Jump to content
Annons

Bra och billigt ljudkort


ADM1993

Recommended Posts

Tjena!

jag undrar ifall ni rekomenderar någon bra och billig ljudkort till min framtida amatör studio?

Hade tänkt mig Lekicon Alpha Studio, ett externt ljudkort. Ett bra val?

Och kan någon snälla förklarar skillnaden mellan en intern och en extern ljudkort?

Tack!🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Spelar ljudkavliten någon roll mellan dom?

Oftast inte, men jag tycker att det finns andra fördelar med externa ljudkort.

Det flesta externa har inbyggda preamps som fungerar bra för de flesta.

En annan fördel är ju att om du byter dator eller har flera datorer så är det enkelt att flytta ljudkortet, men det kanske man inte gör så ofta.

Jag hittade Lexicon Alpha Studio på Musikbörsens hemsida, det verkar som det är ett bra och prisvärt ljudkort men då det inte har phantommatning (48v) så tycker jag ändå inte att det är ett så bra val. Ska du koppla en kondensatormikrofon till det ljudkortet så behöver du ändå en preamp som ger micken extra ström.

Redigerat av bakke
Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast inte, men jag tycker att det finns andra fördelar med externa ljudkort.

Det flesta externa har inbyggda preamps som fungerar bra för de flesta.

En annan fördel är ju att om du byter dator eller har flera datorer så är det enkelt att flytta ljudkortet, men det kanske man inte gör så ofta.

Jag hittade Lexicon Alpha Studio på Musikbörsens hemsida, det verkar som det är ett bra och prisvärt ljudkort men då det inte har phantommatning (48v) så tycker jag ändå inte att det är ett så bra val. Ska du koppla en kondensatormikrofon till det ljudkortet så behöver du ändå en preamp som ger micken extra ström.

Tänkte bara använda en dynamisk mik, men om jag bara tänker spela in demosar och liknande, räcker inte Lexicon Alpha Studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara använda en dynamisk mik, men om jag bara tänker spela in demosar och liknande, räcker inte Lexicon Alpha Studio?

Det ska funka, vad för sorts musik?

Men om jag var du skulle jag välja ett ljudkort som har en preamp med fantommatning, det underlättar när du framförallt vill uppgradera din mick till en kondensatormick vilket du kanske vill göra efter ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska funka, vad för sorts musik?

Men om jag var du skulle jag välja ett ljudkort som har en preamp med fantommatning, det underlättar när du framförallt vill uppgradera din mick till en kondensatormick vilket du kanske vill göra efter ett tag.

Tänkte spela in några akustiska låtar då jag sjunger och spelar akustisk gitarr.

Mitt problem jag har nu är att mikrofon är väldigt svag och den tar inte upp ljudet speciellt bra. Man måste nudda micken med läpparna och sjunga för att ljud ska komma in i datorn, och det är omöjligt att spela in gitarren.

Kan det bero på mikrofonen eller är det ljudkortet ? En gåta för mej...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte spela in några akustiska låtar då jag sjunger och spelar akustisk gitarr.

Mitt problem jag har nu är att mikrofon är väldigt svag och den tar inte upp ljudet speciellt bra. Man måste nudda micken med läpparna och sjunga för att ljud ska komma in i datorn, och det är omöjligt att spela in gitarren.

Kan det bero på mikrofonen eller är det ljudkortet ? En gåta för mej...

1. Som jag skrev i din andra tråd så levererar inte ditt ljudkort tillräckligt med förstärkning till mikrofonen. Eller omvänt att mikrofonen kräver förmycket förstärkning av ljudkortet.

2. En dynamisk mikrofon är kanske inte det mest ideala att spela in en akustisk gitarr med. En kondensator mikrofon brukar i de flesta fall vara att föredra då den plockar upp mer ljud och detaljer. De har större känslighet och behöver mindre förstärkning.

Så om du ska uppleva någon som helst förändring med att köpa lexicon alpha kortet så måste det leverera mer gain än det kortet du redan har. Annars är du ju tillbaka till ruta noll igen. Kolla upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...