Frukt Postat 3 februari 2009 Postat 3 februari 2009 Hej, jag har nyligen köpt en tascam fw-1082 och har följt installationsguiden steg för steg. Men mitt windows xp sp3 media center kÀnner inte av maskinen nÀr jag rebootar (vilket man ska göra efter man installerat drivrutinerna). Jag anvÀnder en bÀrbar dator med 4pins firewire port, men jag har lÀst om att andra kunnat köra 1082 med 4pins firewire sÄ det borde inte vara problemet. NÄgon som har den blekaste aning om vad jag ska göra? Surfat runt och inte hittat mycket som Àr matnyttigt. /Frukt
Frukt Postat 4 februari 2009 TrĂ„dstartare Postat 4 februari 2009 Det vet jag faktiskt inte. Ăr ingen windows expert, men det Ă€r ju en variant av XP, sĂ„ laddade ner rutinerna för XP. Men det stĂ„r i installationsguiden att windows ska kĂ€nna igen tascam fw-1082 som en ny maskinvara nĂ€r man bootar om datorn och maskinen Ă€r ipluggad. Windows kĂ€nner ingenting alls. Och det borde inte ha ngt att göra med att det Ă€r just en tascam, för den borde kĂ€nna att nĂ„got Ă€r ipluggat till att börja med, och försöka identifiera det som ngt den inte stödjer efter det steget. Men som sagt, kan vara ngt med att media centre inte klarar av sĂ„dant som vanliga XP klarar. Finns inga rutiner pĂ„ tascams hemsida för just media center iaf sĂ„... kan ligga ngt i det. /Frukt
Gilbert Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 Skulle inte förvÄna mig alls om det Àr ME XP som Àr problemet. Du har vÀl strömadaptern i (sÄ du inte försöker köra bus-powered via 4-pin FW)?
Frukt Postat 4 februari 2009 TrÄdstartare Postat 4 februari 2009 Ok, fÄr undersöka. Precis formaterat om och installerat just mediacenter igen, eftersom jag har licens till det. Har definitivt inte rÄd att köpa ngt annat OS, men de kanske gÄr att lösa. Tack iaf, /Frukt
Frukt Postat 4 februari 2009 TrÄdstartare Postat 4 februari 2009 Ok nu börjar jag sniffa fram problemet. Jag provade att koppla in en extern Firewire/usb HD som funkar felfritt genom USB-porten men inte alls via firewire-porten. Och jag har försett HDn med den strömförsörjning pÄ annat sÀtt, eftersom min 4pins firewire-port inte kan göra pÄ egen hand. SÄ det mÄste ha ngt med att firewire inte funkar som det ska. Windows sÀger att det Àr installerad felfritt och fungerar som det ska, men uppenbarligen funkar det inte alls. Uppskattar all typ av hjÀlp /Frukt
Trixter Postat 7 februari 2009 Postat 7 februari 2009 Ok nu börjar jag sniffa fram problemet. Jag provade att koppla in en extern Firewire/usb HD som funkar felfritt genom USB-porten men inte alls via firewire-porten. Och jag har försett HDn med den strömförsörjning pĂ„ annat sĂ€tt, eftersom min 4pins firewire-port inte kan göra pĂ„ egen hand. SĂ„ det mĂ„ste ha ngt med att firewire inte funkar som det ska. Windows sĂ€ger att det Ă€r installerad felfritt och fungerar som det ska, men uppenbarligen funkar det inte alls. Uppskattar all typ av hjĂ€lp /Frukt Tjenare! Installerade sjĂ€lv nyligen min Tascam FW-1082 och upplever en del liknelser av ditt (signal) problem. Den enda skillnaden Ă€r att min Ă€r installerad och klar (utan felmeddelanden eller errors) och jag har fĂ„tt den att fungera till viss del med Reason 4.0. Problemet som jag har upptĂ€ckt Ă€r att INGA signaler gĂ„r ut frĂ„n Tascam -> Datorn. Detta har resulterat