Jump to content
Annons

Absorbentbygge


ethan

Recommended Posts

Hej hej!

Är det möjligt att använda spraylim på glasfiberskivan och ändå få absorbtion av de högre frekvenserna?

Jag kommer att använda skivan ( PAROC NRS 2t, 100mm) till första och andra reflexen.

Har hört att det inte är lämpligt att täcka skivan med plast just på dessa ställen.

Planen är skiva + spraylim + polyestervadd + tunn tyg. Det borde förhindra utsläpp av partiklar från skivan ut i rummet. (?).

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan,

Jag ska inte säga 100% men har för mig att det inte kommer funka då den endast absorberar dem längre frekvenserna, basen. Dock tror jag det funkar men inte lika bra som

om du låter det vara.

Hej! Jaa, plasten tror jag skippar.

Enligt det som står här ,

http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#Budgetvarianter

tror jag att det skulle funka med ett tunt lager spraylim.

Non-woven har jag fått tips om, och är det som jag förmodlingen kommer att använda.

Det gör att fibrerna från mineralullen inte kommer ut i rummet.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du inte sprayar på för mycket, så kommer det att funka bra.

Har du dessutom någon polyestervadd utanpå så kommer den ju att absorbera högsta diskanten ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Claes. Kommer funka finfint med undantag för om man är allergisk. Då är det ibland inte bara fibersläpp som kan framkalla reaktioner utan även emittering av bindemedel från mineralullen. Om så är fallet rekommenderar jag ECO-Sund som är helt fritt från kemiska bindemedel och fibersläpp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du inte sprayar på för mycket, så kommer det att funka bra.

Har du dessutom någon polyestervadd utanpå så kommer den ju att absorbera högsta diskanten ändå.

Fint.. har nu ett halvtjockt polyestervadd som kommer att användas.

En till fundering innan start:

Ifall men kör med ett tjockt lager polyestervadd (2-4) cm, och tunn plast runt skivan (plastfolie istället för lim),

uppnår man inte samma resultat? Dvs plasten absorberar ej högsta frekvenserna, men polyestervadden gör det, sen tar skivan åndå hand om lägre frekvenser..

Har också blivit rekommenderad non-woven runt skivan istället för lim/plast, kan det vara något?

mvh

Redigerat av ethan
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Claes. Kommer funka finfint med undantag för om man är allergisk. Då är det ibland inte bara fibersläpp som kan framkalla reaktioner utan även emittering av bindemedel från mineralullen. Om så är fallet rekommenderar jag ECO-Sund som är helt fritt från kemiska bindemedel och fibersläpp.

Tack för tipset! Är ju lite fast nu med mina skivor och material så jag vill ge det här ett försök..

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...