Jump to content
Annons

Bättre akustik i musikrum


dew (oregistrerad)

Recommended Posts

dew (oregistrerad)

Hej Alla

Det är så att jag och min fru köpt hus.

Jag har nu fått ett stort musikrum (i alla fall för mig)

Det är 7,4m*3,6m

Problemet är att det låter lite källare om rummet

01.JPG

02.JPG

03.JPG

Ena långsidan och kortsidan är klädd med panel.

På kortsidan med panel finns två dörrar.

Taket är beton den andra långsidan och kortsidan är betong med röd tapet på.

Golvet är en nålfiltsmatta tror jag det heter som är sliten och jag vill byta ut mot

tex ett klickgolv

Jag vill dämpa rumet så att betongljudet försvinner.

Jag funderar på att köpa typ gullfiber och klä taket och långsidan.

Och bara lägga en fiberduk över.

Kortsidan som är i betong tänkte jag behålla som den är, pga av de två små fönsterna och elementet.

Golvet tänkte jag försöka lägga något klickgolv av något slag.

Tror ni att betongkänslan försvinner om man gör så?

OBS! Jag tänkte inte spela in, utan det är mest ett reprum för akustisk gitarr (utan förstärkare) och akustisk bas med en liten förstäkare, samt sång.

Sen även att kunna sitta och lyssna på musik där.

Tacksam för tips och idéer!

mvh dan-erik

Redigerat av Dan-Erik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ok d-e som utlovat så har jag kollat lite på ditt rum, det fattas dock en viktig detalj och det är takhöjd. Jag kan tänka mig att du har en hel del flutter ekon i rummet, därav "betong" känslan i ljudet. Du har även stående frekvenser vid 91.8Hz och 183.6Hz så det låter väl inte så kul om basen. Rummet har ju ett ganska avlångt utseende så det kommer att behövas en hel räcka med resonatorer för att åtgärda det hela. Men jag rekommenderar som vanligt att man bygger en till två modeuler först och placerar om de och lyssnar om de har någon exakt position eller om du är tvungen (som jag tyvärr tror) att göra en hel räcka.. alternativet är ju att bygga om väggarna och vinkla allt något och bygga in resonatorer direkt i väggen. här är en enkel skiss på hur du kan göra. 2 stående basfällor och även två längre i taket, ser ut som 2.20m tak så du är väl lite rädd om takhöjden kan jag gissa.

dan-erik.jpg

det här är ju bara utlagt på den yta du har just nu och wallbounce kurvorna kan du ju bortse från med tanke på att du inte spelar in. Men kan kanske vara intressant i ett senare läga att veta var den bästa mixpositionen finns, eller i ditt fall bästa lyssnings position.

frågor? 😮 mer senare...

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)

Tack andreasb för ditt svar. Nu har jag fått mycket att tänka på.

Framför allt funderar jag nu på om jag ska bara sätta panel i hela rummet.

Bortsett från kortsidan med fönster och element.

Och sedan lägga klickgolv.

Också hänga upp absorbenter eller ställa dem på golvet.

Då om det blir annat av i framtiden kan jag byta rum väldigt enkelt.

Jo, det är 2,20 i takhöjd.

Egentligen behöver jag inte ett sådant stort rum som 28 kvadrat.

Men vi hade 75 kvadrat i lägenheten.

Nu har vi 210 kvardrat, så vi har ingen nytta av det som jag inte utnyttjar i alla fall.

Nu ska jag läsa på om absorbenter och basfällor, hur de ska göras.

/dan-erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget svar på Din fråga, så jag hoppas att jag inte får skit för det här! 😮

MEN! Måste få säga att det där rummet är skrämmande likt ett rum i ett hus i Landvetter, där jag brukade bröta på ganska så bra i min ungdom. Ett hus nära Landvetterskolan.

Kan det verkligen vara samma rum? 😆

Peace...

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
Inget svar på Din fråga, så jag hoppas att jag inte får skit för det här! 😉

MEN! Måste få säga att det där rummet är skrämmande likt ett rum i ett hus i Landvetter, där jag brukade bröta på ganska så bra i min ungdom. Ett hus nära Landvetterskolan.

Kan det verkligen vara samma rum? 🙁

Peace...

Nä, jag har aldrig varit i Landvetter.