i att jag kan styra Tascam'ens reglar frĂ„n Reason 4.0, Cubase SX etc. men inte Ă„t det andra hĂ„llet. đ Gjorde en signalmĂ€tning i Cubase som bekrĂ€ftade detta, signalerna gĂ„r bara Ă„t ett hĂ„ll, Ă„t det andra Ă€r det tok-stopp. Inte ens min "Control Panel" knapp pĂ„ Tascam'en fungerar, vilket den skall redan direkt efter installationen utan vidare configurering. SĂ„ vad har jag kommit fram till.. NĂ€stan ingenting, i denna skrivande stund sitter jag och pillar pĂ„ och försöker lösa det. MEN, jag har kommit fram till tvĂ„ teorier (som gĂ€rna nĂ„gon kan bekrĂ€fta eller dementera) Teori 1: Att Service Pack 3 Ă€r problemet. NĂ€r jag laddade hem drivrutinerna (V 1.60) frĂ„n Tascam.com stod det: "For Windows XP 32-bit Service Pack 2". (Jag kör 32-bit XP Pro, med Service Pack 3.) Teori 2: Att Firewire kortet krĂ„nglar, och isf inte att det Ă€r "trasigt" utan att det Ă€r för "nytt och snabbt" Tascamen. Mitt SWEEX firewire kort kör transfer speed pĂ„ upp till 800Mbps, och detta (observera att det Ă€r en obekrĂ€ftad teori) kanske orsakar problemet..(?) Anledningen till denna teori Ă€r för att jag lĂ€ste en diskution pĂ„ ett annat forum angĂ„ende TASCAM FW-1804, och dĂ€r pĂ„stods det att "Nyare firewire kort" kan ge Ă€ldre enheter problem pg a sin hastighet som den i grund och botten inte Ă€r tillverkad för. NĂ€r den tillverkades var den vanligaste hastigheten runt 400Mbps. NĂ„gon som kan bekrĂ€fta detta? đ Jadu, jag har faktiskt inte en aning alls.. Ska testa att ta bort SP3 till att börja med. En sak som kan strula till det för dig Ă€r 4-Pin anslutningen(?) Kör sjĂ€lv 6-pin mot 6-pin (Manualen rekomenderar detta starkt och att undvika 4-pin). Kommer jag pĂ„ nĂ„got sĂ„ skriver jag direkt, kommer du pĂ„ nĂ„got fĂ„r du gĂ€rna tjoa till dĂ„ vore problem kanske inte Ă€r exakt de samma, men kanske pekar Ă„t samma hĂ„ll. Mvh, trixter
Frukt Postat 7 februari 2009 TrĂ„dstartare Postat 7 februari 2009 (redigerat) Tjena trixter. Tack för svaret. Detta Ă€r inget nytt problem, utan snarare gammalt. Det finns forumdiskussioner frĂ„n drygt 3 Ă„r tillbaka. Och det verkar vara ett firewire problem och inte sĂ„ mycket annat. Teori 1: Att Service Pack 3 Ă€r problemet. NĂ€r jag laddade hem drivrutinerna (V 1.60) frĂ„n Tascam.com stod det: "For Windows XP 32-bit Service Pack 2". (Jag kör 32-bit XP Pro, med Service Pack 3.) SP3 Ă€r ett stort problem, men det finns hot-fixes som tydligen ska rĂ€tta till problemen, men det gör de inte. SĂ„ jag installerade hĂ€r om dagen om windows och kör numer xp pro sp2 (vilket ska vara optimalt för att firewire ska fungera som det ska). Sedan dess har jag Ă€ndrat diverse saker i registret som ska fĂ„ det att fungera, men det gör det heller inte. SĂ„ problemet ligger djupare Ă€n sp3. Teori 2: Att Firewire kortet krĂ„nglar, och isf inte att det Ă€r "trasigt" utan att det Ă€r för "nytt och snabbt" Tascamen. Det Ă€r nĂ„got som i mina öron Ă€r nytt. Att det ska gĂ„ _för_ fort verkar otroligt, men kanske möjligt. Det gĂ„r oavsett sĂ€tta maxspeed pĂ„ firewireporten i regedit, och det borde isf inte vara nĂ„gra problem? Men Ă€r det djupare Ă€n sĂ„, och att det Ă€r firewirekortets chipset som orsakar problemen och inte sjĂ€lva hastigheten, sĂ„ kan det mycket vĂ€l vara sĂ„ att det finns _för nya_ kort för Ă€ldre maskiner som