Jump to content
Annons

Macbook eller Macbook Pro


Leslie

Recommended Posts

Har läst igenom trådarna ang. Macbook här men inte riktigt fått den info jag behöver.

Har pratat med flera olika försäljare och dom rekommenderar olika.

Den ena säger att en Macbook räcker och den andra säger att en Macbook Pro blir MKT bättre för det ändamål jag söker. (och det är ju typ 10.000kr's skillnad)

Ska ha datan som ren proddata, förproduktion och (möjligtvis) efterbearbetning.

Och visst det är möjligt att jag behöver en inspelningskanal så jag kan lägga lite sångspår. Har Logic pro7 och tänkte köpa ett någorlunda sjysst firewireljudkort och en extern firewire hårddisk.

Hursomhelst, skillnaden mellan macbook och macbookpro är att grafikkortet inte är integrerat i moderkortet i macbook pro (som jag har förstått) och det leder till mer minne. Men vafan!? det är väl bara att stoppa in mer ramminne i macbooken!??

Sen så har jag även hört att macbook/mcbookpro's prestanda kan jämföras med en powermac g5's prestanda, stämmer det?

Och den andra säger att det inte går att jämföra men att powermac är en starkare data.

Sen så pratade även försäljaren om att Macbook Pro har en mkt bättre Firewire anslutning än den vanliga Macbooken. Spelar det någon roll???

Hoppas nån orkar svar :rolleyes:

MvH Richard

Edit: Hörde också nått om Core2 ska komma snart? vet inte riktigt om dom kommer vara svindyra eller när dom kommer (eller vad det är ens hehe).

Edit2: MacBook Pro

Macbook

Edit3: Eller vafan SKA jag köpa en stationär G5'a ist?? bor så himla litet och får fasen inte plats egentligen... hjäälp mig!!

Redigerat av Leslie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror inte du ångrar dig om du skaffar en MacBook Pro, extern FW HD och ljudkort and you're set for success 😎

MacBook skulle jag nog inte ens fundera över, det är mer konsumentprodukt och ingen produktionsmaskin... (sa han och duckade!!) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

fasen, inte det svaret jag ville ha!! hahaha

Men jag hajjar fortfarande inte varför man ska satsa på en Macbookpro, visst den har fler anslutningar och ett bättre grafikkort MEN den kostar ju typ 10.000:- mer! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

nu ska jag visa 2 olika offerter

denna är från Apple

uppgradering logic pro 6 -> logic pro 7 : 2.396:-

17" MacBook Pro - 2.16 ghz Intel Core Duo + 2gig ram : 24.348:-

och en försäkring på 3år med garanti m.m. : 3.356:-

rabatt : - 657:-(hehe tack så mkt)

summa ex moms : 29.453:-

Och denna är från Estrad (bra service förresten)

Macbook 2ghz inte core duo, 512ram 60gig hd. med superdrive... : 10.236:-

ramminne *2 : 2392:-

Ljudkort presonus Firebox : 2796:-

m-audio (midi klaviatur) : 772:-

logic uppgradering till 7an : 1996:-

iomega Usb hårddisk på 250gig (tror den är 7200rpm) : 1996:-

Summa Ex. Moms 20.188:-

(konstigt att de två senaste produkterna kostade lika mkt hmm)

Redigerat av Leslie
Link to comment
Dela på andra sajter

MacBook: Tekniska specifikationer

MacBook Pro: Tekniska specifikationer

MacBook har alltså en Firewire 400, men ingen Firewire 800.

Eftersom MacBooken kommer med en 5400 rpm hårddisk är det viktigt att man skaffar en extern firewiredisk att kasta sina ljudfiler på.

Vad gäller grafiken tror jag nog att MacBooken räcker gott, om du inte behöver möjlighet att köra dubbla skärmar.

MacBookens grafikkrets knycker visserligen minne från maskinen, men inte så där farligt.

Apple Store är dyra på minnen. Tycker du i efterhand att maskinen behöver mer minne, köp extra ramminne själv och stoppa in i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack!

Men en av killarna jag snacka med sa att det bara finns en firewire utgång på Macbooken så därför kör jag en Usb2 hårddisk (iomega Usb hårddisk 7200rpm) och ett Firewire ljudkort (presonus Firebox)

Och han sa också att Usb2 är aningen snabbare än firewire så det är lika bra att köra på en Usb hd!

Stämmer det??

