Jump to content
Annons

Hur gör man denna bas?


dppett

Recommended Posts

Annons

Det där säger mig inte så mycket... Jag är ingen hejare att tyda det där. Jag är inte direkt någon musiker utan klickar mig gärna fram i "pianorullen" i hopp om att någonting skulle fungera.

Hur skulle det se ut i pianorullen? Ursäkta..

Tack så mycket för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan och kan vetefan... gammal nog att haft rytmik i skolan 😲 Galopprytm är ju likson ta-tatteta-tatteta-tatteta (med extrem risk att du inte har en susning vad jag menar).

Effekten i senaste låten är samma, men här skulle jag säga att basen kör en galopp som ytterligare förstärks av synthar som spelar sextondelar rakt över (alltså inga "hål" som det är i basgången jag illustrerade ovan), men som man sidechainat en kompressor på som jobbar hårt och gör den första sextondelen ohörbar, den andra svag och de två sista normala. Kicken och det hörbara i syntarna förstärker galoppeffekten ytterligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att låtexemplen där går så fort, de känns gå fortare än vad de gör.

Har ritar in precis samma som du gjort i bilderna ovan, bas och melodi. Men får det inte att låta som att det går fortare. Jag får för mig att det just är den här galloperade basen som sätter fart på det hela. Men det kanske är trummor under, man inte riktigt hör..utan känner(?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller mig till det som händer i Dirty South-låten efter 3:48...

Först och främst var det en slask-transkribering jag gjorde igår för att illustrera poängen - den är säkert inte felfri. För det andra är jag på intet sätt någon mästare utan beskriver bara vad jag hör 🙂 .

Låten verkar i alla fall hålla sig runt 125 bpm så det är en ren psykologisk effekt. Det jag tycker mig höra som bidrar till schwunget är:

  1. Stadigt dunkande kick MEN som avbryts sista slaget innan "refrängen" börjar om av en snare som liksom markerar att "nu fan kör vi igen".
     
  2. Pulserande syntar med traditionsenligt sidechainad kompressor styrd av kicken.
     
  3. Basen är en inte bara utklickad på en pianorulle utan det förekommer variationer i ljudstyrkan. Basen vandrar ju in i nästa ackords grundton (typ). Vandringen är accentuerad genom att vara lite starkare. Accentueringen kan även förstärkas av någon automatisering som gör att karaktären blir lite tydligare just när de vandrar in i nästa ackord. Leta upp Cruncharns film om trumprogrammering också - det är lika viktigt vilket instrument man än programmerar att variera styrka. Spelar man på riktigt löser din inneboende musikalitet accentueringar på ett annat sätt.
     
  4. Några av syntarna tar en liten paus just när basen vandrar in i nästa ackord för att ytterligare få en sugeffekt... ehrm... alltså man sugs in i nästa ackord.
     
  5. Det ligger dessutom ett slags publikambienceljud (vetefan vad jag ska kalla det) i mixen som liksom ger den där extra live-känslan.

Nå sånt 😳

Redigerat av soundleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...