tascam fw-1082. Vad vet jag. FĂ„r kika vidare pĂ„ detta. En sak som kan strula till det för dig Ă€r 4-Pin anslutningen(?) Kör sjĂ€lv 6-pin mot 6-pin (Manualen rekomenderar detta starkt och att undvika 4-pin). Det jag lĂ€rt mig de senaste dagarna Ă€r att skillnaden mellan 6 och 4 pin Ă€r att 6pin förser mottagaren med ström, vilket inte behövs i vĂ„rt fall dĂ„ det medföljer tascam fw-1082. Har dessutom lĂ€st poster pĂ„ forum dĂ€r folk klarat det med 4pins utan problem. Men man börjar undra. =/ Förutom det Ă€r det ingen skillnad alls. Jag kör pĂ„ en laptop, vilket gör det vĂ€ldigt krĂ„ngligt för datorn att driva en 6 pins, Ă€ven med 6pins-firewire i expresskort-format. Det funkar ibland, men inte alltid, beroende pĂ„ vad daton har att driva. Tydligen ska det funka om man stĂ€nger av diverse hĂ„rdvara i datorn, t ex dvd-spelaren och nĂ€tverkskort. Men det Ă€r inget jag kunnat testa Ă€n eftersom jag inte ens installerat maskinen Ă€n. đ Jag har dock hittat en vĂ€ldigt bra kĂ€lla för det hela: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=73829 Jag har mer eller mindre lĂ€st genom hela dĂ€r, och Ă€ven postat en post. Kanske det kan hjĂ€lpa oss tids nog. Jag Ă„terkommer om jag fĂ„r mitt installerat och respons pĂ„ bĂ„da vĂ€garna genom kabeln. /Frukt Redigerat 7 februari 2009 av Frukt
Trixter Postat 7 februari 2009 Postat 7 februari 2009 Tjena trixter. Tack för svaret.Detta Ă€r inget nytt problem, utan snarare gammalt. Det finns forumdiskussioner frĂ„n drygt 3 Ă„r tillbaka. Och det verkar vara ett firewire problem och inte sĂ„ mycket annat. SP3 Ă€r ett stort problem, men det finns hot-fixes som tydligen ska rĂ€tta till problemen, men det gör de inte. SĂ„ jag installerade hĂ€r om dagen om windows och kör numer xp pro sp2 (vilket ska vara optimalt för att firewire ska fungera som det ska). Sedan dess har jag Ă€ndrat diverse saker i registret som ska fĂ„ det att fungera, men det gör det heller inte. SĂ„ problemet ligger djupare Ă€n sp3. Det Ă€r nĂ„got som i mina öron Ă€r nytt. Att det ska gĂ„ _för_ fort verkar otroligt, men kanske möjligt. Det gĂ„r oavsett sĂ€tta maxspeed pĂ„ firewireporten i regedit, och det borde isf inte vara nĂ„gra problem? Men Ă€r det djupare Ă€n sĂ„, och att det Ă€r firewirekortets chipset som orsakar problemen och inte sjĂ€lva hastigheten, sĂ„ kan det mycket vĂ€l vara sĂ„ att det finns _för nya_ kort för Ă€ldre maskiner som tascam fw-1082. Vad vet jag. FĂ„r kika vidare pĂ„ detta. Det jag lĂ€rt mig de senaste dagarna Ă€r att skillnaden mellan 6 och 4 pin Ă€r att 6pin förser mottagaren med ström, vilket inte behövs i vĂ„rt fall dĂ„ det medföljer tascam fw-1082. Har dessutom lĂ€st poster pĂ„ forum dĂ€r folk klarat det med 4pins utan problem. Men man börjar undra. =/ Förutom det Ă€r det ingen skillnad alls. Jag kör pĂ„ en laptop, vilket gör det vĂ€ldigt krĂ„ngligt för datorn att driva en 6 pins, Ă€ven med 6pins-firewire i expresskort-format. Det funkar ibland, men inte alltid, beroende pĂ„ vad daton har att driva. Tydligen ska det funka om man stĂ€nger av diverse hĂ„rdvara i datorn, t ex dvd-spelaren och nĂ€tverkskort. Men det Ă€r inget jag kunnat testa Ă€n eftersom jag inte ens installerat maskinen Ă€n. đ Jag har dock hittat en vĂ€ldigt bra kĂ€lla för det hela: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=73829 