Mitt hus ligger i Sandviken

Men vem vet, här finns det väl kanske 50 hus som ser likadana ut.

Så det kanske finns några sådana här hus i Landvetter också.

Link to comment
Dela på andra sajter

A_per (oregistrerad)

Jag har ett likande rum, men lite kortare. Jag satte absorbenter ungefär som andresab visat, men valde att ha vartannat fack tomt (är väl lite snål...) Men det låter ok, men i framtiden kommer jag att komplettera och fylla hela väggarna. Har kombinerat material för att få ett skönt ljud. Köpte en släpkärra frånLjudbalans, och det fungerar bra. Jag har Heltäckningsmatta på ca två tredjedelar av rummet, för det lät bäst så tyckte jag. Har ni några erfarenheter av det?

Tänkte jag skulle försöka skaffa någon typ av diffusor, men det är ju en annan fråga...

/A

Link to comment
Dela på andra sajter

SvenGr (oregistrerad)

Har byggt ett studiorum med live end-dead end principen och har heltäckningsmatta på ca 2/3:delar av rummet. Men det gör ju ingen enorm skillnad, mer än i absolut högsta frekvenserna. Tycker också det låter bra.

Köpte faktiskt också av Ljudbalans, och det var överkomliga priser!

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
Jag har ett likande rum, men lite kortare. Jag satte absorbenter ungefär som andresab visat, men valde att ha vartannat fack tomt (är väl lite snål...) Men det låter ok, men i framtiden kommer jag att komplettera och fylla hela väggarna. Har kombinerat material för att få ett skönt ljud. Köpte en släpkärra frånLjudbalans, och det fungerar bra. Jag har Heltäckningsmatta på ca två tredjedelar av rummet, för det lät bäst så tyckte jag. Har ni några erfarenheter av det?

Tänkte jag skulle försöka skaffa någon typ av diffusor, men det är ju en annan fråga...

/A

Tja, jag har inga erfarenheter av det.

För rummet nu låter inte bra.

Dessutom har jag inte testat att ta bort filtmattan för att höra om det blir skillnad

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
Har byggt ett studiorum med live end-dead end principen och har heltäckningsmatta på ca 2/3:delar av rummet. Men det gör ju ingen enorm skillnad, mer än i absolut högsta frekvenserna. Tycker också det låter bra.

Köpte faktiskt också av Ljudbalans, och det var överkomliga priser!

ok...men du har inte bara filtmatta eller, gissar på att du har något mer för att få bra akustik?

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)

Jo, tänkte bara säga att jag bestämt mig för att göra panel på vägg och tak.

Dessutom lägga klickgolv.

För då kommer jag att kunna ha rummet till vad som helst och det blir snyggt.

Sen ska jag när jag är klar med det, börja bygga två stående basfällor i hörnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  Jo, tänkte bara säga att jag bestämt mig för att göra panel på vägg och tak.

Dessutom lägga klickgolv.

För då kommer jag att kunna ha rummet till vad som helst och det blir snyggt.

Sen ska jag när jag är klar med det, börja bygga två stående basfällor i hörnen.

ja klickgolv är ju lätt att lägga in, men visst det blir en stor plan yta så att bryta av den med en matta är väl en ok lösning om man inte kan vinkla taket.

ja bygg basfällor eller helmoholtz så får du ett humm om vad det gör för skillnad på akustiken.

a

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
dew (oregistrerad)

Nu har jag kommit så långt så att det i stort sett är list mot tak och lampor kvar.

Det ekar inte längre här inne som innan jag började bygga om.

Men däremot så tycker jag mig att det är väldigt mycket diskant.

Så jag spelade in en snutt för att kolla, jag är inte så bra på att höra, men jag tycker att det är diskant på inspelningen också.

04.JPG

05.JPG

06.JPG

07.JPG

sista bilden är hur jag spelade in, jag står ca 1,5 meter från mikrofonerna.

(om det är någon som vet hur man kan spela in på detta sett men få det att låta som jag är närmare mikrofonerna så är tips mycket välkommna)

Xy stereo mp3

Hoppas ni som inte går i kyrkan varje söndag står ut med texten 😆

Tacksam för tips hur jag gör nu för att få det att låta bättre?

Matta på golvet funderar jag på nu.

Men ska jag verkligen bygga basfälla om det är för diskantrikt?

