Jump to content

Criss David

Medlem
  • Content Count

    82
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutralt

1 Follower

About Criss David

  • Rank
    Medlem
  1. Hej, Efter den senaste tidens skriverier om oss i ett antal olika medier såsom tidningar och bloggar vill vi gärna ge en bredare bild av vår verksamhet och vad vi försöker åstadkomma. På följande länk hittar du en text med de vanligast förekommande missförstånden och lite mer fakta: http://epidemicsoundinfo.wordpress.com Mvh Epidemic Sound
  2. Hej, Efter den senaste tidens skriverier om oss i ett antal olika medier såsom tidningar och bloggar vill vi gärna ge en bredare bild av vår verksamhet och vad vi försöker åstadkomma. På följande länk hittar du en text med de vanligast förekommande missförstånden och lite mer fakta: http://epidemicsoundinfo.wordpress.com Mvh Epidemic Sound
  3. Hej Driss! Kul att du skriver så mycket, men det är ju naturligtvis alltid lite tråkigt när kritiker är anonyma. Vi har fört långa diskussioner tidigare på olika forum med personer som är kritiska till vår verksamhet men då har dessa alltid framträtt med namn och inte varit rädda för att stå för sina åsikter. Detta är ju intressant för alla i forumet så att alla kan bedöma själva om inlägg skrivs i egenskap av en konkurrent eller som någon som är ärligt intresserad av branschen och musikernas väl. Din historia om ”en vän” tror jag varken vi eller någon annan på detta forum tillmäter en särskilt stor sanningshalt. Du har verkligen lagt mycket tid på detta så vi tycker att du åtminstone förtjänar en respons även om vi naturligtvis måste ta avstånd från dina mest osakliga påhopp, framförallt på Criss David. I detta svar kommer vi även att bortse från dina privata synpunkter vilka kommer fram väldigt tydligt i din text. Som du noterar kommer detta svar från Epidemic Sound och inte Criss David. Vi vill för tydlighets skull poängtera att vi står bakom allt Criss David säger och han är en mycket uppskattad medarbetare på Epidemic Sound. Jag tror och hoppas att alla, inklusive dig, inser att samma frågor dyker upp väldigt ofta i forum då alla inte orkar gå tillbaka till början och läsa samtliga inlägg i en tråd. Detta är anledningen till att man måste lägga in samma svar ett antal gånger. Alternativet är ju naturligtvis att be folk leta igenom hela tråden, men då tror vi att mycket information går förlorad. Trots att vi gärna deltar i denna diskussion har vi inte resurser att formulera nya svar på likartade frågor varje gång de kommer upp. Kul att du uttryckligen säger att du inte har några problem med att ta emot rättelser och att du är beredd att objektivt ta nya fakta i beaktande. Vi tänkte ge dig lite info så att du får en bättre bild av vad vi sysslar med. Som utomstående är det ju naturligtvis väldigt svårt att ”gissa” vad ett företag har för bevekelsegrunder till att agera på det ena eller andra sättet även om det naturligtvis står var och en fritt att spekulera. Detta är ju något som du verkligen har tagit fasta på Vi har alltid varit väldigt tydliga med vad vi gör och vi vill att alla i branschen skall förstå vad vi försöker uppnå. Läs gärna nedanstående punkter och återkom gärna i tråden om du tycker att vi har försämrat förutsättningarna för svenska musiker i produktionsmusikbranshen eller om du har några andra synpunkter. - Vi sysslar inte med crowdsourcad musik. Vi tar in mindre än 10 % av de musiker som ansöker till oss och har en mycket nära relation med alla som arbetar med oss. Vi har fleråriga relationer med samtliga musiker som vill samarbeta med oss och vi anordnar träffar, seminarier och utbildningar för samtliga. Vi är extremt stolta över de fantastiska musiker och producenter som har valt att jobba med oss. Som du