Jag har mer eller mindre lĂ€st genom hela dĂ€r, och Ă€ven postat en post. Kanske det kan hjĂ€lpa oss tids nog. Jag Ă„terkommer om jag fĂ„r mitt installerat och respons pĂ„ bĂ„da vĂ€garna genom kabeln. /Frukt Jadu, jag har sjĂ€lv snart inget hĂ„r kvar pĂ„ huvudet av allt gnuggande.. Avinstallerade nyss Service Pack 3, installerade om Tascam V1.60, vilket inte gjorde nĂ„gon nytta alls.. exakt samma problem.. đ Gick in i regedit och lade till SidSpeed 2 pĂ„ min tascam enhet (vilket skulle generera en firewire hastighet pĂ„ 400 (standardvĂ€rde).. exakt samma problem... đ Vad trött man blir.. Ska gnugga vidare.. đ
Frukt Postat 7 februari 2009 TrĂ„dstartare Postat 7 februari 2009 Jadu, jag har sjĂ€lv snart inget hĂ„r kvar pĂ„ huvudet av allt gnuggande.. Avinstallerade nyss Service Pack 3, installerade om Tascam V1.60, vilket inte gjorde nĂ„gon nytta alls.. exakt samma problem.. đ Gick in i regedit och lade till SidSpeed 2 pĂ„ min tascam enhet (vilket skulle generera en firewire hastighet pĂ„ 400 (standardvĂ€rde).. exakt samma problem... đ Vad trött man blir.. Ska gnugga vidare.. đ Ok, men dĂ„ Ă€r det nog inte sĂ„ att det Ă€r _för nytt_ för vĂ„r tascam. Om det inte fungerade med att Ă€ndra sidspeed alltsĂ„. SĂ„ tror nog det Ă€r nĂ„got sync problem isf. Har du kollat sĂ„ att allt Ă€r rĂ€tt i Tascam Control panel? Det gĂ„r ju starta den genom windows ocksĂ„, inte bara via mixerbordets tascams snabbknapp?
equality Postat 7 februari 2009 Postat 7 februari 2009 Följer trÄden med intresse dÄ jag sjÀlv funderat pÄ Tascams fw 1082. Börjar den inte bli lite gammal nu förresten? En sÀkert amatörmÀssig undring: Jag har en fw extern HD dÀr dator-h-e:tet vÀgrade boota ö h t med SP 3. Till slut hittade jag lösningen genom att disabla 1394 nÀtverksadaptern (eller nÀtverksbryggan kanske det heter) i nÀtverksanslutningar sedan dess funkar det felfritt. Kanske vÀrt att testa.
Frukt Postat 7 februari 2009 TrĂ„dstartare Postat 7 februari 2009 (redigerat) Följer trĂ„den med intresse dĂ„ jag sjĂ€lv funderat pĂ„ Tascams fw 1082. Börjar den inte bli lite gammal nu förresten? En sĂ€kert amatörmĂ€ssig undring: Jag har en fw extern HD dĂ€r dator-h-e:tet vĂ€grade boota ö h t med SP 3. Till slut hittade jag lösningen genom att disabla 1394 nĂ€tverksadaptern (eller nĂ€tverksbryggan kanske det heter) i nĂ€tverksanslutningar sedan dess funkar det felfritt. Kanske vĂ€rt att testa. Jo dĂ„, den Ă€r avstĂ€ngd. HjĂ€lpte mig dock inte mycket. Min externa HD vill inte hittas via firewireporten heller, endast via USB. Och ifall fw-1082 börjar bli gammal vet jag inte. Klart, jĂ€mför man med nyare saker med roligare funktioner sĂ„ Ă€r det nog sĂ„. Det jag gillar med fw-1082 Ă€r att den Ă€r prisvĂ€rd, och fyller mĂ„nga funktioner. SĂ„ för mig duger den utmĂ€rkt. Bara laptopbaserade windows Ă€r villigt nog att samarbeta. đ Ă terkommer vid framgĂ„ng. /frukt Redigerat 7 februari 2009 av Frukt
Gilbert Postat 8 februari 2009 Postat 8 februari 2009 Teori 1: Att Service Pack 3 Àr problemet. NÀr jag laddade hem drivrutinerna (V 1.60) frÄn Tascam.com stod det: "For Windows XP 32-bit Service Pack 2". (Jag kör 32-bit XP Pro, med Service Pack 3.) Har aldrig hört talas om att SP3 skulle orsaka nÄgra problem. Troligtvis sÄ hade inte SP3 kommit ut nÀr denna drivrutin slÀpptes.