Redigerat av Dan-Erik
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har mikrofonen ca 30cm från munnen och har ett puffskydd mellan, så är det en bra start. Om du står så långt bort som 1.5m, så får du väldigt mycket rumsljud - och måste skruva upp gain onödigt mycket.

Du har väldigt mycket kala och hårda ytor i rummet, så du ska nog fundera allvarligt på en del akustikbehandling också... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
Om du har mikrofonen ca 30cm från munnen och har ett puffskydd mellan, så är det en bra start. Om du står så långt bort som 1.5m, så får du väldigt mycket rumsljud - och måste skruva upp gain onödigt mycket.

Du har väldigt mycket kala och hårda ytor i rummet, så du ska nog fundera allvarligt på en del akustikbehandling också... 😄

Jo, står jag 30cm från mikrofonen så är det inget problem alls, då låter det bra.

Men jag har alltid haft någon idé att jag ska kunna ställa upp det jag vill spela in.

Tex 2 akustiska gitarrer och 4 sångare.

Och att det då ska låta lika bra, som när jag lyssnar med mina öron.

Tex har Eric Bibb spelat in 3 skivor med en mikrofon och alla musiker runtomkring.

Dock basen på separat mikrofon.

Och då låter det som om han står 30 cm från mikrofonen när han sjunger.

Jo, jag funderar på akustikbehandling. Vet dock inte riktigt i vilken ända jag ska börja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har mikrofonen ca 30cm från munnen och har ett puffskydd mellan, så är det en bra start. Om du står så långt bort som 1.5m, så får du väldigt mycket rumsljud - och måste skruva upp gain onödigt mycket.

Du har väldigt mycket kala och hårda ytor i rummet, så du ska nog fundera allvarligt på en del akustikbehandling också... 😄

Jo, står jag 30cm från mikrofonen så är det inget problem alls, då låter det bra.

Men jag har alltid haft någon idé att jag ska kunna ställa upp det jag vill spela in.

Tex 2 akustiska gitarrer och 4 sångare.

Och att det då ska låta lika bra, som när jag lyssnar med mina öron.

Tex har Eric Bibb spelat in 3 skivor med en mikrofon och alla musiker runtomkring.

Dock basen på separat mikrofon.

Och då låter det som om han står 30 cm från mikrofonen när han sjunger.

Jo, jag funderar på akustikbehandling. Vet dock inte riktigt i vilken ända jag ska börja.

Det är akustikbehandling som är hemligheten för att kunna göra så. Andreasb's skisser är mycket bra att utgå från. Han har bra koll på läget, så det är bara att börja bygga... 😛

Problemet du har, är att alla ytor är parallella och hårda - så det finns alla chanser för ljudet att studsa mellan väggarna och mellan tak/golv på oönskade sätt. Du behöver alltså absorbera det som blir överflödigt. Även om du upplever mest problem i diskanten, så ska du behandla för hela registret - annars kommer du att få kraftig obalans i ljudet trots dämpningen...

Du kan också välja att ha olika kraftig behandling i olika delar av rummet, så att du kan välja mellan olika karaktär. Kanske en del som är kraftigt dämpad - och en annan som är lite mindre dämpad... Sedan kan du prova vilken rumskaraktär som passar den aktuella låten.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har mikrofonen ca 30cm från munnen och har ett puffskydd mellan, så är det en bra start. Om du står så långt bort som 1.5m, så får du väldigt mycket rumsljud - och måste skruva upp gain onödigt mycket.

Du har väldigt mycket kala och hårda ytor i rummet, så du ska nog fundera allvarligt på en del akustikbehandling också... 😄

Jo, står jag 30cm från mikrofonen så är det inget problem alls, då låter det bra.

Men jag har alltid haft någon idé att jag ska kunna ställa upp det jag vill spela in.

Tex 2 akustiska gitarrer och 4 sångare.

Och att det då ska låta lika bra, som när jag lyssnar med mina öron.

Tex har Eric Bibb spelat in 3 skivor med en mikrofon och alla musiker runtomkring.

Dock basen på separat mikrofon.

Och då låter det som om han står 30 cm från mikrofonen när han sjunger.

Jo, jag funderar på akustikbehandling. Vet dock inte riktigt i vilken ända jag ska börja.

