Jump to content
Annons

Cubase Artist 7


Gäst

Recommended Posts

Jag börjar snart tro att jag är för korkad för det här programmet.

Bla annat så kan jag inte spela in överhuvudtaget.

"Recording error ASIO driver is not running" rutan kommer upp när jag försöker spela in, i det här fallet med en Zoom R8.

Har ju gått igenom "Devices setup" där Zoom R8 är vald som ASIO driver samt VST connections, allt efter instruktionerna som jag tycker.

Dessutom så finns det inga hjälpmenyer överhuvudtaget i programmet.

Kanske så är de borttagna och ersatta med tutorials i stället, som finns i

Steinberghuben.

Audacity finns ju alltid men Cubase kostade 2500 så jag ger inte upp i första taget.

Tålamod får man utrusta sig med när det gäller sådana här grejer.

Det är ju också första dagen med programmet så man får väl räkna med lite strul.

Vore oändligt tacksam om någon kunde komma med några tips i alla fall.

MVH Hacke Karlsson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag trodde väl att jag hade löst det, men problemet återkommer titt som tätt.

Record error asio driver..... meddelandet kommer upp när jag skall starta upp ett project. Konstigt, men när jag äntligen får det att fungera efter en stunds krångel så vet jag inte varför det börjar att fungera.

I bland så tror man att man får upp ett liljeholmens; aha ingen in eller output latency (frågetecken efter latency på device setupsidan)

Men det var bara en gång som det fungerade.

Nästa gång så trodde jag att jag bara hade glömt att trycka på OK knappen på sidan, men icke.

Jag ser ju också att jag har signal på R8:ans display.

Fruktar att det här kommer att ta så lång tid att lära sig så man hinner bli senildement innan man har lärt sig.

Vore mycket tacksam om någon med lite kunskap om Cubase ville ge ett handtag.

MVH Hacke Karlsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som du har problem med hårdvaran att USB porten tappar kontakten med ditt Zoom interface..

Kontrollera dessutom så det inte är en USB 3 port den sitter i om inte interfacet klarar det

Jag har ett par grejer som inte gillar mina USB 3 portar i datorn ( eller i någon av mina datorer med den typen av port ).. Min Virus TI 2 funkar "sådär".. den tappas bort stundtals, knastrar och lever rövare om den hamnar i en sådan port..

Kolla och återkom

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det låter konstigt...att det inte finns någon Help menu i Cubase artist 7. 😲

Har tittat runt på lite olika video på youtube, och ser att det ska finnas en i det programmet.

Frågan är om det har missat något vid installationen ? En eller kanske flera småsaker som fattas?

Mitt tips: Gör en ominstallation av Cubase Artist 7.... börja om från början.

(jag är ingen expert inom området...men det känns som att det fattas något)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så att du har dom senaste drivrutinerna till ditt asio ljudkort. Kolla även om steinberg har en ny uppdatering till ditt daw.

Sen gå in på device setup och kolla så du valt ditt asio ljudkort.

Gå även in på vst connections och kolla på vst buses så att din asio driver är vald där. Jag fick samma problem med steinbergs ljudkort ur22. Så jag fick installera en ny bus manuellt.

Titta på denna videon när det gått ungefär 2 minuter nu är videon för cubase 5 men det är samma princip.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Jag återkommer i morgon. Jag tror nu att felet är i datorn.

Det blev nämligen ett lite annat resultat när jag bytte usb-uttag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det börjar kännas som om man är på väg in i någon slags problemvägg.

Jag har i alla fall tittat i datorns användarhandbok. Där står att datorn är utrustad med USB 2 portar men en del datorer kan ha USB 3, men då är de blå.

Jag kan inte se att jag har någon blå USB, så då är det väl USB 2.

Det finns också USB-utag på framsidan. Jag prövade att sätta kontakten i ett av de uttagen i tron att det skulle göra någon skillnad.

Och det blev skillnad. Alla connection och setups satt på plats. Det valda spåret blev rött och jag kunde spela in.

Jag tittade då på R8:ans audio interface display och kunde konstatera att signalen gick in via utgången. Ljudet blev ju också väldigt konstigt.

Sedan fick jag signalen att gå in rätt. Det blev ett markerat spår av inspelningen i Cubase men endast en rät linje mitt i spåret. Det blev ju heller inget ljud.

Men jag fick inte upp någon ruta om reckord error.

Så där står jag nu med en hel del musikaliska ideer men det var ju inte detta strulande som jag väntade mig av det här programmet.

Att jag misstänker fel på hårdvaran (ett och ett halvt år gammal Packard Bell 6 GB ram) beror på att datorn har uppträtt konstigt på senare tid. Bl.annat svart skärm då och då.

Har haft en data support här som uppdaterade grafikkortet och tog bort skärmsläckaren.

Men det är fortfarande inte bra.

Som Lundin påpekade så lade sig alla hjälpmenyer under program Steinberg snyggt och prydligt.

Det har i alla fall löst sig.

Jag har också ett otal gånger kontrollerat vst connection set ups och att Zoom R8 är vald som asio driver.

Som sagt, jag tror nu mest på datorstrul.

Prövar väl i kväll igen.

Fortfarande tacksam för tips. Ärligt talat så börjar jag att bli lite modlös.

Det är ju gitarrspelande som jag vill och kan hålla på med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, jag var nog lite trött i går kväll.

Att jag inte fick något ljud beror troligtvis på att jag hade kastat om 1:an och 2:ans input.

Det dåliga ljudet har jag också fått bort genom att höja buffersize från 128 till 512 på R8:ans kontrollpanel.

Huvudsaken är att uttagen på datorns framsida verkar fungera klanderfritt, till skillnad från de bakpå datorn.

Jaha, det känns som man är uppe ur diket igen då.

Tack för all hjälp.

Kommer nog att höra av mig igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde bli rejält med latency om du måste köra med en buffersize på 512?

Nu blir jag lite nyfiken.... det där med latency.

Finns det någon optimal latency ? Vad hör man...och vad hör man inte?

Jag vet ju att alla jobbar på olika vis och såå, själv har jag en buffersize på 1024 och hamnar på ca 23 i latency.

Men det stör min inte så mycket...för jag skapar levande orkester musik med EWQL CCC.

Och där är det en fördel om dom ej ligger 100% i takt. ☺️ (blir mer feeling)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var förinställt på 512 så jag sänkte till 128 efter att ha tittat på Markus Höglunds video om inställningen av ljudkort.

Ljudet blev i alla fall förvrängt med den inställningen.

Vad nu det kan bero på?

Datorns kapacitet, eller?

Det är frågan om rent gitarrljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Påverkar latency annat än hur man upplever ljudet vid iinspelningstillfället? Jag tar ut medhörningen i ljudkortet (presonus inspire) utan fördröjning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...