Jump to content
Annons

Använda Powerbook g3 som porta?


Emil

Recommended Posts

Hej, det här är första gången jag skriver här och jag har lite funderingar. Jag tänkte bygga en datorbaserad hemstudio som jag vill kunna spela in bra demos och kanske även kunna uppdatera till att spela in lite mer proffesionella grejer senare.

Jag kommer att köpa en Powermac G5 med 2*1.8 GHz processorer och 1G ram som grund till studion. Räcker 1G ram för Många audiospår?

Jag kommer tyvärr inte att kunna spela in trummor hemma varför det kommer att göras i det flesta fall någon typ av replokal. Jag vill inte släpa hela datorn med skärmar och allt fram och tillbaka för då kommer min lathet se till att det inte kommer att spelas in så mycket trummor. Är det möjligt att använda min powerbook G3 med 400 MHz och 512 ram som ren bandspelare för ca 10 kanaler samtidigt? Det skulle isf inte mixas eller läggas på några effekter eller plugins på G3 utan den skulle bara användas som bandspelare. Jag vill inte hålla på och förmixa.

Kommer detta att fungera? Vilken mjukvara skulle Powerbooken klara, Cubase LE?

Jag har kollat på ett Presonus Firepod ljudkort skulle det fungera till båda burkarna? Andra förslag på ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

När jag har spelat in demos med band tidigare i studios så har det blivit 30-35 audiospår ibland, men det blir nog inte så många mjukvarusynthar och annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 kanaler samtidigt alltså, går det ändå? Var får jag tag i ett gammalt program? Funkar det ihop då med G5-klunsen hemma? Kan man köra t ex ett Presonus Firepod ljudkort med OS9?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer funka kalas med G5an vilket program du än spelar in med. Bara att importera audiofilerna ju..

Hmm. Finns det inte nåt typ micrologic gratis för macos9 nu? Det borde väl räcka.

HAr ingen aning om det finns drivrutiner för ljudkortet för macos9. Kolla på tillverkarens hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag har spelat in demos med band tidigare i studios så har det blivit 30-35 audiospår ibland, men det blir nog inte så många mjukvarusynthar och annat.

30-35 spår? Samtidigt?!!??

Vadå? Är det nåt konstigt med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej bara 10 spår samtidigt. Trummor plus slask. Men om man ska spela in ett band live (vilket inte jag kommer att göra till en början) så kan det rätt lätt gå 15-20 kanaler på en gång. Men ett sånt ljudkort har inte jag råd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...