Vi hade nyligen en kurs med Jan-Eric Persson som bl a har spelat in Bibb. Hans inspelningar baseras väldigt mycket på lokalens akustik, mikrofonplacering och mikrofonen. Detta gör att han får så ruskigt bra ljud på sina inspelningar 😛 Nu vet jag inte riktigt vad du har för resurser men att spela in i en förhållandevis liten lokal med en begränsad budget kan nog inte riktigt ge samma resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
Om du har mikrofonen ca 30cm från munnen och har ett puffskydd mellan, så är det en bra start. Om du står så långt bort som 1.5m, så får du väldigt mycket rumsljud - och måste skruva upp gain onödigt mycket.

Du har väldigt mycket kala och hårda ytor i rummet, så du ska nog fundera allvarligt på en del akustikbehandling också... 🙂

Jo, står jag 30cm från mikrofonen så är det inget problem alls, då låter det bra.

Men jag har alltid haft någon idé att jag ska kunna ställa upp det jag vill spela in.

Tex 2 akustiska gitarrer och 4 sångare.

Och att det då ska låta lika bra, som när jag lyssnar med mina öron.

Tex har Eric Bibb spelat in 3 skivor med en mikrofon och alla musiker runtomkring.

Dock basen på separat mikrofon.

Och då låter det som om han står 30 cm från mikrofonen när han sjunger.

Jo, jag funderar på akustikbehandling. Vet dock inte riktigt i vilken ända jag ska börja.

Det är akustikbehandling som är hemligheten för att kunna göra så. Andreasb's skisser är mycket bra att utgå från. Han har bra koll på läget, så det är bara att börja bygga... 😉

Problemet du har, är att alla ytor är parallella och hårda - så det finns alla chanser för ljudet att studsa mellan väggarna och mellan tak/golv på oönskade sätt. Du behöver alltså absorbera det som blir överflödigt. Även om du upplever mest problem i diskanten, så ska du behandla för hela registret - annars kommer du att få kraftig obalans i ljudet trots dämpningen...

Du kan också välja att ha olika kraftig behandling i olika delar av rummet, så att du kan välja mellan olika karaktär. Kanske en del som är kraftigt dämpad - och en annan som är lite mindre dämpad... Sedan kan du prova vilken rumskaraktär som passar den aktuella låten.

Ok, Claes då är jag lite mera med.

Så då kan jag börja men lite akustikbehandling.

Såg förutom andreas skiss ett förslag från DrHans hur han gjort aborbentbygge i taket.

Det här med att sätta absorbenten en bit ut, 7-10cm, verkar alltså vara bra, om jag förstår rätt.

Kan man göra så längs väggarna också, eller gäller det bara i tak?

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
Om du har mikrofonen ca 30cm från munnen och har ett puffskydd mellan, så är det en bra start. Om du står så långt bort som 1.5m, så får du väldigt mycket rumsljud - och måste skruva upp gain onödigt mycket.

Du har väldigt mycket kala och hårda ytor i rummet, så du ska nog fundera allvarligt på en del akustikbehandling också... 🙂

Jo, står jag 30cm från mikrofonen så är det inget problem alls, då låter det bra.

Men jag har alltid haft någon idé att jag ska kunna ställa upp det jag vill spela in.

Tex 2 akustiska gitarrer och 4 sångare.

Och att det då ska låta lika bra, som när jag lyssnar med mina öron.

Tex har Eric Bibb spelat in 3 skivor med en mikrofon och alla musiker runtomkring.

Dock basen på separat mikrofon.

Och då låter det som om han står 30 cm från mikrofonen när han sjunger.

Jo, jag funderar på akustikbehandling. Vet dock inte riktigt i vilken ända jag ska börja.

Vi hade nyligen en kurs med Jan-Eric Persson som bl a har spelat in Bibb. Hans inspelningar baseras väldigt mycket på lokalens akustik, mikrofonplacering och mikrofonen. Detta gör att han får så ruskigt bra ljud på sina inspelningar 😉 Nu vet jag inte riktigt vad du har för resurser men att spela in i en förhållandevis liten lokal med en begränsad budget kan nog inte riktigt ge samma resultat.

Vad roligt, han verkar vara grym.

Jag tittade lite på hans mikrofoner, och en sådan stereomikrofon som han använde till eric bibb inspelningaran, kostar mer än vad min bärbara dator, ljudkort och alla mikrofoner (inklusive livemikar) kostar.

