Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en audio mixdown av en lÄt frÄn Cubase, vars mix (volymmÀssigt, etc) jag Àr hyfsat nöjd med. Jag Àr dock inte alls nöjd med hur den Àr EQ:ad, och tÀnkte dÀrför importera mixdownen till ett nytt Cubase-projekt, och mastra den dÀr, EQ:a skiten ur den fÀrdiga mixen helt enkelt (vilket jag redan har testat, sÄ jag vet att jag kan fÄ det att lÄta mkt bÀttre). Jag har inte alls samma VST-intrument etc i mitt hemma-Cubase som jag hade dÀr jag spelade in lÄten, sÄ att öppna projektet hÀr hemma och försöka mixa om det Àr inget alternativ.

Hur som helst, till min egentliga frÄga:

Min audio mixdown Ă€r sparad i cd-kvalitet, med andra ord 16bit/44.1KHz. Är det dĂ„ bĂ€st att Cubase-projektet jag mastrar den i har samma instĂ€llningar vad gĂ€ller bit- och samplerate (16bit/44100hz)? Eller Ă€r det bĂ€ttre att köra pĂ„ det högsta mitt ljudkort klarar av (24bit/192KHz), vilket alltsĂ„ skulle medföra att jag mĂ„ste konvertera upp mixdownen frĂ„n 44.1 till 192KHz nĂ€r jag importerar den i projektet, för att sen Ă„terigen exportera den i en audio mixdown med cd-kvalitet (detta vill jag ha för att kunna brĂ€nna ut lĂ„ten med bra resultat)?

Vilket ger bÀst resultat, att hela tiden arbeta med samma bit/samplerate som mixdownen redan har, eller att konvertera upp den, jobba med den, och sedan ta ner den till cd-kvalitet igen? Blir det nÄn skillnad pÄ resultatet?

Tacksam för hjÀlp!

Annons
Postat

Ska slutmaterialet ut pÄ CD? Jobba alltid i 44kHz.

Projektfilerna i 24 bitar 44kHz.

Gör mixdown ut till 24 bitar 44kHz.

Importera mixen till ett nytt projekt i 24/44.

Fixa till eq:n.

Gör mixdown ut till 16 bitar 44kHz. (Glöm inte dither i slutmixdown.)

Postat

okej, lÄter bra. ett par problem bara. eftersom jag trodde att min förra mix lÀt bra (innan jag insÄg hur burkig den var, och hur lÄg totalvolymen var), sÄ Àr den redan nedmixad till 16/44, med dithering. och det Àr den mixdownen jag mÄste jobba med nu, har inte direkt nÄgra möjligheter att göra en ny mixdown frÄn sjÀlva projektet (av tidigare nÀmnda anledningar). ska jag ÀndÄ EQ:a den i 24 bitar, eller Àr det meningslöst nu nÀr jag redan har en mixdown i 16 bitar?

Postat

Okej, tack för hjÀlpen!

En sista frÄga: Mastra i Cubase SX eller Wavelab Lite (har tyvÀrr bara tillgÄng till Lite-versionen av detta)? Vet att Wavelab egentligen Àr mer anpassat till mastring, men som sagt, bara Lite-version av det programmet.

Postat
okej, lÄter bra. ett par problem bara. eftersom jag trodde att min förra mix lÀt bra (innan jag insÄg hur burkig den var, och hur lÄg totalvolymen var), sÄ Àr den redan nedmixad till 16/44, med dithering. och det Àr den mixdownen jag mÄste jobba med nu, har inte direkt nÄgra möjligheter att göra en ny mixdown frÄn sjÀlva projektet (av tidigare nÀmnda anledningar). ska jag ÀndÄ EQ:a den i 24 bitar, eller Àr det meningslöst nu nÀr jag redan har en mixdown i 16 bitar?

Samma sekund som ljudfilen spelas upp i Cubase sÄ uppsamplas den till 32 bitar eftersom det Àr sÄ Cubase jobbar med allt ljud internt. AlltsÄ behöver du inte göra nÄgot alls för att tvinga Cubase att jobba med hÀgre precision. Samplingsfrekvensen ska du dÀremot lÄta vara. De pluggar som trivs med att jobba i högre upplösning kommer sjÀlvmant att öka samplingsfrekvensen för att ge mjukare och finare filter i exempelvis en eq.

