Jump to content
Annons

Trummaskin.

Recommended Posts

Durin (oregistrerad)
Postat

Första inlĂ€gget hĂ€r. FĂ„r se hur det gĂ„r. 😄

Efter mÄnga Är inom musikindustrins bakgÄrd. Dvs i replokalen har jag beslutat mig för att försöka mig pÄ en karriÀr som hemmainspelare. Har spelat in en del innan med relativt gott resultat och Àr inte helt vÀck. Det Àr bara en sak jag inte förstÄr. Har tidigare suttit med midi och gjort trummor vilket lÄter sÄdÀr. Dock vet jag att man kan anvÀnda trumsamplingar istÀllet för ljudkortets inbyggda ljud. Hur gör jag detta? Vilket program Àr bÀst? Och gÄr det att överföra mina gamla midi-trummor dÄ till samplingarna? Kör Cakewalk home studio 2004 för tillfÀllet.

Om trĂ„den ligger i fel forum ber jag om ursĂ€kt redan nu 😉

Annons
Postat (redigerat)

TvÄ av giganterna inom detta heter Drumkit From Hell ( http://www.toontrack.com/ ) och Big Fucking Drums ( http://www.fxpansion.com/bfdflash.html ). Det Àr kompletta trummaskiner med sÄ mycket instÀllningar att du kan sitta och ratta till dödens dagar. Dessa program kan du köra direkt i Cakewalk home studio och det gÄr alldeles utmÀrkt att knyta midisignalerna till.

Du kan Àven anvÀnda dig utav en vanlig sampler till vilken du importerar enskilda ljudsamplingar som du sjÀlv har pÄ hÄrddisken.

BFD och DFH kan vÀl liknas vid specielanpassade samplers med förinladdade ljud och anpassade instÀllningsmöjligheter för just trummor.

Redigerat av Pluffo
Durin (oregistrerad)
Postat

Finns det nÄgot gratisprogram som man kan testa lite innan man ger sig pÄ de större sakerna?

Durin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

*host* Hittade felet. Men ingen som har svaret pÄ nÄgon bra och gratis trummaskin man kan börja testa med?

Redigerat av Durin
Postat

Beror vÀl lite pÄ om du vill ha samplade trummor eller inte.

HÀr Àr har du lite gratis elektroniska trummor om inte annat:

Drumatic Trevlig lÄda. AnvÀnder mkt sjÀlv

ERS Drums Inte anvÀnt pÄ lÀnge, men minns att de funkar finfint.

Annars kan du testa nÄgon trumsampler Finns ett gÀng hÀr och ladda in egna samples i. Borde finnas gratis ljudbanker att finna om du vill testa. Lycka till!

Postat

PÄ http://www.computermusic.co.uk/about/aboutvst.asp hittar du SR-202 (enkel trumsampler) och lite andra gratisinstrument, bl a nÄgon sequenser med VST-stöd. Problemet Àr att Cakewalk inte stöder VSTi-formatet utan DXi, sÄ du mÄste ha en "VST->DX-wrapper" eller sÄ kan du leka med trumsamplern i den sequensern och exportera audiospÄret för att anvÀnda i Cakewalk.

Postat

PĂ„ http://www.kvr-vst.com/get/25.html hittar du en gratis trumsampleplayer som jag har för mig Ă€r helt ok. Gratis Ă€r den i alla fall... 😄

PÄ KVR-VST finns det för övrigt info om j-a drös med gratisplugins och VSTi - sÄ det Àr en vÀldigt anvÀndbar site.

Postat
Finns det nÄgot gratisprogram som man kan testa lite innan man ger sig pÄ de större sakerna?

Kolla som sagt in computermusic, som skickar med en hel drös med helt ok akustiska trummor ibland. kör dom via nÄgon av de nÀmnda samplers som finns, kolla Àven CM-s egen sampler ds-404 (gratis; medföljer tidningen)

mvh/Hwagang

Durin (oregistrerad)
Postat

Äntligen. Har fĂ„tt igĂ„ng lite samlingar och det lĂ„ter riktigt skapligt. Ett problem jag har dock Ă€r att pĂ„ vissa ljud och ibland blir det som ett sorts efter-eko. NĂ€stan lite lagg. Det hĂ€nder dock bara ibland och pĂ„ specifika toner. Vad beror detta pĂ„? Är det för att datorn Ă€r för seg helt enkelt? Kan man fixa till detta med nĂ„gon instĂ€llning?

Postat

Lite svĂ„rt att sĂ€ga utan att veta vad du har för dator, ljudkort och vilken sampler du anvĂ€nder. Är det samma ljud som hela tiden upptrĂ€der likadant? Kommer "hela" ljudet efter eller Ă€r det eko sĂ„ att man hör det flera gĂ„nger?

Lyssna och titta pÄ ljudfilen till de ljud som lÄter konstigt i en audioeditor sÄ att du kan se att det inte finns tystnad i början pÄ ljudfilen, eller att det faktiskt lÄter som det gör pga att det Àr nÄgon effekt pÄlagd.

Durin (oregistrerad)
Postat

FörstÄr mig inte pÄ min dator ibland. Nu laggar det inte alls. Dock har jag ett annat problem. Trodde jag hade stenkoll pÄ midi i Cakewalk men gÄr bet hÀr. Förmodar att det finns en "enkel" förklaring till detta. NÀr jag drar igÄng trumsamplern i Cakewalk fÄr jag pÄ Pianorollen bara upp just ett piano. Brukar ju vara en drummap dÀr men nÀr man valt trumsamplern som output sÄ kan jag inte vÀlja drummap utan att jag fÄr upp vanliga midi-ljuden kommer dÄ jag fÄr ta bort den som output. Vad Àr felet? Borde gÄ och lösa tycker jag. Annars blir det bara jobbigt att byta mellan trumsamplern och drummappen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.