Så jag har ingen budget jämnfört med honom.

Men jag planerar heller aldrig att ge ut något.

Utan det är mer roligt om när jag har vänner och så hemma på jam, bara vara roligt om jag kan ha en mikrofon sitta uppe spela in det vi jammar.

Men att det låter bra också.

Dessutom inbillar jag mig att låter det bra, kommer jag vara nöjd med akustiken i rummet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ordentligt med gardiner är ett bra tips. Från golv till talk. Gärna 2 lager eller mer. Och ordentligt

med tyg så att det går att ha det fördraget men ändå lite veckat. Väggen med fönstret och elementet alltså. De andra väggarna ska nog dämpas med "bättre" metoder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har mikrofonen ca 30cm från munnen och har ett puffskydd mellan, så är det en bra start. Om du står så långt bort som 1.5m, så får du väldigt mycket rumsljud - och måste skruva upp gain onödigt mycket.

Du har väldigt mycket kala och hårda ytor i rummet, så du ska nog fundera allvarligt på en del akustikbehandling också... 🙂

Jo, står jag 30cm från mikrofonen så är det inget problem alls, då låter det bra.

Men jag har alltid haft någon idé att jag ska kunna ställa upp det jag vill spela in.

Tex 2 akustiska gitarrer och 4 sångare.

Och att det då ska låta lika bra, som när jag lyssnar med mina öron.

Tex har Eric Bibb spelat in 3 skivor med en mikrofon och alla musiker runtomkring.

Dock basen på separat mikrofon.

Och då låter det som om han står 30 cm från mikrofonen när han sjunger.

Jo, jag funderar på akustikbehandling. Vet dock inte riktigt i vilken ända jag ska börja.

Det är akustikbehandling som är hemligheten för att kunna göra så. Andreasb's skisser är mycket bra att utgå från. Han har bra koll på läget, så det är bara att börja bygga... 😄

Problemet du har, är att alla ytor är parallella och hårda - så det finns alla chanser för ljudet att studsa mellan väggarna och mellan tak/golv på oönskade sätt. Du behöver alltså absorbera det som blir överflödigt. Även om du upplever mest problem i diskanten, så ska du behandla för hela registret - annars kommer du att få kraftig obalans i ljudet trots dämpningen...

Du kan också välja att ha olika kraftig behandling i olika delar av rummet, så att du kan välja mellan olika karaktär. Kanske en del som är kraftigt dämpad - och en annan som är lite mindre dämpad... Sedan kan du prova vilken rumskaraktär som passar den aktuella låten.

Ok, Claes då är jag lite mera med.

Så då kan jag börja men lite akustikbehandling.

Såg förutom andreas skiss ett förslag från DrHans hur han gjort aborbentbygge i taket.

Det här med att sätta absorbenten en bit ut, 7-10cm, verkar alltså vara bra, om jag förstår rätt.

Kan man göra så längs väggarna också, eller gäller det bara i tak?

Det fungerar likadant överallt. Du vinner i basabsorption om du gör så - och som andreasb räknade ut, så har du potentiella problem vid 91,8Hz och 183,6Hz - så det är bra att ta hand om basen på bästa sätt.

Som pme föreslår, så kan du eventuellt använda kraftiga draperier för att göra en del dämpning - men tänk på att tyg inte dämpar alls i basen, utan enbart i diskanten och om det är tjockt och i flera lager, en del av mellanregistret också - så det är inte en komplett behandling, men kan hjälpa hyfsat beroende på vilka behov som finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
Om du har mikrofonen ca 30cm från munnen och har ett puffskydd mellan, så är det en bra start. Om du står så långt bort som 1.5m, så får du väldigt mycket rumsljud - och måste skruva upp gain onödigt mycket.

Du har väldigt mycket kala och hårda ytor i rummet, så du ska nog fundera allvarligt på en del akustikbehandling också... 😏

Jo, står jag 30cm från mikrofonen så är det inget problem alls, då låter det bra.

Men jag har alltid haft någon idé att jag ska kunna ställa upp det jag vill spela in.

Tex 2 akustiska gitarrer och 4 sångare.

Och att det då ska låta lika bra, som när jag lyssnar med mina öron.

Tex har Eric Bibb spelat in 3 skivor med en mikrofon och alla musiker runtomkring.

Dock basen på separat mikrofon.

