Jump to content

Not static at all

Medlem
  • Content Count

    20
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Not static at all last won the day on July 4 2018

Not static at all had the most liked content!

Community Reputation

1 Neutralt

About Not static at all

  • Rank
    Medlem

Recent Profile Visitors

1,693 profile views
  1. Lägg ner nu. Skrev det bara för att ni skulle vara snälla mot mig.
  2. Har jag berättat något om hur mycket de lagt ner på inspelningen? Och hur kan du veta något om min erfarenhet som mixare utifrån min frågeställning? Vi kanske är glada amatörer allihopa. Eller inte. Min frågeställning gällde ett specifikt problem; jag bad inte om någons synpunkter på upplägget mellan mig och musikerna. Vore därför tacksam om du inte insinuerade så förbannat mycket. Har du inget svar på min fråga får jag be dig hålla dig borta från tråden!
  3. Hade jag varit ogrön så hade jag inte hängt på det här forat;)
  4. Ok, ska testa! Har du förslag på nån bra kompressor som passar för detta, helst inom Waves-pluggarna?
  5. Ja det låter i grunden bra, men dynamiken är för stor.
  6. Tack för tipset. Jag skapar alltså en buss till med en L2:a och ställer in den med lägre threshold så att den jobbar hårdare/kapar mer? Är det så du menar med gain reduction? Och sen blendar ihop bussarna.
  7. Tack för era svar! Inser att det inte bara är att trycka igång pluggen - jag får laborera lite med volymåkning också:) De limiterpluggar jag har i mitt Waves-paket är L1, L2, L3 Multimaximizer, L3 Ultramaximizer, L3-LL Ultra, L3-LL Multi och L316. De senare är väl utvecklingar av L1 då de är försedda med fler features. Men vilken av dessa skulle ni jobba med? När man googlar på dem så säger folk att de "låter" olika. Dock ingen samstämmig syn på vilken som är bäst. Vad säger ni, vilken av dem skulle ni jobbat med? Har även Limiter No6 (Vladislav Goncharov), LoudMax (Thomas Mundt) - dessa har jag aldrig testat. Sen en som heter Transient (Audio Assault) som kallas "transient shaper" men det kanske inte är nåt jag har nytta av här - eller är det nåt i stil med "soft clipping control"? Finns det någon annan gratis limiter plugg som är bra?
  8. Du menar styra volymen över låten med automation? Ja, men det funkar inte så bra pga låtarnas struktur. Blir ett jäkla pillande och jag vill ha en generell plug som gör jobbet.
  9. Ska mixa en inspelning med en jazzkvartett. Inspelningen låter skitbra. Liveinspelat i ett bra rum och trummorna mickade med x/y-par ovanför och en mik snett framför baskaggen. Det låter grymt bra så jag behöver knappt göra nåt med eq. Men musiken är ibland väldigt gles och trummorna spelar väldigt svagt och jag skulle vilja att de svagaste partierna blir starkare i förhållande till de starka transienterna, helt enkelt få mindre dynamik. Jag har testat med Waves L3-LL Multi, som ju egentligen är en mastringsplugg, en multibands limiter. Den funkar som jag vill; höjer upp de svaga delarna och dämpar de allra starkaste ljuden. Jag kan reglera hur mycket den ska dra ner dynamiken med hur jag ställer Threshold och Output. Min fråga är nu, är det "rätt" att använda L3-LL på trumbussen? Jag tycker den låter bra, men gör den nåt "olämpligt" med ljudet och finns det andra liknande pluggar som är mer lämpade för kanaler och bussar?
  10. Yes, så är det förstås. Kollade setting och det är -3dB compensated så det förklarar ju saken:)
  11. Spelar in med x/y-mickar ovanför trumset. På några ställen tar trummisen i rejält och då peakar det på runt -2. Jag spelar in på två kanaler med panoreringen i mitten och sen vid lyssning när jag pannar ut max L och R så blir signalen starkare och på samma ställe hoppar det upp aningen över 0. Hur kommer det sig?
  12. Sitter med två stereoinspelningar som är överförda från samma kassettinspelning med två olika däck. Den med rätt längd och pitch är lite överstyrd så jag tänkte använda en annan där nivån är bättre men där den bandaren gått med lite lägre hastighet så filen är för lång och har aningens för låg pitch. Hur kan jag enklast justera den filen i Logic Pro X så den matchar den rätta i speltid och pitch. Det är inte mycket som ska justeras, typ 4 sek på en 3,25-låt. Har inte tillgång till det första däcket med rätt hastighet, annars kunde jag helt enkelt fört över den därifrån igen...
  13. Rippat några olika CD, en från tidigt 90-tal, en från 2012 och en från 2016. • 90-talaren: ca 300ms tystnad • 2012: ca 120 ms • 2016: 70-80 ms
×
×
  • Create New...