Trixter Postat 8 februari 2009 Postat 8 februari 2009 Följer trÄden med intresse dÄ jag sjÀlv funderat pÄ Tascams fw 1082. Börjar den inte bli lite gammal nu förresten? En sÀkert amatörmÀssig undring: Jag har en fw extern HD dÀr dator-h-e:tet vÀgrade boota ö h t med SP 3. Till slut hittade jag lösningen genom att disabla 1394 nÀtverksadaptern (eller nÀtverksbryggan kanske det heter) i nÀtverksanslutningar sedan dess funkar det felfritt. Kanske vÀrt att testa. Jo Àven jag har sett till att nÀtverksadaptern Àr inaktiverad, gjorde dessvÀrre ingen skillnad för mig. Ska prova att ansluta nÄgon annan enhet i Firewire enheten idag och se om Àven den krÄnglar.. Om kortet ser ut att fungera ska jag testa med att köpa ny 6-pin-sladd. Om kortet inte svarar pÄ den andra enheten ska jag gÄ och rycka polarns och testa med hans kort. Saker jag testat hittils utan resultat: 1. Updaterade tascam'ens firmware. 2. Updaterade drivrutinerna till de senaste. 3. Avinstallera Service Pack 3. 4. Flyttade Firewire kortet till en annan position pÄ moderkortet och installerade om. 5. Tog hem drivrutinerna pÄ nytt till firewire kortet, installerade om. 6. StÀllde in "SidSpeed" i Regedit för Tascam anslutningen. 7. Avinstallerat och installerat enheten pÄ nytt ca 35ggr (eftersom vid varje Àndring rensar jag och börjar om). UpptÀckte dock att Avinstallationen för drivrutinerna funkar förbannat dÄligt. För varje gÄng jag gjort den lÀmnade den kvar skit i Windows system. Jag hade 35st(!) WF1082Panel.exe (WF1082Panel(1).exe, WF1082Panel(2).exe, WF1082Panel(3).exe etc etc.) samt blandat skrÀp bland systemfilerna. Vettetusan varför den inte rensar bort allt vid avinstallationen.. Jaja, har nu gjort en "SystemÄterstÀllning" och rensat bort precis allt, sÄ nu Àr datorn sÄ som den var innan jag pÄbörjade nÄgon installation alls.. Tillbaka pÄ ruta 1 med andra ord....
Trixter Postat 8 februari 2009 Postat 8 februari 2009 Jo Ă€ven jag har sett till att nĂ€tverksadaptern Ă€r inaktiverad, gjorde dessvĂ€rre ingen skillnad för mig. Ska prova att ansluta nĂ„gon annan enhet i Firewire enheten idag och se om Ă€ven den krĂ„nglar.. Om kortet ser ut att fungera ska jag testa med att köpa ny 6-pin-sladd. Om kortet inte svarar pĂ„ den andra enheten ska jag gĂ„ och rycka polarns och testa med hans kort. Saker jag testat hittils utan resultat: 1. Updaterade tascam'ens firmware. 2. Updaterade drivrutinerna till de senaste. 3. Avinstallera Service Pack 3. 4. Flyttade Firewire kortet till en annan position pĂ„ moderkortet och installerade om. 5. Tog hem drivrutinerna pĂ„ nytt till firewire kortet, installerade om. 6. StĂ€llde in "SidSpeed" i Regedit för Tascam anslutningen. 