Men ärligt, tycker ni att det är värt att köpa en MacBook pro som har snabbare firewire, aaaaningen snabbare processor och större skärm och bättre grafikkort!?

Men pröjsa 14.000:- extra?

nu när jag läser upp allt så väger det upp en del asså... svårt val 😕

Redigerat av Leslie
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk vad mycket skit försäljare snackar!

1 Macbook har visst core duo

2 Det är endast 17"-versionen av Macbook Pro som har Firewire 800

3 Varken Macbook eller Macbook Pro har fler än en Firewire 400

4 USB2 är inte snabbare än Firewire 400 och kan ej rekommenderas om du ska köra musik till en extern HD

Macbook Pro har dock sina fördelar när det gäller musikinspelning:

1 upplösning på skärmen

2 utbyggnadsbar genom expresscardplatsen (det kommer både FW800-kort och SATA-kort inom en snar framtid)

3 Möjlighet att välja snabbare hårddisk

Men som du märkt blir det en hel del dyrare, och jämför vi processorkraft är skillnaden minimal mellan det dyrare och det billigare alternativet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en av killarna jag snacka med sa att det bara finns en firewire utgång på Macbooken så därför kör jag en Usb2 hårddisk (iomega Usb hårddisk på 250gig)  och ett Firewire ljudkort (presonus Firebox)

Mja, du har bara en Firewireport i datorn.

Men du kan självklart låta ditt ljudkort och en hårddisk dela på bandbredden i din firewireanslutning. Det är därför du har två kontakter i din Firebox. En kopplar du till datorn, och i den andra kan du länka vidare till hårddisken.

Hur många kanaler spelar du in simultant på din Firebox?

Du blir ju extra trafik fram och tillbaka i din firewirekabel - men jag har gjort 16 kanalers inspelning på en iBook med en firewirehårddisk seriellt kopplad efter ett ljudkort. Så jag tror inte att du maxar gränsen för Firewire400 med ditt Firebox heller.

Och han sa också att Usb2 är aningen snabbare än firewire så det är lika bra att köra på en Usb hd!
USB2.0 = 480 Mbps

Så USB2 är snabbare i teorin... men inte i praktiken.

I verkligheten är USB-diskarna lite långsammare i överföring så pass att en Firewirehårdisk blir snabbare.

Men det gör iofs inte USB-hårddisk till ett dåligt val. Jag skulle tro att du klarar dig med MacBook.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tack för era svar

Peth, jag skrev fel, Macbook 2ghz inte core duo, ska vara intel (inte inte) 🙂

Vad är ett Sata kort?? Men räcker det inte med en firewire 400? Är det då främst för hårddiskar som en snabb firewire är bra då?

Linus, jag ska inte köra någon truminspelning eller så, räcker med en kanal åt gången. och jag tror han sa att den endast hade 2 line/mic in och 4 line/out

ok så då hoppar jag usb hårddisken och kör en firewire som jag seriekopplar med ljudkortet... hmm shit va omständigt, är det problemfritt?? 😕

Redigerat av Leslie
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror han sa att den endast hade 2 line/mic in och 4 line/out
Beror på om du räknar stereopar? 😕

PREFIREBOX_L.jpg

Jag ser iaf 4 monoingångar (2 mik/line in och 2 extra line in) och 3 stereoutgångar (dvs. 6 monoutgångar). Plus att du har digital in och ut via SPDIF. 🙂

Jag skulle rekommendera dig att skaffa en extern disk som har både Firewire och USB2.

Hakuna Matata! 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

hehe ja, det är väl trevligt att jag har 2 ingångar till :rolleyes:

men fasen jag kan fortfarande inte bestämma mig.

Om dom delar på firewire kabeln så lär ju ljudkortet inte trivas i låg latency?? eller blir datans prestanda sämre och det går inte att spela upp lika många kanaler t.ex.

Går det att köra en 20 vst instrument och pluggar på det plus några audiospår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att köra en 20 vst instrument och pluggar på det plus några audiospår?

Var det inte Logic du skulle köra? Inget VSTi där inte :rolleyes:

Och sen så här i slutet efter att du beskrivit att du inte ska köra några tunga saker så slänger du in detta med 20 VST instrument och pluggar på det.. Det suger processor som tusan det.. Men inte hårdiskhastighet (så vida det inte är nåt saftigt samplelibrary du ska köra)

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, är skadad från gamla logic tiden...

Men softsynthar, Logics egna sytnhar/samplers främst, sen visst ez drummer, kanske reaktor osv, du vet :rolleyes:

Men vadå, det är ju inte så tungt!??

