Jump to content
Annons

last nights defeat


Recommended Posts

Annons

Skräpsound på gitarren. Ingen botten och ingen diskant.

Tycker verkligen om din röst. Lite som John Mayer parad med Chad Kroeger (hur nu det skulle gå till). Sången är lite högt mixad i förhållande till gitarren också. Skulle passa att göra en svulstig produktion av... Men det säger jag om alla bra akustiska låtar. Kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Håller delvis med om gitarrsoundet och skulle nog välja en stålsträngad istället. Håller även med om att det är riktigt bra låt och sången låter fint med. Men jag tycker nog det här påminner om nåt mer i Richie Havens anda. Jag tror också den blir kanon i ett akustiskt utförande med stort varmt gitarrljud.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Rösten är stora behållningen här. Härligt, man vill höra mer!

Låter tomt vid 1:25 och lite framåt. Kanske lite orepat?

När kommer refrängen?

Jag tycker det kunde ha hänt något mer i låten. Den är ju inte så lång.

Helst vill jag höra att det händer något med rösten när du sjunger högre (dvs i en tänkt refräng eller nåt)!

Nu är inte jag den som ska säga så mycket om inspelning och mixning (lite nybörjare), men du säger ju att den är så färdig som du kan göra den.

Har du spelat in gtr och sång samtidigt? Du behöver komma närmare micken i båda fallen.

Kanske två mickar. En för gtr respektive sång.

Vad har du för grejjer? Vilket program jobbar du med?

Det här kan du nog få hjälp med här!

Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gav upp på replys för några dar sen, ingen verkade vilja säga nått... tack som fan för all kritik iallafall... bara det är en sällsynt vara.

låten är delvis självbiografisk och skrevs på nyårsdagen =), försökte uttrycka en stämning mer än att sätta nån fet refräng på den... ska kolla över det... annars var jag nöjd med längden, ville inte tvinga fram grejer som skulle försämrat helhetsintrycket.

jag sitter med någon form utav jjlabs mick, den ser rätt seriös ut men vettefan. använder audacity, och jag borde väl fixa separata spår för guran(vilken jag borde stämma) och micken... så mycket lättare att bara bränna av det ändå. känns som min musik gör sig bäst live på någon sunkig krog ändå =). haha.

min stålsträngade gura har jag lånat ut, får la tillbaka den snart, den ackustiska jag sitter med är dessutom rätt sönder så hela den "ackustiska" biten har fallit bort. det är en gitarr helt enkelt.

gott att ni gillade rösten, den är ju svår att göra något åt menar jag... ha de gott och tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer in i sång-hyllnings-kören! 😕

...och den mindre gitarr-hyllande 😮

Rösten och låten är värd en bättre omgivning. Inte så att det är nåt fel på liret i sig men jag tror att sången som är det centrala skulle kunna lyftas fram och bäras av en mer "välproducerad" bakgrund oavsett om denna är akustisk eller "större".

Richie Havens är ingen dum jämförelse i kombination med Joni Mitchells lite rörliga, svävande orefrängiga melodibygge.

Tror inte alls att det bara funkar bäst på en sunkig krog, tror att det skulle funka utmärkt på platta med rätt omgivning!

Fundera på saken... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland får man vänta på svar, men folk är kanske inte inne varje dag.

Det här med live är kanske lite romantiskt. Jag tror inte det är så värst live alltid. Även de mest vintage-klingande och knastriga plattorna är nog inspelade med oerhörd noggrannhet.

Jag börjar förstå att det här med inspelning och mixning är en del av konsten, som alltså är till för att lyfta fram låtens känsla.

Fortfarande tycker jag det är svårt att välja väg.

Du gör som du vill, jag tycker du ska kirra en refräng... och framförallt fortsätt skriva låtar och sjung!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller delvis med om gitarrsoundet och skulle nog välja en stålsträngad istället. Håller även med om att det är riktigt bra låt och sången låter fint med. Men jag tycker nog det här påminner om nåt mer i Richie Havens anda. Jag tror också den blir kanon i ett akustiskt utförande med stort varmt gitarrljud.

Göran

Jag tyckte oxå att det låg lite Woodstock stämning över låten. Ser ett par hippies i en VW buss på väg till festivalen. Sången har nåt så grymt 60-tal teknik över sig. Annars en ganska hyfsat låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...