Jump to content
Annons

Henrik Bie

Medlem
  • Antal inlägg

    4
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Tja Valle. Jo jag vill nog påstå att jag har stenkoll på det här ämnet. I tio år har jag granskat melodifestivalen och har väl några hundra mejl och ett 40 tal inspelade intervjuer som mina källor. Jag har också drivit websidan MelodiFuskivalen sedan 2005 (Numera flyttad till www.testinspectors.com) En sak har Björkman i alla fall rätt i och det är att ämnet väcker starka känslor. Det brukar finnas tre typer som reagerar. En som passar på att vara Svt-lojal (ala Kadafi-anhängare) och hoppas på så vis att Björkman skall se detta för att sedan välja in denna person i gräddfilsgruppen. En som är ointresserad av MF och uppriktigt trött på skiten Till sist den som kan skilja på rätt och fel och är uppriktigt irriterad över att Svt har lurat massor med människor och samtidigt gynnat vissa utvalda. Mitt syfte med att lägga ut artikeln var inte att försöka klandra någon utan försöka informera låtskrivare ute i Sverige om hur det går till och på så vis göra världen lite rättvisare. Sådant som jag brinner för och inget annat. Med vänlig hälsning Henrik
  2. Tja Valle. Jo jag vill nog påstå att jag har stenkoll på det här ämnet. I tio år har jag granskat melodifestivalen och har väl några hundra mejl och ett 40 tal inspelade intervjuer som mina källor. Jag har också drivit websidan MelodiFuskivalen sedan 2005 (Numera flyttad till www.testinspectors.com) En sak har Björkman i alla fall rätt i och det är att ämnet väcker starka känslor. Det brukar finnas tre typer som reagerar. En som passar på att vara Svt-lojal (ala Kadafi-anhängare) och hoppas på så vis att Björkman skall se detta för att sedan välja in denna person i gräddfilsgruppen. En som är ointresserad av MF och uppriktigt trött på skiten Till sist den som kan skilja på rätt och fel och är uppriktigt irriterad över att Svt har lurat massor med människor och samtidigt gynnat vissa utvalda. Mitt syfte med att lägga ut artikeln var inte att försöka klandra någon utan försöka informera låtskrivare ute i Sverige om hur det går till och på så vis göra världen lite rättvisare. Sådant som jag brinner för och inget annat. Med vänlig hälsning Henrik
  3. Henrik Bie

    MELODIFESTIVALEN

    FAKTA OM MELODIFESTIVALEN Därför minskar intresset för ”Eurovision Song Contest” Om du visste att Sveriges chanser att vinna några guldmedaljer i OS var ringa eller inga alls, hur intressant skulle OS vara då? Undersökningar har visat att vid olika typer av tävlingar som ligger i nationens intresse så är just möjligheterna att vinna det som är avgörande för om svenskarna skall vilja spendera tid i TV-soffan eller inte. Har Sverige stora chanser att ta hem guldet i t.ex. hockey-VM så fylls barerna av storbildsskärmar och svenska folket flockas framför tv-apparaterna. Självklart jobbar då alla ansvariga för att samla de bästa tänkbara krafter som finns för att maximera Sveriges chanser till seger. Om t.ex. en förbundskapten inte kan försäkra att allt har gjorts för att säkra en seger så får han sparken direkt, för inget är så viktigt för svenska folket som en seger. Detta gäller såklart i alla internationella tävlingar som Sverige ämnar delta i, alla utom en! Jo, det är faktiskt sant! När det kommer till en specifik tävling, så anser de ansvariga att vinst inte ligger i nationens intresse. I Melodifestivalen så får minsann ingen ”sparken” bara för att tävlingen håller på att utvecklas till ett årligt fiasko. Här är det samma personer som styr år ut och år in. I Melodifestivalen är det hierarki och kompisband som ligger till grund för de inblandades uppdrag och befattningar. Skulle det yttras någon form av kritik mot systemet så agerar man med fullaste kraft och med motsatt strategi än vad som önskades av de kritiska rösterna. På så sätt uppfostrar man dessa röster till att kritik bara leder till det motsatta, så glöm det! Ta Christer Björkman som ett exempel. Drygt 70 % av svenska folket vill inte att Christer Björkman skall sitta år efter år och utveckla festivalen efter sitt eget tycke och smak. Det är på tiden att vi provar något nytt protesterar Kvällspressens