Jump to content
Annons

Från porta till dator.


arhall

Recommended Posts

Blev nyligen ägare av en M-audio FW410. Har testat några dagar och det verkar vara en trevlig liten burk. Nu undrar jag om jag inte gjort bort mig lite ändå eftersom jag hade en lite luddig tanke om att även kunna flytta WAV från min porta direkt till dator. Det spdif-stöd som finns i FW410 medger ju in/uppspelning av kanaler. Men är det så det är sk. ADAT (som storebror M-audio 1814 typiskt har) som krävs för att kunna schyffla ren data?

Eller finns ngt annat sätt att skaffa sig ADAT-stöd i dator'n?

Edit. Portan är en Fostex VF160 med stöd för optisk spdif/ADAT.

Arne

Redigerat av arhall
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
skaffa ljudkort med spdif

För att klargöra.

Mitt ljudkort M-audio FW410 har redan optiskt interface (Toslink) och stöder spdif men inte ADAT.

Det går utmärkt att spela upp en mix från portan via ljudkortet och spdif.

Vad jag vill göra är att flytta filer från porta till PC via spdif el. ADAT. Har läst lite om båda gränsnitten men blir inte klokare.

Redigerat av arhall
Link to comment
Dela på andra sajter

t.ex:

Audacity

Tack för tipset. Inspelningsprogram har jag redan ett gäng och att 'spela in' från portan till dator innebär att jag flyttar ljudspår i realtid över AD-omvandlare. Knappast aktuellt.

Vad jag är ute efter att flytta filer från porta till PC digitalt. På samma sätt som du flyttar filer dator till dator.

Med ADAT lightpipe tror jag att det går att göra så. Verkligen ingen här som har erfarenheter av ADAT?? :rolleyes:

Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också en VF160EX.

Jag bränner bara en kanalseparerad CD-RW skiva i portan och drar ljudfilerna från skivan till programmet, i mitt fall Cubase.

CD-RW skivan kan ju användas hur många gånger som helst.

Det tycker jag är det smidigaste sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också en VF160EX.

Jag bränner bara en kanalseparerad CD-RW skiva i portan och drar ljudfilerna från skivan till programmet, i mitt fall Cubase.

CD-RW skivan kan ju användas hur många gånger som helst.

Det tycker jag är det smidigaste sättet.

Kan hålla med om det. Att flytta över spdif/ADAT tar ju en evighet, speciellt om det är många tracks.

Jag hade en villfarelse att när man gör 'Save ADAT' i VF160 så skulle man kunna spara alla tracks som vilka filer som helst i PC'n men det verkar vara inspelning via valfri recorder som gäller. Visserligen 8 i taget med ADAT med det går ändå mycket snabbare med CDR.

Det kan däremot vara knepigt att flytta upp spår till portan. Inte alla brännarprogram som klarar att skapa FAT16 som VF160'an kräver.

Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så kan du INTE föra över filer digitalt över ADAT. Däremot så kan du spela upp 8 kanaler strömmande digitalt ljud över detta interface (i realtid) och sedan spela in det på datorn. Men som jag uppfattar dig så skulle du vilja få upp portan som en disk i din dator och där bara kopiera filerna från den. Detta går inte att göra varken med ADAT eller SPDIF. Om du inte har USB eller FW-interface på din porta så verkar det som om ditt bästa alternativ är CD-R.

/Henning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så kan du INTE föra över filer digitalt över ADAT. Däremot så kan du spela upp 8 kanaler strömmande digitalt ljud över detta interface (i realtid) och sedan spela in det på datorn. Men som jag uppfattar dig så skulle du vilja få upp portan som en disk i din dator och där bara kopiera filerna från den. Detta går inte att göra varken med ADAT eller SPDIF. Om du inte har USB eller FW-interface på din porta så verkar det som om ditt bästa alternativ är CD-R.

/Henning.

Exakt. 😉 Efter att läst på om både spidf & ADAT så insåg jag detsamma. Blev nog lite lurad av manualen till VF160 plus min okunnighet i ämnet. 😎 Men man lär sig. Finns tyvärr varken USB el. FW. Däremot SCSI-kontakt för extern disk.

Det funkar dock bra med en CDRW-skiva.

Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...