7. Avinstallerat och installerat enheten pĂ„ nytt ca 35ggr (eftersom vid varje Ă€ndring rensar jag och börjar om). UpptĂ€ckte dock att Avinstallationen för drivrutinerna funkar förbannat dĂ„ligt. För varje gĂ„ng jag gjort den lĂ€mnade den kvar skit i Windows system. Jag hade 35st(!) WF1082Panel.exe (WF1082Panel(1).exe, WF1082Panel(2).exe, WF1082Panel(3).exe etc etc.) samt blandat skrĂ€p bland systemfilerna. Vettetusan varför den inte rensar bort allt vid avinstallationen.. Jaja, har nu gjort en "SystemĂ„terstĂ€llning" och rensat bort precis allt, sĂ„ nu Ă€r datorn sĂ„ som den var innan jag pĂ„började nĂ„gon installation alls.. Tillbaka pĂ„ ruta 1 med andra ord.... SĂ„.. Ăntligen efter mycket om och men fungerar nu min Tascam som den skall.. Lösningen: Köpte och installerade ett nytt Firewire kort. Mitt Sweex 800Mbps (Art: FW001) fick lĂ€mna plats Ă„t ett Belkin 400Mbps (Art: F5U503vea1). Med det nya kortet hoppade allt igĂ„ng direkt. Bara för att verifiera avinstallerade jag och bytte tillbaka till mitt gamla kort (som Ă€ven det egentligen Ă€r sprillans nytt), men Ă„terfick dĂ„ samma problem. Avinstallerade igen och slĂ€ngde in det nya, och vips hoppade allt igĂ„ng igen.. đ Eftersom bĂ„da korten (trots olika tillverkare) hade Chipset frĂ„n Texas Instruments drar jag slutsatsen att detta inte var orsaken, samt att bĂ„da korten fungerar som dom skall med andra enheter.. DĂ„ kvarstĂ„r bara (Trots att jag tycker att det Ă€r vĂ€ldigt (o)lustigt) hastigheten som skiljer dem Ă„t.. đ Klarar inte Tascam FW-1082 av 800Mbps Firewire kort? Vore nice om nĂ„gon sak-kunnig med lite erfarenhet av denna enhet kunde bekrĂ€fta eller dementera det.. Förhoppningsvis kanske denna lĂ€rdom kan lösa problem för andra i framtiden. Greets
equality Postat 8 februari 2009 Postat 8 februari 2009 Kul att du fick det att funka till slut. Vore trist att behöva pruta pÄ hastigheten för detta. Burken tycks ha gÄtt ner kraftigt i pris. Tips pÄ billigt stÀlle?
Trixter Postat 8 februari 2009 Postat 8 februari 2009 Kul att du fick det att funka till slut. Vore trist att behöva pruta pĂ„ hastigheten för detta. Burken tycks ha gĂ„tt ner kraftigt i pris. Tips pĂ„ billigt stĂ€lle? Tjenare! BestĂ€llde min FW-1082 frĂ„n Gigasonic i CA, USA. Gick pĂ„ 6200.- inkl frakt och de "behandlingsavgifter" pĂ„ ca 570.- tullen fick för sig. VĂ€ldigt nöjd med deras service och rekomenderar dem varmt. Tog inte mĂ„nga dagar att fĂ„ hem den heller. đ AngĂ„ende hastigheten pĂ„ FW tror jag inte att det gör en sĂ„ stor skillnad. LĂ€r dock visa sig nu nĂ€r jag kommer igĂ„ng. đ NĂ€r denna enhet började produceras var 400Mbps "snabbt" nog, sĂ„ den Ă€r anpassad efter detta (Men givetvis vore det nice om dom kunde fixa lite drivrutiner för att hĂ€nga med den övriga utvecklingen pĂ„ marknaden). Behöver du hjĂ€lp med installationen kan jag guida dig, jag har gjort den ganska precis 45ggr totalt nu. đ
equality Postat 8 februari 2009 Postat 8 februari 2009 Behöver du hjĂ€lp med installationen kan jag guida dig, jag har gjort den ganska precis 45ggr totalt nu. đ đ Ja fy f.. vad gör man inte för att fĂ„ ögon(öron-?)stenarna att funka. Tack iaf. NĂ€r började den produceras? 2003? 6200:- lĂ„ter bra tycker jag . Thomann ligger en tusing dyrare.