läsare. Vad gör då SVT när kritiken bara fortsätter att växa? Jo, man kopplar in en gammal trotjänare (Thomas Hall) och precis som i den gamla ryska diktaturen får han agera som det nya ansiktet utåt, trots att alla vet vem som egentligen bestämmer. Vad är Christer Björkmans uppdrag? Christer Björkmans uppdrag har utvecklats till något mycket märkligt genom åren. Hans befattning är nu mera ”Tävlingsproducenter-schlagergeneral-artistansvarig”, och han är alltså ansvarig för allt som har med tävlingen att göra. Han utser vilka som skall sitta i bidragsjuryn, han är också den som åker omkring till de stora bolagen och diskuterar med låtskrivarna, så att deras låtar skall passa in i hans tävlingsupplägg. Christer och hans egenhändigt utvalda jury sätter sedan ihop de inkommande paketen av låtar och artister så att festivalen blir en kopia av en ”Christer Björkmans vision” (man kan då undra vad juryns funktion är, när Christer redan har gjort hela jobbet själv innan låtarna ens kommit in till SVT). Därefter ska startfälten skräddarsys så att Christer Björkmans favoriter inte hamnar i samma startfält. Man riktar alltså hela tävlingen så att den skall gynna Christers favoritartister, men om det mot förmodan skulle gå fel någonstans och artister som inte borde hamna i t.ex. ”andra chansen” gör det ändå! Då reglerar man detta genom att skapa skräddarsydda dueller som gynnar de utvalda favoritartisterna. Detta har svenska folket på något vis nu förstått och man tycks se trender där folket rösar tvärt emot SVTs önskan. SVT reglerar även artisternas och låtskrivarnas kontakt med pressen genom att förhindra exponeringen av de som man inte gillar. I ex. Melodifestivalen 2008 slängde man helt sonika ut ”Pudlarna” och ”CaraCola” från pressområdet för att man inte tyckte om vissa inblandade i dessa bidrag. Enligt SVT har det hetat att dessa (tydligt manipulerade) startfältsupplägg utformats genom lottning, men nu såhär i efterhand erkänner de själva att även detta varit en lögn. Christer Björkman är nu inte ensam ansvarig för tävlingens alla internationella misslyckande, men han är den som utan tvivel bär det största ansvaret. Han har dessutom de absolut största möjligheterna att göra de eventuella förändringar som så starkt önskas av svenska tv-licensbetalare. Han är tävlingsansvarig och invald i ”Eurovision Reference Group” och är på så vis Melodifestivalens språkrör utåt och med snart tio år på tronen så faller det sig naturligt att han får stå till svars för dessa frågor. Många vittnar alltså om att SVT alltid bestämt hävdat, att alla de som skickar in låtar till Melodifestivalen har exakt samma förutsättningar att komma med (det är låten som tävlar, och ingenting annat låter Christer Björkman hälsa), tills helt nyligen. Nu byter så SVT förstås strategi, precis som om de vore ett bluffbolag i TV-programmet Plus. Nu menar man att det minsann inte alls är någon vits med att skicka in låtar direkt till Melodifestivalen, trots att SVT har uppmanat svenska folket till detta i alla år. Men man berättar det inte för alla, bara de som befann sig på ”Stim Music expo” fick veta något, ingen information på SVT:s hemsida finns ännu. Men varför uppmanar då SVT låtskrivare att skicka in låtar när de ändå åker rakt ner i deras papperskorg? Jo, man vill ”hypa upp” programmet, samtidigt som det ska ge en upplevelse av att programmet är en fantastisk folkfest för oss alla. SVT har således i alla år uppmanat låtskrivare, proffs som amatörer, att skicka in låtar men i själva verket har de flesta låtarna hamnat direkt i SVT:s papperskorg. Nja, inte för de som känner till tricket förstås. Många som alltså inte känner till tricken, har därmed genom åren ifrågasatt varför det var så mycket lättare att få en radiohit, än att komma med i Melodifestivalen? Medan det funnits några få som lyckats om och om igen. Ni känner säkert igen namn som Ljunggren, Pling, Kempe, G-son och Nilsson. Bobby Ljunggren har ju haft med 38 låtar, hans nära kollegor hävdar bestämt att det är hans extrema talang som ligger till grund för hans ”gräddfil”, medan många andra ifrågasätter varför Bobby då inte har haft några större framgångar i ESC (Eurovision Song