/Majken

Postat

Samma sekund som ljudfilen spelas upp i Cubase sÄ uppsamplas den till 32 bitar eftersom det Àr sÄ Cubase jobbar med allt ljud internt. AlltsÄ behöver du inte göra nÄgot alls för att tvinga Cubase att jobba med hÀgre precision. Samplingsfrekvensen ska du dÀremot lÄta vara. De pluggar som trivs med att jobba i högre upplösning kommer sjÀlvmant att öka samplingsfrekvensen för att ge mjukare och finare filter i exempelvis en eq.

/Majken

men gÀller inte det bara om man har stÀllt in 32 bitar för projektet? eller vad Àr annars poÀngen med att kunna vÀlja om ett projekt ska köra med 16, 24 eller 32 bitar (vilket man ju kan i Cubase)?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Det enda du stÀller in med 16/24/32 Àr hurudana filer du vill banda in. Inget annat. Internt jobbar Cubase pÄ 32bit, en hel del pluggar pÄ 64bit (kompressorer). Internt gör vissa pluggar dessutom upsampling till typ 192KHz. SÄ det Àr en hel del som hÀnder under motorhuven. Vad du Àn gör at din fil i Cubase (ökar gain 1% som exempel) sÄ har din 16bits fil ökat till 32bit (i sjÀlva verket avrundats till). Alla interim-mixar ("mellanmixar") bör du göra i 24bitars upplösning.

Du behöver inte göra nÄt Ät dina filer som majken redan pÄpekade, just pga det jag nÀmner ovan. Startormatet tappar betydelse vid första Àndringen. Beroende pÄ dina grunkor och grejer kommer du nödvÀndigtvis inte ens att mÀrka att du börjat frÄn 16 bit. I varjefall om du gör en bra mastering alltsÄ.

Postat

InstÀllningen Àr inte för projektet utan för "Record Format" och du bestÀmmer alltsÄ hur högt bitdjup filerna ska ha nÀr de lagras pÄ hÄrddisken. NÀr du sedan jobbar med ljudet i mixen kommer dÀremot Cubase alltid att jobba med 32 bitar internt. Vilket Àven förklarar varför det Àr viktigt att anvÀnda Dithering om du spelat in i 16 bitar och sedan exporterar till 16 bitar.

/Majken

Postat

Aha, tror det börjar klarna lite. Är inte sĂ„ inne i allt med Cubase Ă€n, som ni kanske mĂ€rker. =)

SÄ ni menar alltsÄ att Àven om stÀller in Record Format till 16 bitar, sÄ kommer ljudet bli 32 bitar nÀr jag gör nÄn Àndring? Fast ljudkvaliteten mÄste vÀl bli bÀttre om jag spelar in med 24 bitar jÀmfört med 16 bitar? För Àven om Cubase tar upp ljudet till 32 bitar, sÄ Àr ju 24 bitars-ljudet av högre kvalitet frÄn början?

Postat
Fast ljudkvaliteten mÄste vÀl bli bÀttre om jag spelar in med 24 bitar jÀmfört med 16 bitar?

Helt rÀtt, med 24 bitar blir det möjligt att ha lÀgre brus och högre dynamik. Detta Àr extra viktigt nÀr du slÄr samman flera spÄr dÀr brusnivÄerna adderas till varandra.

/Majken

Postat

Ja, okej. Allt i lÄten Àr inspelat i 24 bitar, det Àr bara frÄn och med audio mixdownen den Àr i 16 bitar, och det fÄr jag vÀl leva med.

Tack för all hjÀlp! Vore dock fint om nÄgon ocksÄ kan svara pÄ det jag frÄgade tidigare:

Mastra i Cubase SX eller Wavelab Lite? Vet att Wavelab egentligen Àr mer anpassat till mastring, men har som sagt bara tillgÄng till Lite-versionen av det programmet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.