Trixter Postat 9 februari 2009 Postat 9 februari 2009 đ Ja fy f.. vad gör man inte för att fĂ„ ögon(öron-?)stenarna att funka. Tack iaf. NĂ€r började den produceras? 2003? 6200:- lĂ„ter bra tycker jag . Thomann ligger en tusing dyrare. Tjenare igen! Ăr lite osĂ€ker nĂ€r den började produceras, antingen 2003 eller 2005, men nĂ„gonstans dĂ€romkring stĂ€mmer. Om du köper den frĂ„n Gigasonic ingĂ„r (givetvis) nĂ€tadaptern, men den tvĂ„-polig sladden som skall anslutas till adaptern har "engelsk" vĂ€gganslutning, SĂ„ om du inte har en "svensk" liggandes hemma sĂ„ fĂ„r du införskaffa en sĂ„dan: http://www.misco.se/Archive/Images/Product...d/2340_stor.gif Kostar dock inte mĂ„nga tior och finns att köpa nĂ€stan överallt. âșïž
Frukt Postat 9 februari 2009 TrĂ„dstartare Postat 9 februari 2009 SĂ„.. Ăntligen efter mycket om och men fungerar nu min Tascam som den skall.. Lösningen: Köpte och installerade ett nytt Firewire kort. Mitt Sweex 800Mbps (Art: FW001) fick lĂ€mna plats Ă„t ett Belkin 400Mbps (Art: F5U503vea1). Med det nya kortet hoppade allt igĂ„ng direkt. Bara för att verifiera avinstallerade jag och bytte tillbaka till mitt gamla kort (som Ă€ven det egentligen Ă€r sprillans nytt), men Ă„terfick dĂ„ samma problem. Avinstallerade igen och slĂ€ngde in det nya, och vips hoppade allt igĂ„ng igen.. âșïž Eftersom bĂ„da korten (trots olika tillverkare) hade Chipset frĂ„n Texas Instruments drar jag slutsatsen att detta inte var orsaken, samt att bĂ„da korten fungerar som dom skall med andra enheter.. DĂ„ kvarstĂ„r bara (Trots att jag tycker att det Ă€r vĂ€ldigt (o)lustigt) hastigheten som skiljer dem Ă„t.. đ Klarar inte Tascam FW-1082 av 800Mbps Firewire kort? Vore nice om nĂ„gon sak-kunnig med lite erfarenhet av denna enhet kunde bekrĂ€fta eller dementera det.. Förhoppningsvis kanske denna lĂ€rdom kan lösa problem för andra i framtiden. Greets Hej igen! Mitt fungerar fortfarande inte, inga framsteg alls. Sitter i telefonkö till Dell just nu, och ska be att fĂ„ skicka in datorn igen sĂ„ att de fixar firewire denna gĂ„ng. Det fungerar inte ens med en extern hĂ„rddisk sĂ„ man kan inte begĂ€ra att ett ljudkort ska fungera. Men ditt problem med hastighet pĂ„ överföringen Ă€r nog inga problem alls. Din tascam Ă€r producerad för 400 som du sa, tror inte ens den Ă€r kapabel att köra snabbare. Och om den Ă€r det sĂ„ har den isf ingen nytta av det. Sedan om du hade 800 hastighet pĂ„ ditt gamla firewirekort, sĂ„ borde den haft en 9pins port för 800, och en 6pins för 400? Men ser att det har det inte om jag sökte pĂ„ kortet. Jag har fortfarande att lĂ€ra om firewire alltsĂ„ đ Antar att de e 1394a. Jaja, tack för all hjĂ€lp, lutar Ă„t att köpa en Mac Mini nu faktiskt, dels för att den Ă€r prisvĂ€rd, och tyst. Det verkar vara aldeless för mkt krĂ„ngel med dell Ă„ deras laptops nĂ€r det kommer till musikproduktion. /Frukt
Gardinen Postat 9 februari 2009 Postat 9 februari 2009 Firewire 800 och Windows XP Àr ett STOOORT nono. PÄ min PC fick jag inte alls igÄng mitt Fireface 800 med firewire800 kortet utan att köra dessa instruktioner först: http://www.rme-audio.com/english/techinfo/fw800sp2.htm Detta fungerar sjÀlvklart lika bra med andra ljudkort av andra tillverkare. Men efter att ha kört dessa funkade det hur bra som helst. Och samma procedur gÀller Àven nÀr jag ska köra min Macbook Pro med Windows XP, dÄ Àven denna har firewire 800. Service Pack 3 tycker man ju borde lösa detta problem frÄn början, men icke. Jag vet inte ifall det har löst sig i Vista eller nÀstkommande Windows 7.