säkerligen har märkt i detta och andra forum är det ingen av dessa upphovsmän som är intresserade av att smutskasta vår verksamhet, snarare tvärtom (tack Nikko för dina trevliga ord). - Vi har naturligtvis aldrig haft någon föreställning om att alla som jobbar med oss, per automatik, skall kunna leva på sin musik. Detta är en fråga om produktivitet och varje upphovsmans egna beslut. Men om du som upphovsman vill kunna leva på din musik och du är tillräckligt motiverad och talangfull så erbjuder vi denna möjlighet. Hur du har valt att (miss)tolka det som står på vår hemsida för att vinna någon billig poäng i raljerande ordalag är i detta sammanhang ganska irrelevant. - Om du levererar musik till ett av de traditionella produktionsmusikbiblioteken är chansen liten att ditt stycke blir upplockat. I de stora biblioteken kan det finnas hundratusentals verk och det är lätt för alla att själva räkna på hur stor sannolikheten är att någon skall använda just din låt. (Universal har t.ex. över 120 000 låtar i sitt bibliotek enligt uppgift på deras hemsida). - En vanlig uppfattning är ju att upphovsmän kommer att tjäna mycket pengar om deras musik kommer att användas i TV. För att tydliggöra vad som gäller har vi satt ihop ett enkelt räkneexempel nedan: Anta att du gör en mycket bra låt och har tur så att den plockas upp av ett produktionsbolag som gör ett program åt en stor kanal i Sverige t.ex. TV3. De gillar låten så mycket att de gör den till en s.k. löplåt som visas i varje avsnitt av en säsong. I detta exempel används då låten 20 sekunder per avsnitt för att räkna högt och TV-seriens säsong består av tio avsnitt (vilket kan anses vara normalt, varken högt eller lågt). Om du nu går in på STIM och ser hur mycket du får betalt (http://www.stim.se/sv/MUSIKSKAPARE/Utbetalningar/Sa-mycket-pengar-blir-det/) så ser du att din totala ersättning blir 201 kronor för en låt som för de allra flesta musiker skulle anses vara en framgång. Från detta skall du dra bort det som ditt förlag (om du har ett) vill ha betalt (allt mellan 20-40 procent) och sen får du slutsumman. - När vi köper en låt betalar vi ut en snittersättning som motsvarar mer än 30 minuters effektiv visning på en medelstor kanal i Sverige. Detta gör vi alltså för varje låt som finns i biblioteket. Om man tror att man skall få mer TV-tid än så för varje låt man skapar bör man alltså gå den traditionella vägen (se räkneexempel ovan). - I vår värld, dvs produktionsmusik, kallas en ”hit” för en vinjett. I motsats till vad många försöker förmedla om oss betalar vi våra upphovsmän på samma sätt som STIM. Det innebär att om du gör en vinjett till ett program som visas ofta får du en avräkning varje år i förhållande till hur mycket musiken har spelats. Vi har upphovsmän som tjänar hundratusentals kronor om året på detta sätt. Vi hoppas att detta en gång för alla kan avsluta diskussionen avseende att vi tar alla intäkter om ett verk skulle bli en succé. Det finns m.a.o. ingen risk att vi skulle använda en låt som en internationell jingel till ett multinationellt bolag och ta alla pengar själva. Utöver det faktum att vi skulle ha väldigt svårt att rekrytera upphovsmän framöver skulle detta vara olagligt. Alla bolag som köper upphovsrätter har en laglig skyldighet att betala skäligt. I vårt fall innebär det att upphovsmännen får en hög procentuell andel av ersättningen som vi får från våra slutkunder för stora projekt. - Som en aktör som sysslar med produktionsmusik kan vi konstatera att våra huvudsakliga konkurrenter är AudioNetwork, Extreme (SONY), UNIPPM (Universal), EMI och ett par till. Det kan ju enkelt konstateras att vi huvudsakligen konkurrerar med internationella storbolag. I Sverige har vi i stor utsträckning lyckats bättre än våra konkurrenter och skapat arbete åt en mängd svenska upphovsmän. Vi är mycket stolta över detta och vi vill växa ut i världen och samtidigt kunna skapa arbete och intäkter åt svenska upphovsmän för att kunna bidra till den svenska musikexporten. Vi hoppas att ovanstående har gett dig och andra åtminstone någon ny kunskap om oss eller branschen. Vi finns som sagt alltid öppna för en diskussion och svarar på frågor från både musiker och våra konkurrenter. Vänligen Oscar Höglund, VD Epidemic Sound
