Jump to content
Annons

Hjälp med LP 8 i live-sammanhang


daniel_hejhopp

Recommended Posts

Hej! Jag och mitt pojkband skall spela en låt live nästa vecka. Det blir tre på sång, en på el-piano (via midi) samt en låt som är gjord i Logic i bakgrunden. Själva bakgrundsmusiken hade jag tänkt att bounca till ett spår, och sedan köra det spåret utan effekter i Logic, för att det inte skall dras någon nämnvärd processorkraft till det. Eftersom vi spelar pojkbandsmusik skulle vi vilja ha auto-tune på sången, och el-pianot vill jag helst spela via midi i logic eftersom EVP88 har ett grymt ljud. Viktigast är förstås att jag får auto-tune, eftersom jag inte kan sjunga för fem öre.

Finns det möjlighet att köra auto-tune i live-sammanhang om datorn inte belastas i övrigt? och hur skall jag då konfiguera Core Audio-inställnignarna för att få en så låg latency som möjligt? Det får givetvis aldrig bli core overload eller liknande, så lite marginal i processorkraft förstår jag att vi måste ha. Vilka variabler är det jag skall jag pilla på? Det är givetvis inte så höga krav på ljudkvalitet.

Ni får även gärna komma med andra tips på hur man kan minska belastningen på systemet. Att ha Dashboard avstängt och sådant. 🙂

http://img119.imageshack.us/img119/2338/bild3lc1.gif

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag testade att bounca allt och sedan köra ett nytt projekt med två spår (ett som bestod av det jag bouncade och ett med auto-tune på live-sången), och det fungerade ju utmärkt.

Trots det ksulle jag fortfarandra vilja ha lite tips på vilka isntällningar det är jag skall pilla på i core audio-inställningarna för att minska fördröjning och vara säker på att det inte blir någon overload. Buffertstorleken är ju självklar, men vad fan gör allt annat? "Processor Buffert Range" etc..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bufferstorleken är i stort sett det enda du kan göra.

Vissa pluggar genererar latency (adaptive limiter, linear phase EQ och säkert många fler). Undvik dom.

edit: Stavfel

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...