Jump to content
Annons

Ljudet låter skit i XP... HJÄLP!?!


Mange

Recommended Posts

Jag har två installationer av XP på min dator, en som jag använder till att surfa m.m och en som jag kör cubase på.

Har fått problem med att ljudet låter skit.. låter som ett sprucket högtalarelement. Inte alls roligt.. det konstiga är att det bara är så på min "surf-installation" som det låter kass. Trots att jag kör samma drivrutiner å så... och fenomenet kvarstår även om jag byter ljudkort (testat både mitt SB Live och mitt Delta 1010LT) vetitusan vad som kan gått snett.. vill helst slippa installera om XP, men snart e det nog så det blir.

Någon som har tips på vad jag kan kolla för att få bukt med problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

låter det skräp hela tiden? Eller bara när du kör ASIO läge? Vad gjorde du strax innan det började låta illa?

Låter som att nånting i ljuddrivrutinerna kan ha kraschat. Tipset i såna fall är väl att avinstallera dem och gå in i regedit och rensa ut allt du hittar som pekar mot ljudkorten och sedan installer om igen.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha helt stört. Hade exakt samma fel igår, och det var bara på min surfinstallation av XP 🙂 Blev livrädd att diskanterna i mina monitorer gått åt helvete. Det löste sig efter en omstart.

Link to comment
Dela på andra sajter

->>Majken

Låter skit precis hela tiden. Precis innan.. eller precis när det började låta illa så var det 25-års fest här hemma, fullt ös och den fetaste rockmusiken blåste ut genom högtalarna! Har därför inte riktigt koll på vad som utlöste själva problemet... hehe Var övertygad om att jag sabbat mina högtalare.. men kunde dra en lättnadens suck när jag botade om till min "musik-installation" och fick höra ett hur rent och fint ljud som helst.

Har testat att installera om drivrutinerna, även bytt ljudkort... problemet kvarstår. Sjukt...

->>dbd

Löste sig efter omstart till den andra installationen... som i mitt fall.. eller verkligen löste sig? 🙂 Du har inte koll på vad som orsakade ditt problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte koll på vad som orsakade ditt problem?

Det löste sig helt, har inte skumt ljud i någon av installationerna nu.

Jag har ingen aning vad som orsakade problemet, men jag körde en 440 hz ton genom hela systemet rätt högt och konstant under några minuter för att ställa in nivåerna i min hårdvaru-effektkedja. Efter det lät högtalarna bice. Så det kan ju ha något med det att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fortfarande inte kommit på vad som orsakat problemet. En felaktig avstängning av windows ligger väl närmast till hands att misstänka...

Men problemet är nu löst iaf! Avinstallerade allt som har med ljud-codecs att göra och installerade sedan dem igen. Nu låter det skönt å behagligt igen! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...