  4. Hej, Det har varit en intensiv period här på forumet och vi har fått många frågor till oss. Förhoppningsvis har vi svarat er alla som har ställt frågor men, är det någon som känner att det inte får svar får ni gärna säga till så, ska vi till att svara er. Mvh Criss David
  5. //forum.studio.se/index.php/topic/82465-vill-du-hoera-dina-laatar-paa-baesta-saendningstid/page__st__510 Hej! Här verkar det ha uppstått ett missförstånd. För att detta inte ska växa ytterligare vill jag bekräfta att Epidemic Sound AB inte är anslutet till Stim. De får således inte heller några utbetalningar från oss. Mvh Robert Gehring, t.f. chef Stims medlemsservice
  6. Hej, Godhead Ditt antagande stämmer inte. Vi tar inte emot en enda krona från någon kollektiv förvaltningsorganisation i hela världen. Vi tar endast betalt av våra kunder. Mvh Criss David
  7. Hej Björn, Tack för ett trevligt inlägg. Jag har svarat så gott jag kan på dina frågor nedan. A/ Nej, vi är inte intresserade av att prisdumpa marknaden för produktionsmusik. Vi har effektiviserat marknaden genom att ta ett helhetsgrepp på den tekniska plattformen, juridiken kring rättighetsupplåtelser, hur man som kund betalar för musik samtidigt som vi arbetar väldigt hårt för att ge bra service till våra kunder. Detta har tilltalat våra kunder och vi tror inte att någon aktör kan konkurrera ut alla de mycket duktiga musiker som idag jobbar i branschen med lågt pris som främsta vapen. B/ Vi har ett mycket långsiktigt perspektiv på denna verksamhet och vi tror att det skulle bli svårt för oss att fortsätta på marknaden om våra upphovsmän kände att de var underbetalda. Vi jobbar aktivt på att skapa så höga intäkter som möjligt åt våra upphovsmän och vi ser den "skäliga" ersättningsnivå som krävs enligt lag som alldeles för låg. C/ Detta gäller i högsta grad de upphovsmän som jobbar med oss och levererar musik till vårt bibliotek. Naturligtvis skiljer det sig mellan de olika upphovsmännen som vi samarbetar med. Jag hoppas att du känner att du har fått lite svar på dina frågor. Mvh Criss David
  8. Hej, GeorgieFree Det är verkligen trist att du ser det på det sättet. Vi har skapat en möjlighet för en stor mängd svenska upphovsmän att tjäna pengar på sin musik då de hade svårt att göra det i det gamla systemet. Vi hoppas och tror att de upphovsmän som arbetar med oss är nöjda med ersättningsnivåerna och vi tycker att det är bra att dessa upphovsmän får välja det sätt som passar dem bäst. För tydlighets skull kan ju noteras att dessa upphovsmän alltså tjänar mer pengar nu än vad de gjorde tidigare, inte mindre. Mvh Criss David
  9. Epidemic Sound jobbar med en ersättningstrappa där ca 600 kronor är det lägsta trappsteget. Snittersättningen är ca 300 % högre än detta. Utöver detta tillkommer ytterligare ersättning för varje sålt verk. Ersättningen är naturligtvis differentierad och beror på ett antal parametrar men vi betalar mellan ca 600 kronor till flera hundra tusen kronor per verk. Vi arbetar även aktivt med att marknadsföra vår upphovsmän i produktionerna, trots att detta inte är vanligt i produktionsmusikssammanhang. Titta gärna på sluttexterna i Julkalendern som var Kulturnyheternas referens i reportaget. Vi vill även passa på att förtydliga att vi startade vår verksamhet som ett alternativ åt de upphovsmän som inte fick ekonomin att gå ihop i STIM-systemet. Vi ville även konkurrera med de stora engelska och amerikanska produktionsmusiksbiblioteken som kanalerna använder när de inte använder oss. Vi har skapat en modell som inte är för alla men som fungerar mycket bra för vissa. Framför allt tycker vi att varje upphovsman skall få välja och att fri konkurrens är bra, även mellan olika sammanslutningar av upphovsmän. Vi uppskattar alltid en dialog och svarar på allt vi kan. Vänligen Epidemic Sound