Det kör jag utan problem på min g5'a !? och vissa säger ju att denna data ska vara likvärdig med en g5a??

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu vill jag inte vara den som är den MEN jag kan tänka mig en stationär dator också, fast som sagt, jag bor väääldans litet och får inte plats med en, och en bärbar är ju alltid trevligt!! fast å andra sidan är ju prestandan det viktigaste i slutändan...

Men om jag kan köra nästan lika mkt prestandamässigt på macbooken som på en g5a så klipper jag den direkt.

Edit: nu är det inte så att jag ägen en g5a redan (som jag skrev här ovan), det är den som står i studion som jag inte har tillgång till så ofta.

Redigerat av Leslie
Link to comment
Dela på andra sajter

Logics softsyntar suger kräm ur processorn...

Tips: Kika på sid. 70 i senaste numret (05-06) där Boysen svarar på frågor om MacBook (Pro) och prestandan.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, ok tack läste just! har nog aldrig varit så här obeslutsam (och jag är en rätt obeslutsam person)

men som det känns just nu så lutar det åt en MacBook...

och nu vill jag att alla säger att det blir ett bra köp!

Tack alla för hjälpen iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla testet nedan, en Macbook är snabbare eller lika snabb som en G5 2x2 GHz i det mesta. Det är visserligen Final Cut och Motion som testas, men de programmen är verkligen inga duvungar vad gäller processoranvändning. Logic ska, precis som Final Cut, vara väldigt bra skriven för Intel.

Test

Link to comment
Dela på andra sajter

fast fan, skärmen är ju himla liten... buäähh

nä det blir nog en g5a, eller nej vänta.. en pc!? eller jo en macbook PRO!

jag tar allt!!!!

En iMac kanske? Stor skärm men tar inte mycket plats. Duger dock dåligt till att slösurfa i soffan med.

Link to comment
Dela på andra sajter

nä blir nog en macbook :rolleyes:

Skulle ha varit mitt val också.

Och känner du att du har råd med de där 14000 extra för att få en Pro-maskin kan du lika gärna komplettera din MacBook istället, med 2 stycken Mac Mini som extra noder 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ja precis!

nu känns det bra!

Har bara en liiitenliiiiiten fråga till...

om jag som vi diskuterat kopplar in mitt ljudkort och sen därefter seriekopplar

en firewire/usb kompatibel hårddisk från ljudkortet

kommer det verkligen vara stabilt då? kommer det verkligen gå smooth med hårddisken?? eller har alla ljuden som jag laddat från hårddisken till logic lagts till i ramminnet, likadant med alla samplers??

Så vad säger ni, Usb eller firewire hdd ? för kör jag firewire så måste jag dela samma port på datan.

är inte helt haj på den delen!

Måste bara säga att jag uppskattar verkligen all hjälpt jag fått, TACK!!!

Svårt att ta till all info från säljare och verkligen lita på det dom säger ang. tekniska prylar!

Redigerat av Leslie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter och funderar på att byta ut min G5:a 2*2 ghz mot en macbook. Varför?

Jo jag hade tänkt börja spela in lite grejer på fält och eftersom macbooken kan strömförsörja mitt Motu Traveler så är ju det alldeles perfekt. Sen när jag ska jobba hemma kopplar jag bara in macbooken till min skärm här hemma samt tangentbord och mus och vips så har jag fortfarande studion kvar 😮

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en extern hd med usb2. har spelat in 10kanaler (24bit 44.1) samtidigt utan problem till den hårddisken.

Det funkar säkert alldeles utmärkt! Men om man är i läget att köpa en extern hårddisk i dag så är det bara fördelaktigt att välja en som har både USB2 och Firewire.

Firewires protokoll är desstom mer optimerat för snabb dataöverföring (som hörs på namnet) medans USB är precis som sitt namn en Universiell Seriell Bus. USB har den dåliga egenskapen att "stjäla" kraft från datorns CPU som oftast behövs till att driva pluggar och annat viktigt i en musikdator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så! då var det beställt!!

Dator Macbook och samsung minnen (2* 1000ram minnen 920:- st)

och en lacie firewire/usb2 hdd på 300gig

och en extra mus och en axelväska 😄

och en bra garanti med förs. i 3 år

Allt detta köpte jag på Inwarehouse

för ung. 19.000:- INKL. moms!!!

och allt detta beräknas vara hämtbart på tisdag! :rolleyes:

Tack för hjälpen alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...