Jump to content
Annons

Genomföra större test av ljudformat?


Björn Olsberg

Recommended Posts

Vad sägs om att göra om testet lite mer vetenskapligt? Fler olika klipp med olika typer av musik, och kanske tre eller fler olika nivåer av komprimering?

För all del. Men jag måste kolla med dig, ska testet vara vetenskapligt eller "bara" en större variant av detta test? Om det är det förstnämnda så måste vi använda riktiga blindtester´. För ändamålet finns alldeles ypperliga program som hjälper att statistiskt säkerställa att den fil man tycker är kodad verkligen är en upplevelse och inte en gissning.

Ska testet "bara" göras i större form än det i denna tråd, vet jag egentligen inte hur stor mening det är. Jag tror vi kommer lägga ner mycket tid och energi på något som ändå inte säger något säkert.

Man kan lägga upp ett vetenskapligt test på flera sätt. Jag börjar med att ge några förslag.

1. Multiformat i en given bithastighet.

Fem ljudformat med fem ljudexempel per format. Förslag på format mottages gärna.

Jag föreslår Itunes aac, nero aac, Lame mp3, Ogg Vorbis och Windows Media Audio. Samtliga i 80 (eller 96) kbps bithastighet. (Högre bithastigheter kommer bli svåra för många att urskilja, främst aac och Ogg Vorbis, enligt mina erfarenheter).

2. Mp3-format, multi-bithastighet

Var går gränsen för att "vanlig musik" i de flestas öron ska upplevas transparent? Vi testar Lame 3.97 b2 med fem olika ljudexempel i kvalitetsinställning 4, 5, 6, 7 och 8. Kommer motsvara bithastigheter mellan ungefär 118 - 190 kbps. Kanske är det detta test jag skulle tycka var mest relevant i ett vetenskapligt test.

3. Test av olika mp3-kodare.

Lame, Fraunhofer med flera. Dock har det gjorts flera sådana tester redan så frågan är hur mycket ett ytterligare skulle tillföra.

Om någon triggar, kan jag bidra med att sätta upp testet tillsammans med lämplig programvara och därefter sammanställa testresultaten. Men vi behöver i så fall ljudklipp att testa med. Antingen samlar vi ihop ljudklipp från vår egen musikkatalog (wave/aiff förstås). Eller gör vi latvarianten och använder kända ljudklipp som kodare ofta har problem med att koda korrekt och som ofta används på Hydrogenaudio vid liknande tester (se länk till ursprungstråd i första inlägget).

Idén kommer från tråden Utmaning: Avgör vad som är mp3 128kbps, Kan du höra?

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det låter som en bra idé. 1:an och 2:an låter intressanta att genomföra.

Skulle vara kul att veta om .wma verkligen är så mycket bättre än .mp3 som Microsoft säger.

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...