Jump to content
Annons

Presonus Firebox fungerar ej


JonteJunta (oregistrerad)

Recommended Posts

JonteJunta (oregistrerad)

Köpte precis en Presonus Firebox i den naiva tron om att det bara skulle vara att plugga in och köra. Vilket den till viss del gjorde, men endast på min Powerbook. Självklart är det så att det är till min stationära PC jag helst skulle vilja använda den. Som det är nu kan jag inte ens spela upp ett ensamt midi-spår utan att få drop-outs; och att köra ett projekt med fler spår är bara att glömma. Samma sak sker i mediaspelaren och Itunes. Har kollat runt på diverse forum och med supporten. Har gått igenom Presonus "7 vägar till att få kortet att fungera" utan resultat. Det är uppenbart att det inte är något fel på själva kortet utan någon annan lurig (och alltför vanlig) hårdvaru- eller windowskrock.

Är det någon som använder Firebox eller Firepod och känner igen sig?

Alla tips mottas med glädje (även från användare av andra FW-interface), skulle gärna se att jag slapp byta Fireboxen bara för att jag inte klarar av att ratta till min PC så att det fungerar.

/J

(Denna tråd borde såklart ha hamnat i Ljudkort och inte här, sorry)

Redigerat av JonteJunta
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du använt andra firewire-kort till samma dator innan utan problem?

Det som brukar ge problem är ju oftast firewire-interfacet eller chipsetet på moderkortet. Vad har du för moderkort i burken?

Har du någon kompis som har ett firwire-interface för PCI som du skulle kunna låna så kan det ju vara värt ett försök.

Det är ju med största sannolikhet som du säger att det inte är något fel på fireboxen, eftersom den funkar bra till din PB.

Och då är ju även risken att ett annat firewire-kort skulle ha samma problem.

(och bara för att klargöra så menar med firewire-kort själva ljudinterfacet/kortet och med firewire-interface menar jag firewire-ingången på din dator)

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

JonteJunta (oregistrerad)

Tack för svaret rainydays.

För alla som i framtiden stöter på samma problem så kan jag i a f meddela att lösningen för mig låg i att byta PCI-plats på mitt firewire-interface (alltså firewire-kortet som jag kopplat Fireboxen till, datorn´s "interna" var tydligen inget att ha). Nu verkar min Firebox vara på väg att bli funktionsduglig; tyvärr får jag inte ner den i lägre latencynivåer än 10 ms för tillfället, vilket i o f fungerar för mig, men det är inte så mycket mindre än mitt gamla Terratec-kort. Well, well, det kanske löser sig med lite mer trimning.

Jag kör en HP AMD 64 X2 3800+ / 1024MB - Någon som har några konkreta förslag på vad jag kan göra för att få ner latencyn?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
  • 3 månader senare...

Jag har ett problem med mitt externa firebox ljudkort som håller på att driva mig till vansinne.

Datorn jag har till förfogande är en imac som jag satt in Logic studio 8 på och hade för avsikt att använda presonus firebox externa ljudkort som jag köpt.

Jag får dock inte det att funka ok.

Problemen som jag får är att ljudet sprakar fruktansvärt, det far bort tidvis och phono och inputknapparna på framsidan funkar inte alls som de borde.

Vidare pendlar ljudet mellan vänser och höger hörlur beroende på hur jag skruvar på exempelvis phonoknappen.

Volymen följer heller inga vanliga mönster, utan den kommer och går varefter man skruvar.

Ibland blir det högre volym när man skruvar åt motsatt fel håll alltså.

Är det någon därute som kanske har något svar på vad detta kan vara?

Är det ljudkortet det är fel på eller har jag missat något väsentligt.

Jag är relativt grön vad gäller inspelning.

Mkt tacksam för svar

/ Johnny

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...