar en trumbuss.

    Jag misstänker att det har med Plugin Doctor att göra, att det går att grafiskt visa på vikningsdistorsionen när man kör en sinuston genom vissa pluggar. (Det är ju anledningen till att höga monfoniska toner från en gitarr ger hörbar vikning, de påminner om enkla sinustoner). Det är lite som när folk på YouTube ska avråda en från att använda högpassfilter därför att fasvridningen ser otäck ut när man visar den rent grafiskt.

    Det är bra att vara medveten om de potentiella problemen! Då kan man aktivt lyssna efter dem. Men om man aktivt lyssnar efter problemen, och inte hör några – då är det bara att köra på, enligt min uppfattning.

    Subzot

    Postat (redigerat)

    Att jag alls nämnde detta just vid den här artikeln beror på min egen resa med saturation/distortion, både analogt och digitalt. Jag älskar det och menar att det låter mycket bättre utan aliaserande. 
    Enda anledningen till aliaserande uppstår är när det övre registret möter Nyquistfrekvensen. Om det inte händer finns det inget. Så vill du testa med sinustoner så behöver du alltså generera övertoner en bit över 20 kHz (om du arbetar i 44.1 kHz).

    Några av dina plugin-val i artikeln ovan är mycket bra på hantera aliaserande internt på deras sätt, andra av dem är urusla. Vilka det är kan man upptäcka själv. Varje producent väljer naturligtvis hur de använder olika verktyg och ett dåligt verktyg för en måste inte betyda att det inte kan vara guld för en annan.
    Det viktiga är sällan enbart det rent tekniska utan det musikaliska eller emotionella, men jag vet mer än en framstående musikproducent som är medvetna om när aliaserande blir ett problem och de åtgärdar det.

    Sen finns det andra också framstående producenter som typ alltid har aliaserande någonstans i sina produktioner och de väger upp det på sitt sätt, ibland genom att tekniskt åtgärda/förebygga den här typen av problem som de faktiskt hör och ibland genom att de hör helheten göra problemen så små att det är svårt att uppleva det. Oftast är det kanske en kombination.

    Så, nej, jag kommer inte lyssna "aktivt" och "köra på". Jag hör det jag hör när jag lyssnar och låter det bättre utan potentiellt aliaserande så väljer jag det även om jag inte kan identifiera att det är just aliaserande. Tycker jag att det är enklare att välja rätt pluggar för mig som har få eller inga problem med aliaserande så gör jag givetvis även det. Livet är för kort för att använda verktyg som låtsas. Vissa verktyg är helt enkelt bättre än andra. Men även de andra kan bli till guld i rätt händer. Frågar du mig så är talang viktigast. Alltid.

    Redigerat av Subzot
    Henrik Andersson Vogel

    Postat

    Vi tycker exakt lika här: Upplever man något problem med en plugg eller dess inställning bör man förstås ändra det. 

    Per Bellener

    Postat

    Hej, jag undrar om någon av er - subzot eller Henrik Andersson Vogel - har möjlighet att posta ett litet ljudklipp där man kan höra t.ex. en elgittar med och utan vikningsdistorsion (aliasing)? Så jag vet vad det är jag ska leta efter när jag hanterar mina pluggar nästa gång.

    Jag har under årens lopp laddad ned en hel del AmpSims o.dyl. En del av dem är utrustade med något som kallas översampling, tror jag. Med en massa extra kHz blir det ju tyngre för processorn, men då kan man ju vänta med det till den slutliga exporten (/renderingen). Det är bara det att jag aldrig har hört någon skillnad (och så tror jag att jag läst att det ibland inte hjälper med översampling, men jag minns inte riktigt). Jag hör förresten numera bara upp till c:a 10.000 Hz.


     

    Subzot

    Postat (redigerat)

    Det typiska antar jag kan vara visslande omkring böjda toner som inte följer tonen utan ligger lägre (är det illa rätt förvånansvärt långt ned), men eftersom jag själv skulle filtrera gitarr mycket lägre än 20 kHz, så vet jag inte om det någonsin varit ett stort problem, men med massiv distorsion kan det ju uppstå övertoner riktigt högt upp i själva pluggen, beroende på vilken det är och inställningarna.
    Personligen tycker jag att det är när jag upplever att höga toner blir fula på fel sätt eller det liksom blir otydligt i ljudbilden på ett sätt jag inte kan förklara, som jag misstänker aliaserande. Det är ju hyfsat lätt att kolla om någon sektion i materialet når upp till Nyquistfrekvensen med visuella hjälpmedel som SPAN t ex. Når inget den gränsen så beror problemen man hör givetvis inte på det. 

    Översampling är inte det enda motmedlet mot aliaserande, men det är kanske det mest effektiva för slutanvändaren om andra medel saknas, då jag tror alternativen oftast är inbyggda utan användarkontroll. I princip fungerar översampling alltid mot att aliaserade frekvenser letar sig ned i hörbart område. Detta eftersom
    Nyquistfrekvensen flyttas upp rejält mycket högre, typiskt minst dubbelt så högt. Men det är inte säkert att 2x räcker, men problemen blir definitivt mindre.

    Man kan också använda översampling själv om pluggen inte har det inuti en "plug-in host" som t ex Blue Cat's PatchWork (upp till 16x tror jag). Om man översamplar hela projektet kan intermodulationsdistorsion blir ett problem om man har flera kanaler med "ultraljuds"-material, t ex cymbaler när de interagerar med andra instrument som kanske någon överstyrd gitarr. Bättre vara selektiv och använda pluggar som PatchWork, tänker jag, för då finns ingen interaktion. Men all översampling slutar ju med att filter används när ljudströmmen återgår till projektets samplingshastighet. Jag kan inte minnas att något översamplat låtit sämre, men finns det inga problem med aliasering i projektet, så finns ju ingen anledning att använda det heller.

    Eller, ja, vissa uppdragsgivare vill kanske att man ska spela in översamplat, av olika skäl, men det är en annan historia. 

    Redigerat av Subzot
    Per Bellener

    Postat

    Tack för ditt utförliga svar, subzot. Jag ska läsa igen och begrunda, och kanske kommentera, om jag bara först lyckas installera Windows 11 (det verkar som att jag är tvungen att göra det i dag).



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Nyhetsbrev banner 2.webp

     

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.