  10. Hej, det är mycket förvånande att STIM säger detta, trots att du ställer klara och tydliga frågor till dem. Vi är inte anslutna hos STIM, vi anmäler inte våra verk till STIM och vi mottar inga utbetalningar från STIM. Jag tror att detta endast innebär att den person som du har talat med hos STIM inte är fullt informerad om Epidemic Sound eller hur vi arbetar. Om det är möjligt, försök gärna att få den ansvarige på STIMs medlemsservice att svara på frågor. Mvh Criss David
  11. Hej, ja naturligtvis är det så att både ES och STIM skall bättra sig och det borde vi alltid sträva mot. Däremot är det inte så att vi tar emot ersättning från STIM. Vi tar inte emot en enda krona från någon kollektiv förvaltningsorganisation i hela världen. Vi tar endast betalt av våra kunder. Mvh Criss David
  12. Hej, Godhead Hej, kul att det uppskattas att vi är här och besvarar frågor. Ditt antagande stämmer inte. Vi tar inte emot en enda krona från någon kollektiv förvaltningsorganisation i hela världen. Vi tar endast betalt av våra kunder. Mvh Criss David
  13. Vi skulle bara vilja förtydliga vad en LIB registrering hos STIM innebär. Följande textavsnitt är hämtat från den länk till STIMs hemsida avseende LIB registrering som har diskuterats i tråden: “att egenförvaltning endast kan avse synkronisering och kopiering, det vill säga inte vid exempelvis offentligt framförande” Det är alltså möjligt att “egenförvalta” sina rättigheter vad avser synkronisering och kopiering men framförandet förvaltas fortfarande av STIM. Epidemic Sound vill inte att STIM skall förvalta några av dess rättigheter och det är därför våra upphovsmän inte kan vara med i STIM. STIM kräver nämligen rätten att få förvalta det offentliga framförandet vad avser samtliga upphovsmannens verk i sitt anslutningsavtal. Epidemic Sound slåss för att STIM-anslutna musiker skall få välja själva vilka låtar som de skall anmäla till STIM och vilka de tror att de kan få bättre betalt för någon annan stans men vi har inte kommit i mål i den frågan ännu. Hoppas att detta sprider lite ljus över LIB-frågan. Med vänlig hälsning Epidemic Sound
  14. Vi skulle bara vilja förtydliga vad en LIB registrering hos STIM innebär. Följande textavsnitt är hämtat från den länk till STIMs hemsida avseende LIB registrering som har diskuterats i tråden: “att egenförvaltning endast kan avse synkronisering och kopiering, det vill säga inte vid exempelvis offentligt framförande” Det är alltså möjligt att “egenförvalta” sina rättigheter vad avser synkronisering och kopiering men framförandet förvaltas fortfarande av STIM. Epidemic Sound vill inte att STIM skall förvalta några av dess rättigheter och det är därför våra upphovsmän inte kan vara med i STIM. STIM kräver nämligen rätten att få förvalta det offentliga framförandet vad avser samtliga upphovsmannens verk i sitt anslutningsavtal. Epidemic Sound slåss för att STIM-anslutna musiker skall få välja själva vilka låtar som de skall anmäla till STIM och vilka de tror att de kan få bättre betalt för någon annan stans men vi har inte kommit i mål i den frågan ännu. Hoppas att detta sprider lite ljus över LIB-frågan. Med vänlig hälsning Epidemic Sound
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.