Contest). Det är kanske inte så konstigt att vissa hävdar att detta är det ”största folkbedrägeriet i SVT:s historia”! Medan Bobby och hans kollegor har gräddfil in i Melodifestivalen, och tack vare denna gräddfil tjänar 100-tals miljoner kronor, så ville Christer Björkman vara lite snäll mot de övriga tusentals låtskrivare som årligen skickar in sina kära verk. Han ville därför tilldela en hel plats av de 32 reserverade platserna till ”svenska folkets bidrag”, men denna enda plats togs snabbt tillbaka och byttes ut mot en webbjoker (som dessutom är snodd från programidén Hit-Division) för man kunde ju inte offra en av de andra 31 gräddfilsplatserna. Max en låt från svenska folket fick räcka, ja om man hade rätt artist alltså. För att lansera nya mindre kända artister är det i princip bara, återigen Bobby Ljunggrens bolag ”Mariann Lion Heart” som får lov att göra. SVT har således ljugit eftersom man bestämt har hävdat att alla låtar som skickas in har exakt samma chans att komma med i Melodifestivalen, oavsett om man är proffs eller amatör. Här bör dock även tilläggas att ”superlåtskrivare” som Jonas Berggren, som faktiskt har världsrekordet i sålda singlar, naturligtvis inte var något proffs när han väl skrev låtarna som ung grabb. Han fick sin proffsstämpel först åren efter lanseringen av ”Ace of Base” och det gäller även Max Martin samt många andra i superligan. Men SVT vill enbart ha etablerade proffs, då slipper de ju en massa jobbiga låtskrivare som ställer dumma frågor och är i vägen under produktion –”Det är vår fest och vi gör som vi vill”, säger Eva Hamilton i en intervju till mig. Det finns nu även många andra bevis för att SVT inte bryr sig om svenska folkets skapande. Ett annat exempel är förhandsgranskningen av låtarna, alltså den stora merparten av låtar som inte skickas in via ett etablerat förlag. Dessa låtar (ca.2000 av de 3500) skickar SVT helt sonika vidare i bärkassar till olika utvalda förlag, dessa får i sin tur den stora äran att slänga bort de låtar som kan konkurrera ut deras egna bidrag. Jag har själv befunnit mig i närheten av en sådan förhandsgranskningsjury och hört hur diskussionerna gick ex. -Ta bort den låten, den är ju mycket bättre än våran! Den här typen av behandling, att skicka runt någon annans verk på detta vis är rent utav olagligt. Tänk om det vore en uppfinnartävling som t.ex. ”Draknästet” och produktionsbolaget började med att skicka runt samtliga uppfinningar till ex Ericsson, Volvo eller Astra. Fritt fram att sno alltså. Hur nu SVT kommit undan med detta i alla år är för många i branschen ett stort mysterium. Det är väldigt enkelt för ett förlag och deras låtskrivare att stjäla de viktiga ingredienserna i en bra låt innan den har blivit publicerad och just att låtar inte har varit publicerade innan, har varit ett krav från SVT:s sida. Okunniga människor brukar uttala sig om att det ju bara är ”en jävla låt” som det handlar om! Nja, inte riktigt va? Att skriva en låt är relativt lätt, men att skriva en internationellt gångbar hit är näst intill lika svårt och tidskrävande som att skriva en bestseller. Det går således 100-tals okey-låtar på en superhit och de blir då såklart många dyrbara studiotimmar för att ta fram en riktigt, riktigt bra låt. Hur kommer det sig då att Bobby och hans kollegor kan skriva så många låtar varje år. Nja skriver och skriver, snor eller stjäl är betydligt närmare sanningen. Om Christer Björkman har berättat för låtskrivarna på ”Mariann Lion Heart” att man skulle vilja se något åt ”Whitney Houston” hållet. Då laddar bara Bobby ner ”I have Nothing” ändra om lite på tonerna så att han inte skall åka dit, och byter sedan titeln till ”Så vill Stjärnorna” och ”voila” så kissar Christers Jury på sig, eftersom de själva är amatörer och lätta att lura. Så här jobba de flesta som måste skriva enorma mängder musik på kort tid. Lyssna på Kempes ”La Voix”, den är stulen från Puccinis – ”Nessun Dorma”, ”Runaway Sahlene” är snodd från ”I believe i can fly” och så vidare. Testa dig själv om du är bättre än Christers jury och sjung långsamt det Norska vinnarbidraget "La det swinge" och se om du kan upptäcka vilket originalet är. Då Christer Björkman på