Och då låter det som om han står 30 cm från mikrofonen när han sjunger.

Jo, jag funderar på akustikbehandling. Vet dock inte riktigt i vilken ända jag ska börja.

Det är akustikbehandling som är hemligheten för att kunna göra så. Andreasb's skisser är mycket bra att utgå från. Han har bra koll på läget, så det är bara att börja bygga... 😉

Problemet du har, är att alla ytor är parallella och hårda - så det finns alla chanser för ljudet att studsa mellan väggarna och mellan tak/golv på oönskade sätt. Du behöver alltså absorbera det som blir överflödigt. Även om du upplever mest problem i diskanten, så ska du behandla för hela registret - annars kommer du att få kraftig obalans i ljudet trots dämpningen...

Du kan också välja att ha olika kraftig behandling i olika delar av rummet, så att du kan välja mellan olika karaktär. Kanske en del som är kraftigt dämpad - och en annan som är lite mindre dämpad... Sedan kan du prova vilken rumskaraktär som passar den aktuella låten.

Ok, Claes då är jag lite mera med.

Så då kan jag börja men lite akustikbehandling.

Såg förutom andreas skiss ett förslag från DrHans hur han gjort aborbentbygge i taket.

Det här med att sätta absorbenten en bit ut, 7-10cm, verkar alltså vara bra, om jag förstår rätt.

Kan man göra så längs väggarna också, eller gäller det bara i tak?

Det fungerar likadant överallt. Du vinner i basabsorption om du gör så - och som andreasb räknade ut, så har du potentiella problem vid 91,8Hz och 183,6Hz - så det är bra att ta hand om basen på bästa sätt.

Som pme föreslår, så kan du eventuellt använda kraftiga draperier för att göra en del dämpning - men tänk på att tyg inte dämpar alls i basen, utan enbart i diskanten och om det är tjockt och i flera lager, en del av mellanregistret också - så det är inte en komplett behandling, men kan hjälpa hyfsat beroende på vilka behov som finns.

ok, nu är jag nästan helt med.

Jag har börjat på skissa lite, med hjälp av adreas skiss, och hur dr hans hade gjort.

Men vad är PME?

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
Ordentligt med gardiner är ett bra tips. Från golv till talk. Gärna 2 lager eller mer. Och ordentligt

med tyg så att det går att ha det fördraget men ändå lite veckat. Väggen med fönstret och elementet alltså. De andra väggarna ska nog dämpas med "bättre" metoder.

ok, jag tror jag ska dela av rummet med ett tygdraperi, för att få det lite mindre.

det var ingen dum idé att sätta upp draperi mot fönsterväggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
Jag vill också ha ett stort musikrum utan grannar som klagar! 😎

...men grattis till dig!

.Viktor

tja, nu har jag aldrig haft några grannar som klagar.

när jag bodde i lägenhet så var den enda kommentar jag fick av en granne,

var att när jag spelade fick jag gärna ha fönstret öppet, så hon kunde lyssna.

Men det är roligt att kunna ha saker uppställda, och inte behöva plocka undan.

Som förr när jag höll till i vardagsrummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
dew (oregistrerad)

Nu har jag fått upp absorbenter i taket.

Det är glasull 70mm (Isover installationsskiva 36)

Två mattor har lagts på golvet också.

Nu är det kvar att göra absorbenter på väggarna.

Samt draperi mot fönster och ett för att dela av rummet.

Bara på mattor och dessa fyra absorbenter i taket blev det skillnad.

Om jag står längst från absorbenter i rummet och klappar händerna,

låter det lite ekande, gör jag samma under absorbenter så låter det inte alls

lika ekande, utan mer dämpat.

Hade inte trott att det skulle märkas.

Lite bilder på hur jag gjorde dem.

Först en ram

abs01.JPG

la tyget först, sen skivan, spikade en ribba, drog tyget slätt och häftade med häftpistol fast tyget på ribban.

abs02.JPG

Fram och baksida

abs03.JPG

Och så här blev det sedan jag hängt upp dem.

De hänger lite snett, ca 8 cm i enda änden från taket och 13 tror jag det blev i andra.

abs04.JPG

abs05.JPG

Kostnaden för detta blev med tyg och upphägning och virke, 125kr styck.

Det tog ungefär 6 timmar från att jag började till jag hängt upp dem i taket och städat undan efter bygget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...