Trixter Postat 9 februari 2009 Postat 9 februari 2009 Hej igen! Mitt fungerar fortfarande inte, inga framsteg alls. Sitter i telefonkö till Dell just nu, och ska be att fĂ„ skicka in datorn igen sĂ„ att de fixar firewire denna gĂ„ng. Det fungerar inte ens med en extern hĂ„rddisk sĂ„ man kan inte begĂ€ra att ett ljudkort ska fungera. Men ditt problem med hastighet pĂ„ överföringen Ă€r nog inga problem alls. Din tascam Ă€r producerad för 400 som du sa, tror inte ens den Ă€r kapabel att köra snabbare. Och om den Ă€r det sĂ„ har den isf ingen nytta av det. Sedan om du hade 800 hastighet pĂ„ ditt gamla firewirekort, sĂ„ borde den haft en 9pins port för 800, och en 6pins för 400? Men ser att det har det inte om jag sökte pĂ„ kortet. Jag har fortfarande att lĂ€ra om firewire alltsĂ„ đ Antar att de e 1394a. Jaja, tack för all hjĂ€lp, lutar Ă„t att köpa en Mac Mini nu faktiskt, dels för att den Ă€r prisvĂ€rd, och tyst. Det verkar vara aldeless för mkt krĂ„ngel med dell Ă„ deras laptops nĂ€r det kommer till musikproduktion. /Frukt Mac Ă€r vĂ€l att föredra nĂ€r det gĂ€ller musikproduktion, var lite inne pĂ„ en Mac jag ocksĂ„ men valde tillslut en stationĂ€r Hp som grund, mest eftersom det Ă€r den arbetsmiljön jag Ă€r hemmavan vid. đ Simma lugnt och hoppas att Ă€ven dina problem löser sig!
Trixter Postat 9 februari 2009 Postat 9 februari 2009 Firewire 800 och Windows XP Ă€r ett STOOORT nono. PĂ„ min PC fick jag inte alls igĂ„ng mitt Fireface 800 med firewire800 kortet utan att köra dessa instruktioner först: http://www.rme-audio.com/english/techinfo/fw800sp2.htm Detta fungerar sjĂ€lvklart lika bra med andra ljudkort av andra tillverkare. Men efter att ha kört dessa funkade det hur bra som helst. Och samma procedur gĂ€ller Ă€ven nĂ€r jag ska köra min Macbook Pro med Windows XP, dĂ„ Ă€ven denna har firewire 800. Service Pack 3 tycker man ju borde lösa detta problem frĂ„n början, men icke. Jag vet inte ifall det har löst sig i Vista eller nĂ€stkommande Windows 7. DĂ€r ser man. Man lĂ€r sĂ„ lĂ€nge man lever. đ Hade faktiskt inte hört eller lĂ€st nĂ„gonstans att det just var XP som fuxxade upp sig nĂ€r det gĂ€llde 800 kort. Tackar för tipset, kanske vĂ€rt att riva ur kortet Ă„ter och testa detta dĂ„, men det vettafan om jag vĂ„gar nu. đ
Gardinen Postat 9 februari 2009 Postat 9 februari 2009 Om man fixar det enligt RME's hemsida sÄ funkar det hur bra som helst med firewire 800 kort. Huruvida man uppnÄr full hastighet Àr vÀl en annan femma.
Trixter Postat 9 februari 2009 Postat 9 februari 2009 Om man fixar det enligt RME's hemsida sĂ„ funkar det hur bra som helst med firewire 800 kort. Huruvida man uppnĂ„r full hastighet Ă€r vĂ€l en annan femma. Jo sitter hĂ€r och klurar om jag skall göra ett försök, men samtidigt nu funkar allt som det skall sĂ„ 800 kortet fĂ„r nog ligga i sin kartong tills dess att jag mĂ€rkar att jag behöver det. đ Bra att det finns en guide att tillgĂ„ iaf sĂ„ man slipper testa sig fram.. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.