årets Stim Expo-mässa förklarade att hans juryteam sedan 2005 inte längre prioriterar låtarna i första hand, utan ett slags paket med artist och låt, då satte moderatorn Petra Markgren Wangler nästan kaffet i halsen. Om nu SVT:s kulturproffs nummer ett inte kände till dessa dolda regler, vem skulle då kunnat känna till dem? Nu fick de som genom åren har hävdat att det ständigt fuskats i Melodifestivalen verkligen vatten på sin kvarn. Petra Markgren Wangler skrev därför senare en artikel på SVT:s hemsida om att Melodifestivalen inte längre är en meloditävling, utan numera en låt och artisttävling och att svenska låtskrivare nu var väldig upprörda. Sanningen är väl snarare att SVT redan 2001 började prioritera artisten framför låten i syfte att bredda publiken och då var man helt enkelt tvungen att ”luras” lite. Men hur har SVT då lyckats med att hålla ”fuskeriet” hemligt under så många år? Trots att jag gjorde min första ”MelofiFuskivalhemsida” redan år 2005, var det då få som fick ta del av den. Få visste om att det fanns viktig information på nätet för den som ville trixa sig in i Melodifestivalen. Detta berodde på att oavsett vilken kanal som jag försökte sprida mitt budskap via, så var det ingen som ville bli inblandad på grund av repressalier från SVT. När jag och några av mina bästa vänner senare faktiskt lyckades trixa oss med i Melodifestivalen, vände plötsligt flera av dem mig ryggen. Några av mina närmaste kamrater som tidigare hade varit enormt kritiska mot regelverket i Melodifestivalen bytte nu sida eftersom de fula reglerna nu kunde gynna dem själva. SVT och ”gräddfilsgruppen” är då å sin sida sällan sena med att premierna dessa människor. Alla som arbetar inom SVT och framförallt med Melodifestivalen känner säkert till att om man skulle våga sig på att kritisera SVT på något vis, så är man ”stekt för livet”. Om du däremot är lojal kommer du att belönas på olika sätt. Det är därför kanske inte så konstigt att några av mina före detta s.k. vänner helt sonika bytte sida när de äntligen lyckats komma med i Melodifestivalen. Hur borde regelverket då ändras, så att vi kan vinna tillbaka den svenska stoltheten? Jo, till att börja med måste man koncentrera sig mer på låtarna, då det ju fortfarande är en meloditävling för hela Europa. Det bör således inte spela någon roll hur känd eller folkkär vår svenska artist är här i Sverige eller vilken historia de har på hemmaplan. Tyvärr, så har det svenska folket inte riktigt fått kläm på vad det europeiska folket vill ha! Vi svenskar röstar tyvärr på den mest folkkära artisten eller så röstar vi på ett bidrag som liknar en tidigare vinnare. Om det ex. var en ballad som vann i ESC förra året, så kommer ballader med största säkerhet ligga bra till i Melodifestivalen året där på. Dessvärre känner självklart ”gräddfilsgruppen” mycket väl till det här fenomenet, vilket ger dem ytligare fördelar i tävlingen. När det svenska bidraget sedan kommer över på bortaplan och ska tävla i ”Eurovision Song Contest”, så vet ingen av de röstande där vem vår s.k. ”folkkära” artist är! Men låten spelar självklart den största rollen. Ett praktexempel på detta är de relativt gamla danska bröderna Olsen som med lätthet kunde kamma hem en seger med låten ”Fly on Wings of Love”. Det slår nästan aldrig fel (med undantag av de finska monstren), att det är den bästa låten som är den som segrar. Om Sverige skall ha en chans att vinna ESC i framtiden, måste vi börja ta ”låten” på ett betydligt större allvar. Alltså, ta bort ”schlagerdiktatorn” Christer Björkman och låt istället folket via nätet få rösta fram de bidrag som ska delta i tävlingen. Alla intresserade låtskrivare, proffs såsom amatörer får själva ”ladda upp en snutt” på en specifik webbplats (med en demosångare som sedan inte får delta i tävlingen). Därefter kan man rösta fram de 10 bästa låtarna. När detta sedan är klart röstar man fram vilka artister som man vill ska uppträda med dessa låtar. Sen kan tävlingen börja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Så, nu kan du lite mer om det stora folkbedrägeriet som ingen vågar tala om. Tack för visat intresse MVH /Henrik Bie
  4. Sitter i studion

×
×
  • Skapa ny...